Nakarm swj mzg! Osiem produktw, ktre w tym pomog

Mzg stanowi jedynie dwa proc. naszej masy ciaa, a zuywa prawie jedn czwart dostarczanej organizmowi energii. Nie zadowoli si byle czym. Sprawd, co lubi najbardziej i zadbaj o niego w smaczny sposb.
Orzech woski wyglda prawie jak nasz mzg, ale czy jest dobry dla mzgu? Owszem! Orzech woski wyglda prawie jak nasz mzg, ale czy jest dobry dla mzgu? Owszem! Priyadarshi Chaudhuri, https://www.flickr.com/photos/2kool/, (CC BY-NC 2.0)

Ludzki mzg lubi orzechy? Owszem, ale nie tylko je.

Lista proponowanych produktw to te, ktre obfituj w kluczowe skadniki odywcze, niezbdne centrum zarzdzania. Maj zapewni energi, poprawia pami, koncentracj, nastrj.

Podstaw zdrowej diety jest umiar i rnorodno. Kiedy jednak w rozsdny sposb skoncentrujesz si na prawidowym odywianiu mzgu, twoja dieta nie bdzie staa w sprzecznoci z tymi zasadami.

Zobacz take:

Dieta dla oczu

Dieta przy konkretnych problemach ze zdrowiem

Pieczywo penoziarniste, obfito warzyw: taka kanapka to nie tylko solidny zastrzyk energetyczny Pieczywo penoziarniste, obfito warzyw: taka kanapka to nie tylko solidny zastrzyk energetyczny Cheryl, https://www.flickr.com/photos/eraphernalia_vintage/, (CC BY-SA 2.0)

Mzg zasilany wglowodanami - wybierz te zoone

Nasz mzg dziaa na glukoz. Bez niej komrki nerwowe ju po 15 minutach zaczynaj obumiera. Glukoza pozyskiwana jest z wglowodanw. Nie oznacza to jednak, e najlepiej su mu sodycze czy cukier w kostkach.

Aby zasili organ, wskazane jest spoywanie raczej cukrw zoonych pochodzcych z penoziarnistych produktw, tj. chleb razowy, nieprzetworzone patki zboowe czy brzowy ry i kasze. Cukry proste w postaci sodyczy, biaego pieczywa czy ciastek co prawda bardzo szybko podnios poziom glukozy, ale tylko na krtki czas, bo organizm wydzieli due iloci insuliny i gwatownie obniy poziom cukru we krwi. W wyniku tego mzg znw zostanie pozbawiony zasilania. Warto pamita, e cukry proste obciaj trzustk i mog prowadzi do nadwagi. Sigaj po nie tylko w sytuacjach awaryjnych, kiedy potrzebujesz zasilenia komrek mzgowych w tempie ekspresowym.

Nie jest tajemnic, e podczas intensywnego wysiku umysowego mzg zuywa wicej glukozy. Nie dziw si, e gdy twj intelekt jest pochonity trudnymi zadaniami, mzg zaczyna si dopomina o dostaw wglowodanw. Naukowcy zaznaczaj, e nie wszyscy potrzebujemy ich tyle samo. Jak twierdz, mzgi osb o wyszym poziomie IQ nie tylko s bardziej wydajnie, ale te zuywaj mniej glukozy ni te osb mniej inteligentnych. Tak czy inaczej, i jednym i drugim polecamy wasnorcznie przygotowane musli. Robic je samodzielnie, masz pewno, e skadniki bd najwyszej jakoci (zwyke patki owsiane, jczmienne czy ryowe kupowane osobno nie zawieraj dodatku cukru i s zdecydowanie tasze). Do smaku i dla zdrowia moesz doda praone orzechy i sodki akcent w postaci wieych bd suszonych owocw.

Docz do Zdrowia na Facebooku!

Zdjcie Bio Planet Crunchy Orzechowe Bio 250g Zdjcie BIO PLANET MUSLI ORZECHOWE BIO 600g Zdjcie BIO PLANET MUSLI TROPIKALNE BIO 600g
Bio Planet Crunchy Orzechowe BIO PLANET MUSLI ORZECHOWE BIO PLANET MUSLI TROPIKALNE
Porwnaj ceny ? Sprawd ceny ? Sprawd ceny ?
Wdzona makrela: to niezwykle popularne danie. Tymczasem: t ryb mona przygotowa na wiele sposobw Wdzona makrela: to niezwykle popularne danie. Tymczasem: t ryb mona przygotowa na wiele sposobw 46137, https://www.flickr.com/photos/wolfworld/, (CC BY 2.0)

Ryby na inteligencj - wybieraj te niehodowlane

Mzg w znacznej mierze skada si tuszczu DHA, ktry jest czci grupy kwasw tuszczowych omega-3. Dobr wiadomoci jest to, e moemy sobie go dostarczy wraz z pokarmem. Doskonaym rdem kwasw omega-3, w tym DHA, s ryby morskie: oso, tuczyk, makrela czy dorsz. Eksperci zalecaj ich spoywanie 2-3 razy w tygodniu. Jednak uwaaj, tuste ryby hodowlane czsto s skarbnic... toksyn! Wybieraj raczej dzikie egzemplarze. Tanie ryby z wielkich hodowli dostpne w marketach to niekoniecznie samo zdrowie. Ryby moesz konsumowa jako samodzielny posiek, np. pieczone czy gotowane na parze lub jako dodatek do innych da: jako past kanapkow lub skadnik saatek. Smakosze zachwalaj te ryby w galarecie i poywn zup rybn.

Co zyskujemy? Naukowcy przekonuj, e wiele. Dzieci matek, ktre w czasie ciy spoywaj ponad 340 g ryb tygodniowo (2 niedue porcje), maj rednio o 6 punktw wysze IQ ni inne dzieci - tak wynika z prac prowadzonych nad fenomenem pokarmu rodem z wd. Szwedzkie badanie wykonane na modych mczyznach dao podobne rezultaty. Panowie, ktrzy jedli ryby czciej ni raz w tygodniu uzyskiwali w testach inteligencji wynik lepszy nawet o 11 procent ni ci, ktrzy ich unikali. O czym jeszcze donosi wiat nauki? Ot, osoby, ktre jedz ryby co najmniej raz w tygodniu, nawet o 4 lata opniaj procesy starzenia si komrek nerwowych. Zysk? Nieszwankujca pami, godna pozazdroszczenia koncentracja, zdecydowanie mniejsze ryzyko wystpienia choroby Alzheimera, udaru mzgu i depresji (prawdopodobnie kwasy omega 3 podnosz poziom serotoniny i dopaminy, ktre pozwalaj zachowa dobry nastrj i optymizm).

Borwka amerykaska: zdrowa sodycz Borwka amerykaska: zdrowa sodycz brx0, https://www.flickr.com/photos/atul666/, (CC BY-SA 2.0)

Borwka amerykaska - w walce z chorobami mzgu

Borwka amerykaska wedug badaczy nie ma sobie rwnych wrd innych owocw w kwestii przydatnoci dla mzgu. Co prawda take inne drobne owoce takie jak truskawki, maliny czy jeyny sprzyjaj gwnemu organowi zarzdzania, jednak dobroczynny efekt ich paaszowania jest zdecydowanie mniejszy ni w przypadku dorodnej jagody. Sodka, idealna zarwno bez dodatkw, jak i jako skadnik deserw, koktajli czy mcznych potraw. Czy warto si opiera?

Owoce maj waciwoci przeciwutleniajce i przeciwzapalne. Uwaane s nie tylko za skuteczn bro w walce z chorobami mzgu, ale take z nowotworami i chorobami serca. Borwka spoywana w duych ilociach znacznie spowalniaa procesy starzenia komrek nerwowych, pozwala zachowa sprawno umysow do pnych lat staroci. Myszy, ktrych naukowcy wystawili na dziaanie diety borwkowej, nawet w zaawansowanym wieku byy tak sprawne intelektualnie jak modsi przedstawiciele gatunku. Co prawda iloci owocw, ktre spoyway zwierzta znacznie przekraczay ich normalne zastosowanie w diecie wikszoci z nas (myszy byy karmione nimi na okrgo), ale naukowcy twierdz, e nawet mniejsze proporcje mog dziaa naprawczo. Nad czym si tu zastanawia? Czas na uczt borwkow!

Owoce sezonowe

Kolor owocw - liczy si kolor

Mroonki rwnie dobre jak wiee owoce. Jak je przygotowa?

Zdjcie DARY NATURY herbatka z owocw BORWKI AMERYKASKIEJ DAN111N0461
DARY NATURY herbatka z owocw BORWKI AMERYKASKIEJ
    w okazje.info

    Awokado - agodzi stres

    Awokado, troch jeszcze egzotyczny przybysz z Ameryki rodkowej i Poudniowej, staje si coraz bardziej dostpne take w naszym kraju. Dziki temu moemy i tropem Aztekw i cieszy si korzyciami wynikajcymi z jego konsumpcji. A tych jest sporo. Awokado w 30 proc. skada si z atwo przyswajalnych tuszczw, w tym z ju wspomnianych dobroczynnych dla mzgu kwasw tuszczowych omega-3. Z powodzeniem (i z korzyci dla zdrowia) moesz go uywa jako zamiennik masa czy margaryny. Oleista konsystencja sprawia, e dojrzay owoc daje si atwo rozsmarowa na chlebie, mona take sporzdzi z niego wymyln past, wzbogacajc smak np. takimi przyprawami jak czosnek czy papryka lub odrobin soku z cytryny. Zreszt w podobny sposb Meksykanie, dodajc odrobin oliwy czy papryczk chili, przygotowuj swoje sawne guacamole. Wiele osb omija awokado w sklepach ze wzgldu na niewiedz, co z nim dalej pocz. Tymczasem jego przygotowanie jest banalnie wrcz proste, wystarczy je wkroi do saatki. Wraenie goci czy domownikw gwarantowane! Zyski zdrowotne wliczone w cen.

    Awokado to doskonae rdo magnezu, elaza, potasu, witamin C, E, K oraz agodzcych stresy witamin z grupy B. Dodatkowo zawiera wicej penowartociowego i atwo przyswajalnego biaka ni krowie mleko. Jedzc je, dostarczamy sobie tyrozyny, czyli jednego z aminokwasw, ktry kontroluje prac mzgu, sprzyjajc pamici, a take szybkoci i jasnoci mylenia. Tyrozyna jest odpowiedzialna za syntez dopaminy i noradrenaliny, dlatego dba o spokj umysu i poczucie rwnowagi. A to tylko korzyci, ktre czerpie sam mzg z jego spoywania. Awokado jest dobroczynne take dla ukadu pokarmowego? oraz twojego ycia seksualnego, gdy jest znanym od lat afrodyzjakiem. yczymy smacznego posiku i miej jego kontynuacji!

    Dynia - rwnowaga emocjonalna

    Wielu kojarzy j przede wszystkim z lampionami z okazji amerykaskiego wita Halloween. Wci rzadko goci na naszych stoach. A szkoda, bo to prawdziwa bomba witaminowo-mineralna. Jeste na diecie? Dynia to strza w dziesitk: syci, mimo e ma niewiele kalorii - a dokadnie 32 kcal w 100g. Oznacza to, e 200g porcja to tyle co jabko lub p jogurtu owocowego. Dlaczego jest dobra dla mzgu? Ma w sobie zarwno sprzyjajce rwnowadze emocjonalnej witaminy z grupy B i magnez, jak i lecytyn. Dynia poprawia pami, koncentracj i jest... pozbawiona smaku?

    To prawda, e niektrym wydaje si mda, ale w towarzystwie zi i przypraw staje si bardziej wyrazista. Mona j je na sodko np. z patkami owsianymi i mlekiem lub jako danie wytrawne w postaci zupy, jako dodatek do sosw misnych, duszon w towarzystwie innych warzyw lub przetart jako zamiennik puree ziemniaczanego. Warto wiedzie, e im ciemniejszy misz, tym wicej drogocennych witamin. Nie zapominaj take o pestkach dyni, ktre pomagaj usun toksyny z organizmu, a dziki duej zawartoci magnezu, koj zszargane nerwy. Praone s genialnym dodatkiem do saatek czy pieczywa, mona je te zajada jako samodzieln przeksk.

    Zdjcie LABORATORIUM BIOOIL OLEJ Z DYNI toczony tradycyjnie 0,1 L
    LABORATORIUM BIOOIL OLEJ Z DYNI toczony tradycyjnie
      w okazje.info
      Orzechy s tuste? Owszem, ale to znakomity, zdrowy tuszcz Orzechy s tuste? Owszem, ale to znakomity, zdrowy tuszcz David, https://www.flickr.com/photos/anchovypizza/, (CC BY-SA 2.0)

      Orzechy woskie: wieczna modo mzgu

      Przyjrzyj si uwanie orzechowi woskiemu. Jego struktura do zudzenia przypomina gwny organ zarzdzajcy. Potraktuj to jako podpowied ze strony natury. Orzechy woskie dobroczynnie wpywaj na sprawno umysow, koncentracj i pami. Dostarczanie ich sobie regularnie spowalnia procesy starzenia komrek nerwowych, i jak dowiedziono, chroni przed chorobami neurodegeneracyjnymi, w tym przed wci nieuleczaln chorob Alzheimera. Czemu zawdziczamy ich zdrowotne zalety?

      Orzechy woskie zawieraj zdecydowanie wicej przeciwutleniaczy ni jakiekolwiek inne orzechy - informuj amerykascy naukowcy. Migday, orzeszki ziemne, nerkowce, mimo niezaprzeczalnych walorw smakowych, musz ustpi miejsca w szeregu. Ich 'woscy' krewniacy maj rednio 2 razy wicej antyoksydantw, a te sprzyjaj modoci ciaa, umysu i oglnemu zdrowiu.

      Ponadto pofadowane smakoyki w ponad 60 proc. skadaj si z tuszczw, w tym z cennych nienasyconych, ktre 'karmi' mzg. Dziki temu s sycc i zarazem zdrow przeksk. Pokarm idealny? Owszem, powinnimy jednak pamita, eby nie przesadzi z ich iloci, bo s do kaloryczne. 100 g orzechw woskich, czyli troch ponad 3 garci, to niemale 650 kcal (mniej wicej tyle co przecitny obiad). Jedna garstka tych orzechw z pewnoci nie spowoduje wzrostu wagi ciaa. Liczcym kalorie zdradzamy, e to niecae 200 kcal, czyli tyle co 2 paski czekolady. Gar garci nierwna? Eksperci twierdz, e optymalna ilo to 7 sztuk kadego dnia. Potrzebujesz wicej argumentw 'za'? Magnez zawarty w orzechach woskich uspokaja, pozwala zachowa dobry humor, chroni przed depresj. elazo przeciwdziaa anemii. Orzechy s rwnie polecane osobom majcym problemy ze snem, gdy znajduje si w nich melatonina, ktra reguluje cykl dobowy.

      Badania dowiody, e orzechy, chocia kaloryczne, nie tucz

      Soczewica, groch, soja i caa strczkowa reszta

      Warzywa strczkowe s nudne, powoduj wzdcia, jedz je co najwyej wegetarianie? Nie wydawaj na nie wyroku! Soczewica, soja, groch, cieciorka - masz spory wybr. Magnez i witaminy z gruby B w nich zawarte to naturalnie polepszacze nastroju, wspomog ukad nerwowy, dziki czemu bdziesz bardziej odporny na stresy. Warzywa strczkowe s take znakomitym rdem lecytyny, ktra wspomaga pami i przeciwdziaa ospaoci. Odpowiednio przygotowane nie spowoduj dyskomfortu przy trawieniu: czas moczenia ich w wodzie przed przygotowaniem zazwyczaj powinien wynosi od 8 do 12 godzin (po tym czasie zaczynaj przebiega procesy fermentacyjne). W tej wanie wodzie (z wyjtkiem soi) powinnimy je gotowa.

      Zdjcie GROCH 400G POLOWKI MELVIT Zdjcie PRIMAECO PASZTET WARZYWNY Z SOCZEWIC BIO 170g Zdjcie SANTE Soja 350g
      GROCH POLOWKI MELVIT PRIMAECO PASZTET WARZYWNY Z SOCZEwIC SANTE Soja
      Sprawd ceny ? Sprawd ceny ? Sprawd ceny ?

      Rozgrzeszeni z czekolady? O tak!

      Sigamy po ni w chwilach smutku, celebrujemy ni momenty radoci. Chocia istniej osoby, ktre za ni nie przepadaj, to dua cz z nas nie wyobraa sobie wykrelenia jej z menu. I bardzo dobrze, bo czekolada, jedzona w umiarkowanych ilociach, oywia intelekt. Naukowcy z Uniwersytetu Northumbria w Newcastle dowiedli, e poprzez jej spoywanie (bd picie) poprawiamy umiejtnoci matematyczne, popeniamy mniej bdw w zadaniach i przeciwdziaamy wyczerpaniu umysowemu. Powysze rezultaty badacze zaobserwowali u osb raczcych si gorzk czekolad, ktra powszechnie uwaana jest za t zdrowsz.

      W obronie sodszej, mlecznej staj eksperci z Wheeling Jesuit University w Zachodniej Wirginii. W celu zbadania wpywu rnych czekolad na mzg, naukowcy podzielili badanych na 3 grupy. Czci uczestnikw eksperymentu podano mleczn czekolad, czci ciemn, reszcie proponowano po prostu chlebek witojaski. Po poczstunku na wszystkich wykonano testy. Co si okazao? Najlepsz pamici mogy poszczyci si osoby zajadajce si czekolad mleczn. Jednak i zwolennicy ciemniejszej mog by spokojni. Badanie wykazao, e zarwno osoby jedzce gorzk, jak i mleczn odmian szybciej reagoway i lepiej kontroloway impulsy ni te, ktrym nie podano sodkiego przysmaku z kakao. A e czekolada jedzona w nadmiarze tuczy. Oczywicie, ale co nie?

      Zdjcie IHP Czekolada ciemna TOBLERONE 100g Zdjcie RAW Czekolada organiczna ciemna 60g Zdjcie Bionebio VIVANI ciemna czekolada 70% z pomaracz BIO 100g
      IHP Czekolada ciemna TOBLERONE RAW Czekolada organiczna ciemna Bionebio VIVANI ciemna czekolada BIO
      Sprawd ceny ? Sprawd ceny ? Sprawd ceny ?

      Olej lniany - zastrzyk tuszczw budujcych mzg

      W celach leczniczych zaleca go ju sawny Hipokrates, cho doniesienia o jego zdrowotnych waciwociach sigaj jeszcze bardziej odlegych czasw. To dobre rdo kwasw omega-3, ktre, jak ju wiemy, stanowi swoisty budulec mzgu. Moe by z powodzeniem stosowany przez zagorzaych wrogw posikw rybnych (ktre w ten tuszcz obfituj). Jest naturalnym wrogiem depresji i demencji. Co jeszcze? Ju wspomniana przy okazji innych wspomagaczy mzgu, lecytyna, ktr olej lniany rwnie zawiera, pozwala pamita lepiej. Dietetycy polecaj, eby na zimno dodawa go do saatek. Ma lekko orzechowy posmak, dlatego jego uycie moe okaza si nie tylko zdrowe, ale te smaczne.