Pektyny, czyli najzdrowsza galaretka

Wystpuj w owocach, wspomagaj odchudzanie, maj waciwoci elujce. Ta niezwyka substancja, wchodzca wraz z innymi zwizkami w skad bonnika, potrafi duo wicej.
Pektyny to mieszanki wglowodanw. Najczciej i najwicej jest ich w rolinach, zwaszcza w cianach komrkowych. Dziki waciwociom wicym bardzo czsto wykorzystywane s do produkcji demw oraz powide. Ale nie tylko, z niezwykych waciwoci pektyn korzysta rwnie medycyna.

Pektyny dobre dla serca

Pektyny s wglowodanami , ktre obok luzw rolinnych, hemiceluloz obojtnych, polisacharydw algowych i gum rolinnych zalicza si do rozpuszczalnych w wodzie elementw bonnika . Ich wspln cech jest zdolno tworzenia eli w kwanym rodowisku. Dziki tym waciwociom s szeroko wykorzystywane w przemyle spoywczym. Dodawane s m.in. do ketchupu, majonezu czy produktw niskotuszczowych jako rodek wicy.

Obok waciwoci elujcych pektyny maj zdolno "wyapywania" czsteczek cholesterolu , redukujc tym samym poziom "zego" cholesterolu. Badania dowodz, e dostarczenie organizmowi 15 g tych wglowodanw dziennie obnia stenie gronego dla serca zwizku a o 30 proc. Tym samym s bardzo skuteczne przy leczeniu chorb ukadu krenia, chorb ukadu sercowo - naczyniowego.

Pektyny s rwnie wykorzystywane w leczeniu otyoci. Wypeniaj odek, co zwiksza poczucie sytoci. Reguluj gospodark kwasw ciowych. Usuwaj ich nadmiar, chroni przed powstawaniem kamieni ciowych oraz uatwiaj i przyspieszaj trawienie tuszczw. Dodatkowo, dziki zdolnoci wizania jonw, oczyszczaj organizm. Za ich spraw pozbywa si on metali cikich tj. oowiu oraz kobaltu.

Usprawniaj prac jelit. Pomagaj usuwa zalegajce w nich resztki pokarmu, a tym samym zapobiegaj powstawaniu zapar. Tworz w przewodzie pokarmowym warstw ochronn, czyli korzystn mikroflor bakteryjn. Usuwaj szkodliwe produkty przemiany materii oraz zalegajce toksyny. Wspomagaj produkcj biaych krwinek (przeciwcia), a tym samym wzmacniaj odporno i zapobiegaj infekcji wirusowej oraz bakteryjnej.

Gdzie ich szuka?

Najwikszym rdem cennych dla organizmu czowieka pektyn s przede wszystkim warzywa i owoce. W ten rodzaj wglowodanw bogate s m.in.

- jabka (ok. 1-1,5 proc.)

- marchew (ok. 1,7-2,92 proc.)

- morele (ok. 1 proc.)

- banany (ok. 0,59-1,28 proc.)

- brzoskwinie (ok. 0,71-1,32 proc.)

- dynia (ok. 0,1-9,4 proc.)

- fasola (ok. 0,27-1,11proc.)

- cytryny (ok. 2,80-2,99 proc.) - skrki owocw cytrusowych (ok. 30 proc)

W przemyle spoywczym stosuje si sztuczne pektyny, ktre kryj si pod oznaczeniem "E 44".