Dorsz dobry nie tylko dla serca

Dorsz to rdo cennych witamin, mineraw oraz tuszczw. Obecno dorsza w naszej diecie m.in wzmacnia odporno, poprawia krenie.
Dorsz zalicza si do drapienych ryb morskich. Zamieszkuje gwnie Ocean Atlantycki i morza pnocnej Europy. Najczciej spotyka si gatunki dorsza atlantyckiego i jego trzy podgatunki, z ktrych najpopularniejszy jest dorsz batycki. Pozostae dwa to - dorsz pacyficzny oraz arktyczny.

Zazwyczaj jego wielko waha si od 30 - 80 cm, way ok. 2 kg, zdarzaj si jednak okazy majce 2 metry dugoci i wace 40 kg. W skad jego poywienia wchodz mniejsze ryby jak ledzie, makrele oraz narybek. Przy dostatku poywienia ryba moe przey nawet 20 lat. W Polsce najpopularniejsze i atwiej dostpne s filety z dorsza, rzadziej spotyka si go wersji wdzonej.

To co najlepsze w dorszu

Najwiksz zalet dorsza jest dua zawarto biaka i selenu, ktry wzmacnia odporno. Dodatkowo zawiera bardzo cenne witaminy z grupy B. Witamina B1 odpowiada za prawidow prac ukadu nerwowego, chroni przed zaburzeniami pracy serca oraz ukadu pokarmowego. Witamina B2 odpowiada za stan i zdrowie skry. Witamina B12 chroni przed anemi, witamina B6 nie tylko odpowiada za metabolizm biaek i wglowodanw. Poprawia prac serca i reguluje cinienie ttnicze. Natomiast witaminy A i E zapobiegaj powstawaniu zmarszczek. W dorszu obecna jest rwnie witamina PP czyli niacyna, ktra obnia poziom cholesterolu. Ponadto zawarto jodu reguluje dziaanie tarczycy i wytwarzanych przez ni hormonw, ktre maj wpyw na dziaanie caego organizmu. Dzienne zapotrzebowanie na ten pierwiastek mieci si w 100 gramach dorsza.

Jednak najwiksz zalet nie tylko dorsza, ale wszystkich ryb s kwasy omega-3. Maj on szczeglne znaczenie zwaszcza dla dzieci. Wspomagaj ich prawidowy rozwj zarwno ruchowy jak i umysowy. U dorosych poprawiaj pami oraz zapobiegaj chorobom serca. Dodatkowo dorsz zawiera kwasy omega - 6. Wpywaj one korzystnie na prac nerek oraz wtroby. Przyspieszaj gojenie ran, zapobiegaj zakaeniom, obniaj poziom cholesterolu. Wap, fosfor oraz witamina D wspomagaj budow koci. Ciao dorsza w ponad 60 proc. skada si z tuszczu, z ktrego wyrabia si tran, a jego regularne spoywanie zapobiega powstawaniu cukrzycy oraz leczy dn moczanow. Mimo duej zawartoci tuszczw dorsz jest jedn z najmniej kalorycznych ryb. W 100 gramach wieej ryby mieci si zaledwie 80 kcal.

Dorsz nie dla kadego

Mimo swoich walorw i cennych witamin nie kady moe je dorsza. Wszystkiemu winna jest parwalbumina. To biako wystpuje w miniach (odpowiada m.in. za ich kurczenie) i korzystnie wpywa na prac mzgu. Do tej samej grupy aminokwasw naley jej pochodna - cad c I - bardzo silny alergen, wystpujcy przede wszystkim w misie dorsza. Dlatego osoby, ktre maj uczulenie na ryby powinny omija dorsza szerokim ukiem. Niebezpieczne, nie tylko dla alergikw, moe by jedzenie surowego, niedogotowanego lub zimno wdzonego misa tej ryby. Dorsz coraz czciej zaraony jest nicieniem, pasoytem mogcym osiga dugo nawet 4 centymetrw. Jego larwy, ktre odkadaj si m.in. w brzuchu ryby mog wywoa u czowieka anisakioz. Choroba objawia si silnymi blami brzucha, nudnociami, wymiotami. Zdarza si, e mylona jest z chorob Crohna (zapalna choroba jelita). U uczulonych moe wywoa wstrzs anafilaktyczny. Larwy gin w temperaturze powyej 60 stopni C lub minus 20 stopni. Nicieniem najczciej zaraone s starsze osobniki oraz te poawiane w niedaleko wybrzey.