Biae przeciw infekcjom, zielone dla wtroby, te, gdy chcesz poprawi wygld skry... Owoce i warzywa: kolor ma znaczenie

Na podstawie koloru mona pozna wiele zalet owocw i warzyw. Zawarte w nich barwniki maj nie tylko cieszy oczy. Speniaj okrelone funkcje w naszym organizmie.
Lekarze i dietetycy podzielili warzywa i owoce na pi podstawowych grup kolorystycznych. Kada odznacza si szczeglnymi waciwociami dla zdrowia. Pamitaj, e paleta barw jest znacznie szersza, a kwalifikacja niektrych rolin do umowna. Wybitny znawca kolorw na pewno podwayby zaliczenie buraka do warzyw czerwonych, a kalarepy do biaych. Nie do koca jednak chodzi o barw. Liczy si zdrowie. Pamitaj, e najlepsze efekty dla zdrowia zapewnia rnorodno. Tcza na talerzu to jest to!
Czerwone owoce i warzywa s skarbnic cennych barwnikw Czerwone owoce i warzywa s skarbnic cennych barwnikw Shutterstock

Czerwone owoce i warzywa: dla serca

Do grupy czerwonej zaliczamy przede wszystkim: pomidory, czerenie, winie, rzodkiewk, truskawki, papryk czerwon, buraki i owoc granatu. Im intensywniejszy kolor, tym lepiej.

Jej przedstawicieli cenimy przede wszystkim ze wzgldu na zawarto likopenu, antyutlenicza o zbawiennym wpywie na serce, skutecznie obniajcego poziom cholesterolu, dziaajcego przeciwnowotworowo i odmadzajco. Szczeglnie duo jest go w pomidorach i przetworach pomidorowych, zwaszcza tych podawanych na ciepo (wicej na ten temat).

Czerwone warzywa i owoce zawieraj te barwniki antocyjany, wzmacniajce naczynia krwionone. Wicej ich jednak w grupie niebieskiej i granatowej.

Kolejnym bogactwem rolin z tej grupy jest potas, znany przyjaciel serca: przede wszystkim reguluje rytm jego pracy i cinienie krwi (czytaj: jak poskromi nadcinienie).

Czytaj take o zaletach truskawek

Docz do Zdrowia na Facebooku!

Kolor ty warzyw i owocw to przyjaciel wosw i paznokci Kolor ty warzyw i owocw to przyjaciel wosw i paznokci Shutterstock

te i pomaraczowe: nie tylko dla mieszczucha

Karotenoidy to barwniki cenne dla zdrowia, w odcieniach od tego po czerwony. Marchewk, dyni, czy cytrusy czy spora zawarto popularnego karotenoidu: beta-karotenu.

Dziki pozytywnemu wpywowi na wygld wosw, skry i paznokci beta-karoten coraz czciej przyjmowany jest formie suplementw. Bez kontroli ykaj go te palacze, wierzc, e uchroni ich przed rakiem. Tymczasem: jest ju co najmniej kilkanacie wiarygodnych, doskonale udokumentowanych wynikw bada, ktre dowodz, e palaczowi moe pomc jedynie rzucenie palenia, a nie ykanie tabletek. Suplementy bywaj niebezpieczne i dla zdrowych, prowadzcych rozsdny tryb ycia, gdy niejednokrotnie zakcaj prac ukadu odpornociowego, sprawiajc, e "zagubiony" sabnie, miast rosn w si. Wicej o zagroeniach zwizanych z suplementami

Beta-karoten jest rodkiem fantastycznym przede wszystkim wtedy, gdy przyjmujemy go w formie naturalnej, wraz z poywieniem, w ramach racjonalnej diety. Sprawdza si te w kosmetyce, zapobiegajc efektom starzenia.

Po te i pomaraczowe warzywa i owoce sigaj systematycznie. Organizm nie jest w stanie sam wyprodukowa beta-karotenu i liczy na ciebie.

Warzywa i owoce dostay ten barwnik od natury gwnie po to, by nie uszkodzio ich nadmierne nasonecznienie. Tak samo i ciebie beta-karoten uchroni przed szkodliwymi promieniami.

Karotenoidy tworz witamin A, zatem ta grupa warzyw i owocw jest szczeglnie przyjazna naszym oczom, opniajc choby procesy zwyrodnieniowe plamki tej (cz siatkwki, ktra ma wpyw na ostro widzenia, jego pole, a nawet rozrnianie barw). Szczeglne zasugi w tej dziedzinie ma marchew, ceniona jako zagorzay wrg infekcji wirusowych, w tym przewlekych. Wicej o marchewce

 

Stawiajc na wszystkie soneczne odcienie masz szans ochroni si przed problemami z ukadem krenia (reguluj cinienie krwi i poziom cholesterolu), zadba o stawy, a nawet budowa mocniejsze koci (jeli w diecie nie zabraknie i dobrych rde magnezu oraz wapnia).

Pamitaj, e karotenoidy to naturalne przeciwutleniacze, zwalczajce wolne rodniki. Tych szczeglnie duo w otoczeniu mieszkacw miast, palaczy i mionikw intensywnie przetworzonej ywnoci.

Czytaj wicej o antyoksydantach

Czosnek nieprzypadkowo nazywany jest naturalnym antybiotykiem Czosnek nieprzypadkowo nazywany jest naturalnym antybiotykiem Shutterstock

Biae owoce i warzywa: wrogowie infekcji

Do grupy biaej zaliczamy czosnek, cebul, pora, kalafiora czy cykori. Najbardziej cenione s te, ktre obfituj w flawonoidy (przeciwutleniacze) i allicyny o dziaaniu przeciwbakteryjnym. Chocia nie wszystkim odpowiada jego smak, jest niekontrolowanym krlem w tej kategorii i susznie nazywany "naturalnym antybiotykiem". Zreszt, niezalenie od tego, czy signiesz po niego podczas infekcji wirusowej, czy bakteryjnej, wspomoe leczenie, gdy zawiera ajoen. Poznaj tajemnice czosnku i innych "cudownych" lekw naturalnych

Susznie robiy nasze babcie, proponujc soki z caej grupy jako lekarstwo na przezibienie. Na pewno agodz dolegliwoci zwizane z infekcjami wirusowymi, ale i bakteryjnymi, a nawet z astm.

Flawonoidy dziaaj rozkurczowo, moczopdnie i przeciwzapalnie. Biae roliny obfituj te w siark, pomocn przy osiganiu pozytywnych proporcji midzy cholesterolem LDL i HDL. Jest dobra dla skry i wosw, ale uwaga: nie leczy problemw dermatologicznych. Od tego jest lekarz.

Zielone warzywa liciaste uchodz za eliksiry modoci i wrogw nowotworw Zielone warzywa liciaste uchodz za eliksiry modoci i wrogw nowotworw Shutterstock

Zielone owoce i warzywa: jedz bez umiaru

Kochamy je nie tyle ze wzgldu na barwniki, co inne, wsplne dla rolin o zielonym kolorze cenne skadniki. Trzeba jednak pamita, e sam barwnik chlorofil, ktrego w nich najwicej, nie jest bez znaczenia. Wspiera bowiem prac wtroby i pomaga pozby si toksyn z organizmu, reguluje prac jelit, a nawet agodzi objawy astmy.

Szpinak, saata, brukselka, brokuy, kiwi, szparagi, natka pietruszki czy rzeucha powinny goci na stole kadego, komu zaley na dobrym samopoczuciu. Dziki zawartoci witamin z grupy B maj bowiem znakomity wpyw na nasz ukad nerwowy. Najwicej maj kwasu foliowego (inaczej witamina B9), niezbdnego w diecie przyszych mam i kobiet w ciy (zwaszcza na pocztku), gdy zapewnia prawidowy rozwj cewy nerwowej u podu. Uwaga, nie powinny o nim te zapomina kobiety, ktre aktualnie nie planuj powikszenia rodziny. Anemia to czsto "kobieca choroba", a kwas foliowy jej zapobiega. Wicej o anemii

Warzywa zielone to doskonae rda witamin A, C i E, czyli wspieraj oczy, odporno, zapobiegaj chorobom nowotworowym, poprawiaj wygld cery i opniaj procesy starzenia.

Czsto w przypadku konkretnych problemw ze zdrowiem lekarz zaleca jedzenie ?zielonych warzyw liciastych?. I na pewno warto go sucha. Osoby w dobrej formie, bez wyranych przeciwwskaza, mog je spoywa dosownie bez ogranicze. Nie utyj, nie zachoruj, nie przedawkuj.

Czytaj: jaki problem, taka dieta

Najobficiej cenne polifenole wystpuj w jeynach, czarnych porzeczkach, czarnym bzie, bakaanach, malinach, aronii, winiach, urawinie i czerwonej kapucie. Najobficiej cenne polifenole wystpuj w jeynach, czarnych porzeczkach, czarnym bzie, bakaanach, malinach, aronii, winiach, urawinie i czerwonej kapucie. Shutterstock

Niebieskie owoce i warzywa: dla penego oddechu

W rzeczywistoci "niebieskie" owoce i warzywa s niejednokrotnie fioletowe (liwki), czarne (czarna porzeczka), granatowe (borwki), a nawet intensywnie czerwone (urawina). czy je bowiem przede wszystkim zawarto antocyjanozydw, niezwykych przeciwutleniaczy, docenionych przez medycyn ludow, ale i klasyczn, ju w oparciu o wiarygodne badania naukowe, a nie tylko obserwacje. Zaliczamy do nich take ciemne winogrona, aroni czy bakaana.

Antocyjanina wyranie opnia procesy starzenia, chroni przed infekcjami, a take wspomaga walk z zapaleniami ukadu pokarmowego i moczowego. W przypadku przewlekych chorb pcherza za najlepszy lek naturalny uchodzi urawina.

Uwaga: wszelkie barwniki i ich rda nie lecz, a jedynie czasem wspomagaj leczenie i maj uznan rol w profilaktyce zdrowotnej. Przynosz najlepsze efekty w komplecie (tcza barw), ale nie w piguce.

Czytaj: Chiskie zika i sok z buraka, czyli polska rzeczywisto onkologiczna