blonnik

Blonnik

Błonnik pokarmowy jest nazywany także włóknikiem,. To zespół substancji zawartych w ścianach komórkowych roślin. Większość z nich to cukry złożone (polisacharydy), znane też pod indywidualnymi nazwami: celuloza, lignina, pektyny, hemicelulozy, gumy i śluzy. Znaczenie błonnika dla zdrowia: Układ pokarmowy człowieka nie trawi błonnika, ani nie wchłania w klasyczny sposób, a zarazem jest mu on niezbędny do prawidłowego funkcjonowania. Dowiedziono, że nie tylko usprawnia metabolizm, ale i zapobiega cukrzycy oraz nadwadze, chroni przed nowotworami układu pokarmowego i wspiera układ krążenia. Najlepsze źródła błonnika: Suszone warzywa strączkowe, owoce jagodowe, pełnoziarniste produkty zbożowe Ile błonnika w diecie? Przeciętny Polak spożywa dziennie ok. 15 g błonnika. WHO zaleca spożywanie codziennie 20-40 g błonnika. Środki ostrożności: Nagłe dostarczenie organizmowi dużej dawki błonnika może wywołać wzdęcia i bóle brzucha, podrażnienie żołądka. Dotyczy to szczególnie suszonych roślin strączkowych i produktów pszennych. Dla osób o wrażliwym układzie pokarmowym zalecany jest błonnik rozpuszczalny w wodzie, pochodzenia owocowego. Błonnik może ograniczać wchłanianie niektórych korzystnych składników pokarmowych (np. żelaza, wapnia, cynku). W dużej dawce zmniejsza czasem skuteczne działanie leków.

błonnik

Więcej o:

błonnik

  • Dieta bogata w błonnik może zmniejszyć ryzyko demencji

    W nowym badaniu opublikowanym w tym miesiącu w czasopiśmie Nutritional Neuroscience naukowcy z Japonii wykazali, że dieta bogata w błonnik zmniejsza ryzyko rozwoju demencji. Demencja, czyli inaczej otępienie, spowodowane jest uszkodzeniem mózgu, prowadzi do obniżenia sprawności umysłowej. Wbrew

  • Cała prawda o błonniku pokarmowym

    Jeszcze niedawno błonnik uchodził za tzw. substancję balastową, czyli zbędną organizmowi, a pochłanianą przy okazji spożywania innych wartościowych substancji odżywczych. Rzeczywiście nie dostarcza witamin, minerałów, nie można go przyswoić. A jednak zrobił karierę i dzisiaj dietetycy nie lekceważą

  • Błonnik witalny - środek na lepszą sylwetkę i zdrowie

    Błonnik witalny ? naturalny suplement diety Warzywa, owoce, produkty pełnoziarniste i otręby owsiane ? w tych produktach znajdziemy duże ilości błonnika, których potrzebuje nasz organizm. Jednak nie każdego dnia jesteśmy w stanie zapewnić sobie jadłospis składający się z tego typu artykułów. W

  • Najlepsze źródła błonnika: korzystaj z nich rozsądnie

    Błonnik syci, ułatwia trawienie, działa niczym szczotka usuwająca zbędne substancje. Niektóre produkty mają go mnóstwo, a zalecana dobowa dawka jest ściśle określona. Czy zatem ich spożywanie zawsze wychodzi na zdrowie? WHO (Światowa Organizacja Zdrowia) zaleca, aby w naszym menu znalazło się od 20

  • Błonnik - jego rola w organizmie, najlepsze źródła i skutki niedoboru

    Rola błonnika w organizmie Chemicznie błonnik stanowi grupę polisachardydów - roślinnych cukrów złożonych. Pochodzą one głównie ze ścian komórkowych roślin. W jego skład wchodzą w rzeczywistości przeróżne substancje, takie jak ligniny czy celulozy, a także pektyny i rozmaite śluzy oraz gumy