Niedobr magnezu - przyczyny, objawy, sposoby uzupeniania

Magnez to istotny pierwiastek dla ludzkiego organizmu. Ma wpyw na wikszo procesw, ktre zachodz w naszym ciele. Niedobr magnezu, szczeglnie przewleky, moe mie naprawd grone konsekwencje. Zwykle magnez kojarzymy z ukadem nerwowym, poniewa dziaa uspokajajco i relaksujco. Oprcz tego pierwiastek wspiera take prawidowe funkcjonowanie takich ukadw, jak: pokarmowy, krenia, sercowo-naczyniowy, odpornociowy i kostno-miniowy.

Organizm potrzebuje ok. 24 g magnezu, eby dobrze funkcjonowa. Pierwiastek ten jest zmagazynowany w miniach, tkankach mikkich oraz kociach. Co ciekawe, tylko 1% magnezu znajdujcego si w organizmie mona znale w pynach pozakomrkowych.

Magnez ma wpyw na stabilno dziaania ukadu nerwowego. Pierwiastek ten odpowiada za regulowanie pracy tarczycy. Ponadto agodzi dolegliwoci zwizane z PMS. Dziki niemu szybciej si budzimy i duej pracujemy – pierwiastek dodaje energii. Magnez wykazuje dziaanie uspokajajce, przeciwdziaa niedotlenieniu i niedokrwieniu serca. Bez niego nie jest moliwe sprawne budowanie koci. Pierwiastek ma bardzo due znaczenie w przeciwdziaaniu powstawaniu zakrzepw w naczyniach krwiononych.

Zobacz wideo

Warto take wspomnie o tym, e magnez warunkuje przepuszczalno bon komrkowych i uczestniczy w syntezie biaek. Bez odpowiedniej iloci magnezu niemoliwe jest odpowiednie funkcjonowanie 300 enzymw.

Niedobr magnezu – przyczyny

W wikszoci przypadkw niedobory magnezu pojawiaj si w wyniku nieprawidowej diety. Po pierwsze do organizmu dostarczamy zbyt mao produktw z magnezem. Ponadto korzystamy z uywek, ktre wypukuj pierwiastki z organizmu (np. alkohol, kawa, czarna herbata, papierosy). Wikszo z dostpnych w sklepach produktw spoywczych jest tworzona z rolin uprawianych na nawozach sztucznych, ograniczajcych ilo chlorku magnezu w glebie. Mao jest take wody z odpowiednim poziomem magnezu.

Do przyczyn niezwizanych z diet, wywoujcych niedobory magnezu moemy zaliczy:

  • dugotrway stres (powoduje stan wyczerpania organizmu, co sprzyja rozwojowi chorb: sercowo-naczyniowych, nerwowych itd.);
  • choroby neurologiczne;
  • zmniejszone wchanianie pierwiastka przez jelita wywoane np. przez alergie pokarmowe, nieswoiste choroby zapalne jelit, celiaki);
  • choroby oglnoustrojowe;
  • przewleke biegunki, wymioty, wielomocz, choroby nerek;
  • stosowanie rodkw przeczyszczajcych i moczopdnych;
  • zaywanie tabletek antykoncepcyjnych, antybiotykw i rodkw uspokajajcych.
     

Niedobr magnezu – objawy

Brak wystarczajcej iloci magnezu w organizmie moe si wielorako objawia. Dzieje si tak, poniewa magnez ma wpyw na funkcjonowanie wikszoci ukadw w organizmie. Do najczstszych objaww niedoboru magnezu mona jednak zaliczy takie symptomy, jak:

  • nadpobudliwo nerwowa, trudnoci z uspokajaniem si, szybkie wpadanie w gniew, wahania nastroju, stany lkowe, napady niepokoju;
  • uporczywe i silne ble gowy, skonno do migren;
  • zawroty gowy, omdlenia;
  • nudnoci;
  • zaburzenia widzenia, zmtnienie soczewki;
  • skurcze i drenie mini, mrowienia, szybkie mczenie si podczas wysiku fizycznego;
  • trudnoci w oddychaniu;
  • arytmie, zakrzepy, koatanie serca, ble w okolicy serca;
  • wypadanie wosw, amanie si paznokci;
  • ble krgosupa, zwikszona amliwo koci, osteoporoza
    nage pojawianie si prchnicy;
  • problemy z koncentracj;
  • problemy z ukadem odpornociowym – skonno do apania infekcji;
  • cige zmczenie (mimo wielogodzinnego snu)
    zaburzenia miesiczkowania, PMS;
  • samoistne poronienia, skrcenie okresu ciy.

Jak uzupenia niedobory magnezu

Mamy do dyspozycji kilka naturalnych rde magnezu. Przede wszystkim warto pi wod mineraln. Co wane, naley zwraca uwag na etykiety butelkowanej wody. Czsto zdarza si bowiem, e kupujemy reklamowane produkty nie wiedzc, e nie zawieraj one zbyt duo skadnikw odywczych. Nie warto kupowa wody rdlanej – skadem przypomina wod z kranu. Lepiej wybra wod mineraln i to z du zawartoci magnezu. Najlepiej jeli zawiera przynajmniej 50 mg/l.

Duo magnezu znajduje si take w: awokado, melasie, bananach, orzechach woskich, soczewicy, migdaach, ciecierzycy, orzechach nerkowca, jarmuu, botwinie, rukoli, kiekach pszenicy, szpinaku, pestkach dyni, kaszy gryczanej.

Suplementy z magnezem

Mona uzupenia niedobr magnezu za pomoc odpowiednich suplementw. Powinny zawiera odpowiedni form magnezu – czyli atwo przyswajaln. Najlepsze s: cytrynian magnezu, taurynian magnezu, chelat  magnezu, jabczan magnezu, wglan magnezu, mleczan magnezu i chlorek magnezu.

Naley zaywa magnez z witamin B6, poniewa w przeciwnym razie pierwiastek nie bdzie wchaniany. Ponadto witamina B6 sprawia, e moliwe jest magazynowanie niezbdnego makroelementu.

Magnez z potasem razem zdziaaj wicej

Poleca si zaywanie wraz z magnezem suplementw z potasem. Dziki temu moliwe jest wzmocnienie dziaania obu pierwiastkw. Razem pobudzaj one serce do pracy i zapewniaj regularno skurczw. Pozwala to na szybsze i sprawniejsze przekazywanie impulsw nerwowych z mzgu do nerww. Dziki temu moliwe jest szybkie poruszanie si i utrzymanie koordynacji ruchowej. Potas sprawia, e ukad nerwowy dziaa odpowiednio. atwiej jest utrzyma nerwy na wodzy.

Niedobr potasu moe by powodem spnionej reakcji na pewne bodce. Poza tym, podobnie jak magnez, ma wpyw na prac serca. Zbyt mao potasu moe wywoa arytmi. Przy niskim poziomie pierwiastka mona spodziewa si przemczenia, problemw z zasypianiem, zawrotw gowy, skurczy mini, koatania serca i czstych migren.