Awokado - 220 zdrowych kilokalorii

Dojrzewa nawet osiem miesięcy. Zawiera dużo tłuszczów, jego wartość energetyczna przewyższa najbardziej kaloryczne owoce z bananami czy winogronami na czele. Mimo tylu wad nie może go zabraknąć w zdrowym menu. Dlaczego?
Szukasz odpowiedniej diety? Sprawdź te książki >>

Dołącz do Zdrowia na Facebooku!

Ten owoc o mocno zielonym kolorze, nazywany bywa także smaczliwką. Pochodzi z Ameryki Środkowej, a dokładnie z Meksyku. Stanowi doskonały dodatek do sałatek, można go także przygotowywać na ciepło. Mimo że nie wyróżnia go wyraźny i charakterystyczny smak, to i tak zaskarbił sobie rzeszę miłośników.

Dobre tłuszcze

W 100 g awokado znajdziemy ok. 30 gramów tłuszczów. Czy to źle? Niekoniecznie, są to tłuszcze nienasycone, a te jak powszechnie wiadomo mają zbawienny wpływ na funkcjonowanie całego organizmu. Są one bardzo dobrze przyswajalne i nie powinno ich zabraknąć w diecie osób chorujących na miażdżycę czy nadciśnienie. Co ciekawe dojrzały owoc jest bardzo miękki i bardzo łatwo daje się rozsmarować, dlatego też z powodzeniem może zastąpić nie do końca zdrowe masło.

Duża zawartość tłuszczów przekłada się na wysoką kaloryczność (200 kcal/100 g), jednak w tym przypadku kalorie są jak najbardziej zdrowe i potrzebne. Jednocześnie dzięki błonnikowi uczucie sytości zostanie z nami na dłużej.

Zielona bomba witaminowa

Tłuszcze to nie jedyna dobroć siedząca w tym wyjątkowym owocu. Awokado obfituje przede wszystkim w witaminę A, C, K, H (czyli biotyna), a także te z grupy B (głównie B1, B2 oraz B3). W awokado znajdziemy również kwas pantotenowy, który nie tylko usprawnia metabolizm tłuszczów, cukrów i białek, ale znacznie poprawia prace układu krążenia, w szczególności serca. Usprawnia układ nerwowy, przyśpiesza gojenie (dlatego też maseczki z awokado doskonale łagodzą podrażnienia i odżywiają skórę, wspiera także produkcję kolagenu) oraz poprawia wygląd włosów.

Badania prowadzone pod okiem dr H. Kawagiszi z Uniwersytetu Szizuoka (Japonia) dowiodły, że awokado posiada dobroczynny wpływ na wątrobę, przede wszystkim u osób z wirusowym zapaleniem wątroby typu C . Dodatkowo znacznie łagodzi dolegliwości charakterystyczne dla stłuszczenia narządu. Obecność miedzi pozwala przywrócić równowagę w produkcji wytwarzanych przez wątrobą enzymów.

Bogactwo minerałów

W awokado na uwagę zasługują przede wszystkim potas, kwas foliowy, wapń i fosfor. Pomagają one nie tylko przy zmianach miażdżycowych czy problemach z nadciśnieniem . Pozwalają zredukować stężenie tzw. złego cholesterolu i zastąpić go tym dobrym. Wspomniana już witamina K wzmacnia układ kostny, a jednocześnie znacznie ułatwia budowanie i utrzymanie kondycji fizycznej.

Ze względu na dużą zawartość żelaza i miedzi doskonale sprawdza się w leczeniu anemii. Przyśpiesza to nie tylko produkcję czerwonych krwinek, ale i usprawnia funkcjonowanie nadnerczy.

Kiedy trzeba uważać?

Mimo że awokado jest bardzo zdrowe należy zachować umiar. Bardzo duża zawartość tłuszczu może sprzyjać cofaniu się treści żołądkowych. Dlatego też odradza się go z osobom z refluksem żołądkowym czy niestrawnością. Nadmiar owocu w diecie niekiedy wywołuj senność i zmiany skórne. Nie powinien być jedzony przez osoby z kamieniami żółciowymi.



Czytaj także:

Granat - więcej niż eliksir młodości

Miałeś zawal? Pomóż sobie i pamiętaj o błonniku

Awokado - przysmak szczupłych

Dieta w zespole jelita nadwrażliwego - co jeść, a czego unikać

Witaminy z grupy B: ukoją nerwy i wspomogą metabolizm

Więcej o: