Cykoria - właściwości. Sprawdź, dlaczego warto wprowadzić cykorię do swego menu

Cykoria z powodu charakterystycznego gorzkiego smaku nie cieszy się dużym uznaniem. Jeśli już uda się ją gdzieś przemycić to zazwyczaj w kanapce. Mimo że cykoria nie robi dobrego pierwszego wrażenia, to warto dać jej jeszcze jedną szansę i wprowadzić do codziennego menu. Jest tego warta!

Za ten mało atrakcyjny, gorzki smak odpowiadają laktucynie i laktukopikrynie, jednak decydują one nie tylko o specyficznym smaku warzywa. Ich obecność sprawia, że mamy lepszy apetyt, a wątroba wydziela więcej żółci. Im jej więcej, tym lepiej pracuje układ pokarmowy, likwidując przy okazji kłopotliwe wzdęcia.

Cykoria - witaminy i minerały

Najcenniejsze w cykorii są minerały i witaminy. Zawiera znaczne ilości magnezu, żelaza - niezbędnego by procesy krwiotwórcze przebiegały bez zarzutów. Dostarcza także sodu, kwasu foliowego (niezwykle cenny dla kobiet w ciąży). Obecność witamin z grupy B (przede wszystkim B1 i B2), miedzi oraz witaminy A służy skórze, znacznie poprawiając jej wygląd. Skóra staje się gładsza, jędrniejsza, szybciej pozbywa się niedoskonałości. Cykoria zawiera także witaminę C, jeden z silniejszych naturalnych przeciwutleniaczy. Dzięki niej wzmacnia się odporność, skóra wolniej się starzeje a organizm skuteczniej walczy z wolno rodnikami, które niejednokrotnie mają swój udział w rozwoju niektórych chorób nowotworowych.

Zobacz wideo

Goryczą w kilogramy!

Cykoria poza tym, że jest mało kaloryczna - jedna główka to ok. 30 kcal - pomaga walczyć z nadmiarem kilogramów. Spożywana regularnie nie tylko usprawnia metabolizm i procesy trawienne, ale znacznie ogranicza ilość wchłanianych przez organizm tłuszczów. Wprowadzenie jej na stale do codziennej diety przyspieszy i ułatwi organizmowi pozbycie się toksyn i szkodliwych związków.

Jak wybierać, jak kupować?

Cykoria pojawia się na straganach od listopada do kwietnia. Skąd wiadomo, że wybraliśmy dobry towar? Najlepsze są te cykorie, których liście są jeszcze bardzo jasne, wręcz białe (warto pamiętać, że uprawia się ją bez dostępu do słońca, jeśli zbyt długo leży na słońcu liście robią się zielono - brązowe). Kolor liści przekłada się także na smak. Młode warzywo jest zazwyczaj delikatniejsze i nie razi goryczą. Młoda cykoria jest twarda, zaś jej listki mocno ze sobą zbite.

Niestety, cykoria w Polsce jest mało popularna. Jeśli już trafi do kuchni to zazwyczaj jako zastępnik sałaty w kanapce. A szkoda. Warzywo to można podawać na wiele sposób. Doskonale nadaje się do sałatek, przystawek czy dań na ciepło, także z mięsem. We Francji jest bardzo popularna sałatka z cykorii buraka i orzechów. Generalnie, cykoria bardzo dobrze pasuje do orzechów, sera.   

Cykoria nie dla każdego 

Pomimo wielu zalet, zawartości cennych witamin i minerałów, cykoria nie jest wskazana dla każdego. Nie zaleca się ją przede wszystkim osobom cierpiącym na wrzody żołądka oraz na zapalenie żołądka. Cykoria może wywołać zgagę, ból brzucha lub nudności, jest to spowodowane dużą zawartością witaminy C. Rzadko, ale jednak się zdarza, że u niektórych osób spożycie cykorii może wywołać reakcję alergiczną. W takiej sytuacji konieczna jest szybka wizyta u lekarza.

Szczególną ostrożność w spożywaniu cykorii należy zachować w przypadkach:

  • cukrzycy: cykoria może obniżać poziom cukru we krwi
  • kamicy żółciowej
  • chorób jelit
  • ciąży i karmienie piersią

Kawa z cykorii

Kawa z cykorii to napój z prażonego mielonego korzenia cykorii, ma lekki orzechowy smak. Kawie z cykorii przypisuje się wiele cennych właściwości zdrowotnych. Zawiera mangan i witaminę B6. Ponieważ jest również źródłem błonnika pokarmowego wspiera pracę jelit, zapobiega zaparciom. W sklepach można kupić kawę z cykorii, albo kawę zbożową z dodatkiem cykorii.