Witaminy dla seniora. Jakie witaminy powinny suplementować osoby w starszym wieku?

Witaminy dla seniora to zestaw substancji, które korzystnie wpływają na pracę i równowagę organizmu. Większość z nich możemy pozyskać stosując zdrową dietę, jednak w przypadku stwierdzonych niedoborów konieczne bywa sięgnięcie po odpowiednie suplementy.

Witaminy dla seniora na prezent. Czy są dobrym pomysłem?

Witaminy dla seniora - taki napis znajdziemy na wielu preparatach dostępnych w aptekach od ręki bez recepty. Czy jednak warto po nie sięgać? Tak, ale w określonych sytuacjach. Organizm osoby w podeszłym wieku niestety nieco gorzej przyswaja potrzebne składniki odżywcze. Ma na to wpływ nie tylko wiek, ale też często leki przyjmowane ze względu na istniejące schorzenia. Dlatego też tacy pacjenci powinni regularnie wykonywać podstawowe badania, w tym także te pokazujące poziom najważniejszych witamin celem ewentualnego suplementowania ich niedoboru. Witaminy dla seniora na prezent będą więc dobrym pomysłem w przypadku, gdy mamy pewność, że dana osoba ich potrzebuje i są one dla niej odpowiednie. W innym przypadku lepiej zmienić koncepcję prezentu. 

Rośliny strączkowe: magnez, witaminy B6, PotasWitamina B6. Na co pomaga? Czy należy ją suplementować?

Witaminy na pamięć. Na co zwrócić uwagę?

Producenci różnego rodzaju suplementów diety zapewniają swoich ewentualnych klientów obietnicami natychmiastowego działania i poprawy stanu całego organizmu pod wpływem ich preparatów. Niestety osoby starsze bardzo często stają się ofiarami agresywnego marketingu wytwórców suplementów diety. Prawda jest bowiem taka, że najlepszym sposobem na zachowanie dobrej kondycji organizmu jest prowadzenie zdrowego trybu życia z największym naciskiem na dietę i aktywność fizyczną. Suplementacja sama w sobie nie jest zła, ale tylko wówczas kiedy faktycznie zachodzi taka potrzeba - oznacza to, że nie każdy jej potrzebuje. 

Witaminy na pamięć to jeden z najczęściej reklamowanych produktów dla seniorów. Wiadomo bowiem, że z wiekiem pamięć i koncentracja stają się nieco słabsze. Jeśli dojdą do tego choroby neurologiczne, może okazać się, że senior potrzebuje wsparcia w tym zakresie. Preparaty wspomagające pamięć zawierają zazwyczaj poza podstawowym zestawem witamin i minerałów także dodatkowe substancje tj.: wyciąg z miłorzębu japońskiego, żeń-szeń, a także wysoką dawkę lecytyny. Mają one wesprzeć pracę mózgu, poprawić funkcjonowanie układu nerwowego oraz zwiększyć poziom dotlenienia. Stosowanie takich preparatów nie powinno jednak zastępować wizyty u specjalisty, który wskaże konkretne powody kłopotów z pamięcią i będzie w stanie dobrać odpowiednie leczenie.

Witaminy na wzrok. Jakie substancje poprawiają widzenie?

Kolejnym ważnym aspektem, który ulega pogorszeniu wraz z wiekiem, jest wzrok. Większość osób w zaawansowanym wieku odczuwa mniejsze lub większe problemy z widzeniem. Rodzaje wad są różne - jedne wymagają noszenia szkieł kontaktowych, inne mogą pociągać za sobą konieczność przeprowadzenia zabiegu chirurgicznego. Niemniej jednak wiele osób, kiedy odczuwa pierwsze problemy z widzeniem, sięga po witaminy na wzrok. Takie produkty bogate są przede wszystkim w:

  • witaminę A - jest ona niezwykle ważna dla prawidłowego funkcjonowania narządu wzroku; jej niedobór może prowadzić do powstania tzw. "ślepoty zmierzchowej"
  • witaminę E - dzięki jej obecności możliwa jest lepsza wchłanialność witaminy A
  • witaminy z grupy B - ich działanie na układ krwionośny przyczynia się do lepszego ukrwienia tkanek oka i ich lepszego odżywienia
  • witamina D - jest istotna dla prawidłowego funkcjonowania narządu wzroku; jej niedobór może przyczynić się do rozwoju jaskry, ale też zespołu suchego oka czy zapalenia spojówek.
Zobacz wideo Witamina D: prawie jak hormon. Czy trzeba ją suplementować jesienią i zimą?

Witaminy dla seniorów. Pamiętaj o witaminie D

Witaminy dla seniorów o ile nie są konieczne, to nie powinny być przyjmowane w nadmiarze, gdyż grozi to powstaniem hiperwitaminozy. Wyjątkiem jeśli chodzi o stałą suplementację, jest witamina D. Ta substancja niestety nie może być dostarczona w takiej ilości, w jakiej jej potrzebujemy z pożywienia. Osoby starsze nie powinny także zbyt często wystawiać się na działanie intensywnego słońca, dlatego w ich przypadku zaleca się całoroczne suplementowanie witaminy D - u osób dorosłych w dawce 800–2000 IU/dobę, a u osób powyżej 75. roku życia nawet 2000–4000 IU/dobę ze względu na zmniejszoną przyswajalność. 

Produkty zawierające witaminę CNadmiar witaminy C. Jakie mogą być skutki hiperwitaminozy?

Zestaw witamin dla seniora

W okresach wzmożonego zapotrzebowania na witaminy warto sięgać po zestawy witamin dla seniora, które zawierają pełen kompleks witamin i minerałów niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Nie zwalnia nas to jednak z dbania o właściwą dietę, która jest podstawą jeśli chodzi o źródło substancji niezbędnych organizmowi. 

Zobacz też: Witamina B12. Na co pomaga? Jakie produkty zawierają jej najwięcej?

*Racjonalna zdrowa dieta może w pełni zaspokoić wszelkie potrzeby człowieka. Gdy podejrzewasz ewentualne niedobory, najlepiej skonsultować się z lekarzem i potwierdzić je badaniami laboratoryjnymi. Jeśli już decydujesz się na suplementację, zaopatruj się w aptece i zapoznaj się z ulotką dołączoną do opakowania. Nie przekraczaj dawek i zalecanego czasu suplementacji (2-3 tygodnie).

Więcej o: