Witamina B6. Na co pomaga? Czy należy ją suplementować?

Na co pomaga witamina B6? Jest ona jedną z witamin z grupy B, które pełnią niezwykle ważną rolę w procesach krwiotwórczych. Jej prawidłowy poziom jest niezbędny do prawidłowego funkcjonowania organizmu.

Witamina B6. Co to za substancja?

Witamina B6 inaczej nazywana pirydoksyną, jest jedną z najważniejszych witamin z grupy B, którą dostarczamy organizmowi wraz z pokarmami. Rozpuszcza się w wodzie, a w organizmie za jej magazynowanie odpowiedzialna jest w przeważającej mierze wątroba, ale także mięśnie. Czynnikami wpływającymi na ograniczone przyswajanie witaminy B6 są przede wszystkim przyjmowane leki, a także alkohol. 

Za co jest odpowiedzialna witamina B6? Otóż pełni ona wiele istotnych dla organizmu funkcji. Dzięki niej możliwe jest prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego, ale także praca serca. Niebagatelne jest też jej znaczenie w budowaniu odporności organizmu.

Witaminy z grupy B są organicznymi związkami chemicznymi dobrze rozpuszczalnymi w wodzie. Grupa ta zawiera aż 8 różnych witamin, z których każda odgrywa inną rolęWitaminy z grupy B - co warto wiedzieć o tych witaminach i czym grozi ich niedobór w organizmie?

Bezpieczna dzienna dawka witaminy B6

Bezpieczna dzienna dawka witaminy B6 uzależniona jest od wieku pacjenta. W przypadku stwierdzonego niedoboru lekarz może zalecić przyjmowanie odpowiedniego preparatu. Należy ściśle przestrzegać przyjmowanych dawek, gdyż jak wiadomo hiperwitaminoza może również prowadzić do poważnych kłopotów zdrowotnych. 

Przyjęte normy dawkowania witaminy B6 prezentują się następująco:

  • dzieci: w wieku 1-3 lat- 0,5 mg; 4-6 lat - 0,6 mg; 7-9 lat - 1 mg
  • chłopcy: 10-12 lat - 1,2 mg; 13-18 lat - 1,3 mg
  • dziewczęta: 10-18 lat - 1,2 mg
  • mężczyźni: do 50. roku życia - 1,3 mg; >50 lat - 1,7 mg
  • kobiety: do 50. roku życia - 1,3 mg; >50 lat - 1,5 mg
  • ciężarne - 1,9 mg
  • kobiety karmiące piersią - 2 mg
Zobacz wideo Witaminy z grupy B: po co ci one i gdzie ich szukać?

Witamina B6 - zastosowanie. Kiedy wzrasta zapotrzebowanie?

Zastosowanie witaminy B6 w postaci suplementu wymaga konsultacji z lekarzem. Przedawkowanie pirydoksyny może bowiem prowadzić do poważnych powikłań, w tym m.in.: braku koordynacji mięśni, mrowienia kończyn czy zwyrodnienia tkanki nerwowej. 

Kiedy mają miejsce sytuacje, w których zapotrzebowanie organizmu na witaminę B6 może być zwiększone? Dzieje się to w przypadku osób, które w swojej diecie mają dużą ilość białka. Sugeruje się, że w takim przypadku zależność między ilością spożywanego białka powinna prezentować się następująco: 0,02 mg witaminy B6 na jeden gram białka.

Większe zapotrzebowanie na witaminę B6 mają także kobiety w ciąży, które swoimi zapasami tej substancji muszą "dzielić się" z rozwijającym się płodem, a także kobiety karmiące piersią oraz osoby starsze. 

Na co jest witamina B6? Objawy niedoboru

Jeśli zastanawiasz się, na co jest witamina B6, to trudno streścić to w jednym zdaniu. Związek ten bierze bowiem udział w wielu bardzo ważnych procesach zachodzących w organizmie, m.in. tworzeniu przeciwciał czy hemoglobiny. Dlatego tak ważne jest, aby w organizmie utrzymywał się prawidłowy poziom pirydoksyny. Widocznym skutkiem niedoboru witaminy B6 może być m.in.: 

Warto w tym miejscu zaznaczyć, że niedobór witaminy B6 to bardzo rzadka sytuacja - przy zbilansowanej diecie nie powinno być żadnych problemów z dostarczeniem jej wystarczającej ilości.

witaminy, witamina b12Witaminy B6 i B12 - dlaczego nie należy ich nadużywać?

Witamina B6. Na co pomaga i w jakich produktach występuje?

Witamina B6 jest istotna w bardzo wielu procesach toczących się w organizmie. Na co pomaga witamina B6? Ingeruje ona m.in. w kwestie związane z odpornością organizmu, uczestnicząc w procesie wytwarzania przeciwciał. W jakich produktach znajdziemy największą ilość łatwo przyswajalnej pirydoksyny? Otóż za bogate źródło tej substancji uznaje się przede wszystkim:

  • kaszę gryczaną
  • mięso kurczaka
  • mięso indyka 
  • brokuły
  • ziemniaki
  • drożdże
  • banany
  • nabiał
  • ryby
  • jajka.

Zobacz też: Witamina B6 - jej rola w organizmie oraz objawy niedoboru

*Racjonalna zdrowa dieta może w pełni zaspokoić wszelkie potrzeby człowieka. Gdy podejrzewasz ewentualne niedobory, najlepiej skonsultować się z lekarzem i potwierdzić je badaniami laboratoryjnymi. Jeśli już decydujesz się na suplementację, zaopatruj się w aptece i zapoznaj się z ulotką dołączoną do opakowania. Nie przekraczaj dawek i zalecanego czasu suplementacji (2-3 tygodnie).

Więcej o: