Kwercetyna moe obnia cinienie krwi. Jakie jeszcze waciwoci ma ten zwizek?

Kwercetyna to naturalny zwizek chemiczny, znajdujcy si w rolinach, nalecy do flawonoidw. To tzw. fitoskadnik, majcy za zadanie chroni rolin przed infekcjami, szkodliwym promieniowanien sonecznym lub suy do odstraszania rolinoercw. Jest uznawany za skadnik korzystny dla ludzkiego zdrowia. Dostarczamy j organizmowi jedzc warzywa i owoce lub pijc soki. Jest to korzystniejszy sposb dostarczania kwercytyny do organizmu ni suplementy diety.

Kwercetyna naley do flawonoli. Barwi roliny na to

Swoj nazw kwercetyna otrzymaa od aciskiego sowa quercetum oznaczajcego las dbowy. Naley do flawonoidw, grupy zwizkw bioaktywnych pochodzenia rolinnego. Flawonoidy to niezwykle liczna i zrnicowana grupa. Wyrniono do tej pory okoo 8 tys. zwizkw flawonoidowych, ktre dziel si na: flawanole, flawony, flawanony, flawonole, izoflawony oraz antyocyjanidy. Sama kwercetyna naley do podklasy flawonole.

Z punktu widzenia chemicznego jest organicznym wielopiercieniowym zwizkiem aromatycznym. Istnieje ponad 140 rnych postaci kwercetyny. Powstaje w komrkach rolinnych, gdzie peni rnorodne role. Suy rolinie do odstraszania rolinoernych zwierzt, zapobiega infekcjom dziki waciwociom bakteriobjczym i grzybobjczym, chroni ponadto rolin przed szkodliwym dziaaniem promieni sonecznych. Moe take peni funkcj wabic, przycigajc pszczoy czy motyle i inne owady, co pomaga w zapylaniu.

Kwercetyna gromadzi si w rnych czciach rolin, gwnie pod skr, nadajc im ty kolor. Znajdziemy zatem ten zwizek zarwno w odygach i liciach, jak i w kwiatach, w owocach czy nasionach oraz w korzeniach. ty barwnik rolinny, czyli kwercetyna, wpywa na zabarwienie herbaty, wina, sokw owocowych i warzywnych, miodu itp.

Zobacz wideo

Kwercetyna - gdzie znajdziemy ten zwizek?

rdem kwercetyny s dla nas owoce i warzywa, a najwicej znajdziemy jej w cebuli, szpinaku, w brokuach, papryce, pomidorach, kapucie, jarmuu. Sporo kwercetyny znajduje si w czerwonej cebuli. Wrd owocw kwercetyn zawieraj jabka, pomaracze, borwki, czarna porzeczka, urawina, winogrona, winie. Kwercetyn zawieraj ponadto zioa, a wrd nich rumianek, dziurawiec,skrzyp, gg oraz czarny bez i miorzb japoski. Obfitym rdem kwercetyny jest te zielona herbata i czerwone wino.

Kwercetyna - jak dziaa na nasz organizm?

Pozytywny wpyw kwercetyny na nasze zdrowie nie ulega wtpliwoci. Potwierdzaj to liczne badania. Uwaa si, e kwercetyna:

  • obnia ryzyko zawau serca, przeciwdziaa miadycy, chroni przed ylakami dziki usprawnianiu przepywu krwi, wzmacnianiu naczy krwiononych, std spoywanie owocw i warzyw ma zbawienny wpyw na serce
  • obnia cinienie krwi. Jedzc codziennie owoce i warzywa w naturalny sposb obniamy cinienie krwi. Najwicej kwercetyny znajdziemy w cebuli, dlatego jedzenie tego warzywa pomaga w nadcinieniu.
  • poprawia pami. Moe to oznacza, e spoywanie owocw i warzyw pomaga zapobiega chorobom neurodegeracyjnym, w tym demencji czy chorobie Parkinsona.
  • dziaa przeciwzapalnie. Zapobiega zarwno ostremu, jak i przewlekemu zapaleniu, w tym zapaleniu staww.
  • ma waciwoci antyoksydacyjne. Przeciwutleniacze chroni nas przed wolnymi rodnikami, zwikszajcymi ryzyko pojawienia si chorb oraz przyspieszajce starzenie si. Jest silniejszym antyutleniaczem ni witamina C, witamina E oraz beta karoten.
  • dziaa hamujco na namnaanie si niektrych wirusw
  • ma waciwoci antybakteryjne
  • agodzi objawy alergii, poniewa zmniejsza wydzielanie histaminy
  • moe mie waciwoci przeciwnowotworowe poniewa blokuje namnaanie si komrek i sprzyja apoptozie, czyli zaprogramowanej mierci komrki. Spoywanie duej iloci owocw i warzyw pomaga zatem w zapobieganiu chorobom nowotworowym.

rdo: NCE IZZ, MedicalNewsToday