Kwercetyna - rewolucja dla zdrowia

Warzywa i owoce s nie tylko skarbnic witamin i mineraw, ale zawieraj wiele cennych substancji, ktre w rwnie duym stopniu oddziauj na kondycje ludzkiego organizmu. Jednym z takich zwizkw jest wystpujca m.in. w truskawkach czy szpinaku kwercetyna.
Docz do Zdrowia na Facebooku!

Las dbowy, czyli kwercetyna to jeden z flawonoli (pochodne flawonoidw, wicej o tym zwizku i jego zastosowaniach przeczytasz tutaj ). Charakterystyczn cech wszystkich zwizkw aromatycznych, do ktrych naley, jest zdolno tworzenia tzw. ukadw aromatycznych. Dziki temu poszczeglne czsteczki yj duej i maj znacznie trwalsz struktur. Obok zastosowania w lecznictwie kwercetyna doskonale sprawdza si jako barwnik. Pozwala nada tkaninie pomaraczowy, brzowoczerwony lub oliwkowoczarny odcie.



Natur w alergi

Farbowanie tkanin to nie jedyna waciwo kwercetyny. Dziki zdolnoci hamowania wydzielania histaminy, czyli jednego z podstawowych czynnikw odpowiedzialnych za wystpowanie reakcji alergicznej, bardzo czsto jest jednym z gwnych skadnikw agodzcych skutki alergii. Dodatkowo zapobiega niektrym stanom zapalnym, szczeglnie tym towarzyszcym astmie czy nieycie nosa . Dzieje si tak dziki regulacji wydzielania enzymw odpowiedzialnych za ten rodzaj odpowiedzi immunologicznej.

Gdzie jej szuka?

Kwercetyna wystpuje przede wszystkich w warzywach i owocach. Najwicej dostarczymy jej jedzc truskawki (357,5 mg/100 g), szpinak (172/100 g) lub kalafiora (160 mg/100 g). Jej bogatym rdem jest take cebula (35-120 mg/100 g) oraz jarmu (30-60 mg/100 g).

Nie tylko alergia

agodzenie objaww to nie jedyne zastosowanie do jakiego kwercetyna jest wykorzystywana. Kolejne badania wykazay, e moe w pewnym stopniu hamowa rozwj miadycy oraz innych chorb ukadu krwiononego (dziaa przeciwzakrzepowo, reguluje cinienie krwi ). Chroni take oczy przed szkodliwym promieniowaniem UV. Dodatkowo kontroluje poziom sorbitrolu, ktry w nadmiarze moe uszkadza ukad nerwowy, oczy oraz nerki przede wszystkim u osb z cukrzyca. Niektre badania przypisuj jej znaczne niwelowanie ryzyka zachorowania na cukrzyc typu II-ego . Kwercetyna, podobnie jak inne flawonoidy uatwia przyswajanie witaminy C, a regularnie przyjmowanie zawierajcych j lekw znacznie zmniejsza czstotliwo wystpowania atakw astmy.

Czytaj take:

Rutyna, to nic zego

ABC witamin

Amigdalina

Spirulina

Mikroelementy bez ktrych nie da si y