Celuj w zmarszczki - proste sposoby, aby sk鏎a d逝瞠j zachowa豉 m這do嗆

Martwisz si, 瞠 twoja sk鏎a wygl康a na starsz ni by chcia豉? Zmarszczki powstaj nie tylko w wyniku naturalnego procesu starzenia, czasem winny jest styl 篡cia. Jak spowolni wskaz闚ki zegara i cieszy si g豉dk cer bez korzystania z us逝g medycyny estetycznej?
Nie myl dodatk闚 z podstaw. Nie eliminuj, a uzupe軟iaj. Wci捫 g堯wnym problemem s niedobory 篡wieniowe Nie myl dodatk闚 z podstaw. Nie eliminuj, a uzupe軟iaj. Wci捫 g堯wnym problemem s niedobory 篡wieniowe Dominic Dahncke, Shutterstock

Dieta antiaging: przez 穎陰dek do g豉dkiej sk鏎y

Zadbaj o sk鏎 poprzez odpowiedni zawarto嗆 talerza. Postaw na antyoksydanty - zwi您ki, kt鏎e bezlito郾ie rozprawiaj si z postarzaj帷ymi wolnymi rodnikami. Do ich grona, szczeg鏊nie znanego z zas逝g dla urody, nale膨 witaminy A, E i C. Gdzie ich szuka i czego od nich oczekiwa?

Witamina A zapewnia prawid這wy wygl康 sk鏎y, zapobiegaj帷 m. in. jej twardnieniu i sucho軼i. Retinol to najbardziej aktywna forma witaminy A. W gotowej formie znajdziemy go jedynie w produktach pochodzenia zwierz璚ego: w徠r鏏ce, 鄴速kach jaj czy ma郵e. Nie znaczy to jednak, 瞠 witaminy A na pr騜no szuka w warzywach czy owocach. Jej prekursory - karoteny, kt鏎e organizm potrafi z powodzeniem przekszta販i w retinol, znajdziemy we wszystkich 鄴速ych, czerwonych i pomara鎍zowych darach natury tj. marchewka, papryka, dynia, brzoskwinie czy morele oraz w zielonolistych dobroczy鎍ach, np. szpinaku i sa豉cie. Witamina A rozpuszcza si w t逝szczach, dlatego je郵i zamierzamy pozosta przy wegetaria雟kich jej 廝鏚豉ch, warto skonsumowa je w towarzystwie cho odrobiny t逝szczu.

Witamina E jest znana ze swoich w豉軼iwo軼i op騧niaj帷ych starzenie kom鏎ek. Najbardziej widocznym efektem jej dzia豉nia jest dobra kondycja sk鏎y (a tak瞠 w這s闚 i paznokci). I chocia na cuda nie ma co liczy, pod wp造wem witaminy E  lat nam nie ub璠zie, to jednak rzeczywi軼ie mo瞠 ona sprawi, 瞠 sk鏎a b璠zie bardziej elastyczna i mi瘯ka. Nie na darmo w ko鎍u jest zwana witamin m這do軼i lub jak kto woli - witamin urody. To silny przeciwutleniacz, kt鏎y chroni lipidy nask鏎ka i w堯kna kolagenowe przed zniszczeniem. Gdy jej brak cera pozostawia wiele do 篡czenia: wysusza si, a nask鏎ek mo瞠 si 逝szczy. Znajdziemy j g堯wnie w olejach, ale te np. w orzechach czy t逝stych rybach. Takie menu dostarczy ci tak瞠 kwas闚 omega 3, kt鏎e zadbaj m. in. o to, by woda nie uciek豉 z g喚bszych warstw nask鏎ka i sk鏎y i mog uchroni ci np. przed 逝szczeniem, stanami zapalnymi.

Witamina C uczestniczy w produkcji kolagenu, odpowiada za elastyczno嗆 sk鏎y, przeciwdzia豉j帷 jej starzeniu, odtruwa organizm, zapobiega degeneracji kom鏎ek. Zabezpiecza przed szkodliwym dzia豉niem wolnych rodnik闚, kt鏎e namna瘸j si m. in. u palaczy. Gdzie jej szuka? Wbrew pozorom wcale nie tylko w cytrusach i innych kwa郾ych pokarmach, tj. kapusta kiszona. Smak kwa郾y co prawda mo瞠 by pewn wskaz闚k, wyizolowana witamina jest bia造m bezwonnym proszkiem o lekko kwaskowatym smaku. Nie dziwi wi璚, 瞠 znaczne jej ilo軼i znajduj si w czarnej czy czerwonej porzeczce, cytrynach, pomara鎍zach czy truskawkach. Warto jednak wiedzie, 瞠 znajdziemy j tak瞠 w kalafiorze, papryce, kapu軼ie czerwonej i bia貫j, a tak瞠 w ziemniakach. Og鏊nie rzecz bior帷, owoce i warzywa to dobry adres, je郵i chodzi o witamin C.

Zobacz tak瞠:

Oczyszczajmy si dla zdrowia na wiosn? Tak, ale z g逝poty

Zdj璚ie Imbir Kandyzowany 100g Zdj璚ie Witamina E Zdj璚ie TRISTAR CP2263
Imbir Kandyzowany 100g Witamina E TRISTAR CP2263
Sprawd ceny ? Sprawd ceny ? Sprawd ceny ?
廝鏚這: Okazje.info
sen sprzyja witalno軼i sk鏎y sen sprzyja witalno軼i sk鏎y Shutterstock

Ach, 酥ij kochanie - najlepiej na plecach i na p豉skiej poduszce!

Niedobory snu oznaczaj wzrost kortyzolu - powszechnie znanego jako hormon stresu. Jak si okazuje, odciska on pi皻no nie tylko na twoich nerwach, ale te na kondycji sk鏎y. Jego wysokie st篹enie powoduje nie tylko os豉bienie syntezy sprzyjaj帷ego witalno軼i sk鏎y kolagenu, ale tak瞠 zwi瘯sza wydzielanie t逝szczu i powoduje utrat wody z organizmu.

Masz ziemist, szorstk i przesuszon sk鏎 ze sk這nno軼i do wyprysk闚? To mo瞠 by sprawka tego w豉郾ie hormonu. Najprostszy spos鏏 na pozbycie si urodowych usterek: oddali si w obj璚ia Morfeusza. Dla zach皻y warto doda, 瞠 w trakcie snu kom鏎ki odnawiaj si 8 razy szybciej ni za dnia. Noc stwarza szans na odnawianie na przyspieszonych obrotach.

Dla twojej sk鏎y znaczenie ma tak瞠 pozycja, jak przyjmujesz w nocy. Spanie na boku sprzyja zmarszczkom na policzkach i podbr鏚ku, a na brzuchu - tym w okolicach brwi. Najbezpieczniej spa po prostu na plecach - przekonuj dermatolodzy. Nie sku si na wielkie poduszki - pochylenie g這wy, kt鏎e wymuszaj, mo瞠 ci zafundowa poziome bruzdy na szyi. Dorobisz si ich r闚nie, garbi帷 si za dnia.

nawil瘸nie i oczyszczanie a m這do嗆 sk鏎y nawil瘸nie i oczyszczanie a m這do嗆 sk鏎y Shutterstock

Nawil瘸j systematycznie i nie przesadzaj z oczyszczaniem

Sklepowe p馧ki wprost uginaj si od przer騜nych specyfik闚 do piel璕nacji sk鏎y twarzy. Przeciwzmarszczkowy, odm豉dzaj帷y, liftinguj帷y... Na co si skusi?

Z ca陰 pewno軼i dzia豉 po prostu nawil瘸nie. Zwyk貫 i bez fanfar? Cz瘰to nie doceniamy jego znaczenia. Stosujemy wymy郵ne maski czy drogie serum, a potem? Potem mo瞠 si okaza, 瞠 sk鏎a jest wyschni皻a. Dlaczego? Z這穎ny specyfik owszem dostarcza substancji od篡wczych, cz瘰to bardzo cennych, ale niekoniecznie nawil瘸. Tymczasem prawid這we nawil瞠nie i jego utrzymanie to podstawa, je郵i chcemy uchroni si przed 逝szczeniem i przedwczesnymi zmarszczkami.

Zachowa wilgo wewn徠rz pomaga nam naturalne sebum, czyli t逝sta warstewka ochronna. Osoby o cerze t逝stej maj go sporo. W przeciwie雟twie do os鏏 o sk鏎ze suchej. Z tego powodu te drugie zazwyczaj szybciej dorabiaj si zmarszczek. Je郵i nie zosta豉 obdarowana naturaln t逝st otoczk - zadbaj nie tylko o nawil瞠nie, ale i o odpowiednie nat逝szczenie twarzy. Inaczej wilgo ulotni si z twojej sk鏎y szybciej ni by tego chcia豉. Uwa瘸 powinny te osoby o cerze t逝stej, kt鏎e czasem ulegaj z逝dzeniu, 瞠 sk鏎a t逝sta to sk鏎a nawil穎na, a to nieprawda. Szcz璠zenie sobie nawil瘸nia, 瞠by nie dolewa oliwy do ognia, nie jest najlepsz strategi. Mo瞠 na zewn徠rz si 鈍iecisz, ale pod warstw 這ju sk鏎a mo瞠 by wyschni皻a.

Co ze wszystkimi wspania造mi sk豉dnikami, kt鏎ymi szczyc si produkty kosmetyczne, kt鏎e to maj nas upi瘯szy, odm這dzi i odmieni? Na co warto polowa? Antyoksydanty, czyli chocia瘺y witamina A, E czy C dzia豉j tak瞠, je郵i aplikujemy je sobie od zewn徠rz. Cenne mog okaza si tak瞠 np. koenzym Q10, kwas hialuronowy czy kolagen. Warto jednak zwr鏂i uwag, czy dana substancja rzeczywi軼ie w kosmetyku wyst瘼uje czy mamy do czynienia z rozcie鎍zonym do granic mo磧iwo軼i koncentratem, kt鏎ego st篹enie przesta這 w og鏊e mie znaczenie.

Wa積e jest r闚nie oczyszczanie nask鏎ka - pomo瞠 ono wi您a wod w sk鏎ze. Pod warunkiem, 瞠 nie przesadzisz. Wraz z intensywnym i zbyt czystym szorowaniem twarzy mo瞠sz pozbawi si ochronnego pancerza sk鏎y. A to droga po r闚ni pochy貫j do degradacji nask鏎ka.

Czytaj:

Jeste wod, a co o niej wiesz?

Zosta fanem zdrowia i do陰cz do nas na Facebooku!

sk鏎a a stres sk鏎a a stres Shutterstock

Emocje rze嬌i twarz, czego 鈍iadectwem b璠zie twoja?

Skurcze mi窷ni i ich napi璚ie - na twarzy odzwierciedlaj si nasze emocje. Z biegiem lat zostaj tam na sta貫 jako zmarszczki mimiczne. S troch jak zapis naszych prze篡, s逝膨 do komunikacji z innymi. Ty te je masz? 安ietnie, to znaczy, 瞠 nie jeste z kamienia. Warto jednak zastanowi si, co w豉郾ie utrwala si na twojej twarzy. Chcesz wiedzie, jakie odczucia najcz窷ciej ci towarzysz? Odczytasz to w豉郾ie z obecnych na twarzy zag喚bie.

Gdy jeste z造, mimowolnie marszczysz czo這, funduj帷 sobie zmarszczki w豉郾ie tam. Podobnie dzieje si, gdy si dziwisz. Radosny wyraz twarzy powoduje spore zwi瘯szenie napi璚ia mi窷ni. Cz瘰te u鄉iechanie si objawi si w okolicach oczu i ust. Nieszczery u鄉iech jedynie w okolicach ust, poniewa skurczy mi窷ni wok馧 oczu nie da si wywo豉 si陰 woli. Przygn瑿ienie czy zm璚zenie, bez innych emocji towarzysz帷ych, prowadz natomiast do spadku napi璚ia mi窷ni, ich zwiotczenia, co mo瞠 dawa efekt wyd逝瞠nia twarzy.

Emocje s po to, aby je prze篡wa. Mo瞠sz jednak po cz窷ci zresetowa je ze swojej twarzy. Jak? Poprzez uwalnianie napi耩. A dok豉dnie? Po pierwsze, staraj si by ich 鈍iadoma. W pracy dzie w dzie siedzisz przed komputerem z podniesionymi brwiami, napi皻ym ze skupienia czo貫m i zaci郾i皻ymi szcz瘯ami? ζp si na tym i koryguj. Najcz窷ciej pomaga ju sama intencja. Powiedz sobie: "teraz rozlu幡iam mi窷nie twarzy". Mo瞠sz w my郵ach zaj帷 si nimi kolejno partia po partii i obserwowa jak si rozlu幡iaj.

Ostatnio popularno軼i ciesz si tak瞠 takie metody jak masa twarzy czy joga twarzy. U ich sedna le篡 w豉郾ie uwalnianie nagromadzonych napi耩 mi窷ni. S jak gimnastyka w skali mikro. W dodatku s bardzo relaksuj帷e, a z pomoc dost瘼nych w Internecie wskaz闚ek mo瞠sz je wykona sama. Bez ponoszenia 瘸dnych koszt闚.

Zdj璚ie Arkana Reti Fusion Rich Cream, od篡wczy krem na noc z retinolem i kwasem ferulowym 50ml Zdj璚ie Ziaja PRO Czerwona Krem liftinguj帷y 250ml Zdj璚ie W pu豉pce my郵i. Jak skutecznie poradzi sobie z depresj stresem i l瘯iem
Arkana Reti Fusion Rich Cre... Ziaja PRO Czerwona Krem lif... W pu豉pce my郵i. Jak skutec...
Sprawd ceny ? Sprawd ceny ? Por闚naj ceny ?
廝鏚這: Okazje.info
nawadniaj sk鏎 od 鈔odka, p造nami! nawadniaj sk鏎 od 鈔odka, p造nami! Shutterstock

Nawadniaj si od 鈔odka - niekoniecznie sam wod

Nakarmiona, nawil穎na? Nie zapomnij o nawodnieniu - tym od 鈔odka. P造ny to podstawa. W og鏊nym rozrachunku powinna dostarcza sobie ich 2 litry. Nie musisz wcale na si喚 poi si wod mineraln. Zupy, soki (najlepiej 鈍ie穎 wyciskane), herbatki owocowe, zio這we, a tak瞠 owoce i warzywa - o ile nie zamierzasz nawadnia si g堯wnie czarn herbat, kaw i napojami gazowanymi - twoja sk鏎a skorzysta.

Chcesz podtunningowa nawadnianie? Si璕nij po zielon lub bia陰 herbat, kt鏎a zawiera ca陰 moc antyoksydant闚. Im mniej sfermentowane li軼ie, tym ich wi璚ej, dlatego tradycyjna czarna herbata w tym zestawieniu nie wypada najlepiej.

stres a m這do嗆 sk鏎y stres a m這do嗆 sk鏎y Shutterstock

Stres - sk鏎a denerwuje si razem z tob

Ledwo co godzisz wszystkie obowi您ki, bywa, 瞠 czujesz si przyt這czony zobowi您aniami i na這穎nymi na ciebie wymaganiami? Powod闚 stresu mo瞠 by multum. W nieprzyjemnym stanie nie jeste sam - razem z tob stresuje si twoja sk鏎a. Na niej w wielu przypadkach jak na d這ni odzwierciedlaj si n瘯aj帷e ci problemy. Mog objawi si w postaci zaczerwienie, sw璠zenia, nadwra磧iwo軼i, obrz瘯u czy nasilenia chor鏏 dermatologicznych. W krwiobiegu grasuje wspomniany ju kortyzol i adrenalina, os豉biaj帷 struktur sk鏎y.

Recepta? Wcale nie urodowa. Zadbanie o czas na odpoczynek i relaks to niezast徙iony spos鏏 na do豉dowanie baterii. Po wakacjach zazwyczaj s造szysz wiele komplement闚 dotycz帷ych wygl康u? To spok鎩 i rozpr篹enie zdzia豉這 cuda. Na co dzie psycholodzy zalecaj popracowa nad interpretacj zdarze, szczeg鏊nie tych obci捫aj帷ych. Nat篹enie odczuwanego stresu, w du瞠j mierze zale篡 od tego, czy uznamy dan sytuacj za zagro瞠nie czy za wyzwanie, kt鏎emu jeste鄉y w stanie sprosta. Cz瘰to okazuje si, 瞠 w rzeczywisto軼i mamy wiele zasob闚, w postaci cech czy umiej皻no軼i, kt鏎e u豉twi nam zadanie, pozwol dostrzec mo磧iwo軼i zamiast pogr捫a si w beznadziei. Z obni瞠niem kr捫帷ych w organizmie hormon闚 stresu dobrze rozprawi si te wysi貫k fizyczny.

Czytaj:

Jak pozby si stresu w kwadrans lub szybciej

4 g堯wne 廝鏚豉 stresu

wp造w palenia na sk鏎 wp造w palenia na sk鏎 Shutterstock

Papierosy, czyli dodaj swojej sk鏎ze nawet 10 lat

Wydajesz fortun na kremy i specyfiki, kt鏎e maj poprawi kondycj twojej sk鏎y i zapobiec starzeniu si? Wklepujesz je rano i wieczorem, a pomi璠zy? Stres, ferwor pracy i papieros odpalany od papierosa. Stop. To doskona造 spos鏏 na dorobienie si przedwczesnych zmarszczek.

Wykazano, 瞠 palacze wygl康aj na o 5-10 lat starszych ni wskazuje na to ich metryka. Badania przeprowadzone w St. Thomas Hospital w Londynie pokaza造, 瞠 w鈔鏚 bli幡iak闚, w kt鏎ych jedno z rodze雟twa pali這, a drugie nie, palacze mieli nie tylko wi璚ej zmarszczek, ale te sk鏎 o ponad 40 proc. cie雟z.

Co si dzieje, gdy palisz? Po pierwsze karmisz si wolnymi rodnikami, kt鏎e skutecznie przyspieszaj procesy starzenia. Nikn te twoje zasoby witaminy C, cennego przeciwutleniacza i naturalnego wroga zab鎩czych wolnych rodnik闚. Papierosy stanowi te zagro瞠nie dla kolagenu - bia趾a strukturalnego sk鏎y, kt鏎e odpowiada za jej spr篹ysto嗆, nawil瞠nie i napi璚ie. Z wiekiem wytwarzamy go coraz mniej, a jego ubytki wprost przek豉daj si na powstawanie zmarszczek. Nikotyna niszczy r闚nie elastyn, dzi瘯i kt鏎ej sk鏎a po 軼i郾i璚iu czy odkszta販eniu, bez problemu wraca do swoich pierwotnych kszta速闚. Regularne i intensywne palenie mo瞠 pog喚bi tak瞠 zmarszczki mimiczne wok馧 ust, wynikaj帷e z ci庵貫go uk豉dania ich w dzi鏏ek. Z tego wzgl璠u niekt鏎zy nazywaj je "zmarszczkami palacza".

Najlepiej w og鏊e zrezygnowa z palenia. W twoim przypadku to nierealne? Mo瞠 po prostu ogranicz liczb wypalanych papieros闚 - to te ma sens, bo im mniej substancji zawartych w dymie tytoniowym przyswajasz, tym mniej zaburzone wytwarzanie kolagenu. Ograniczenia w og鏊e nie wchodz w rachub? Przynajmniej postaraj si uzupe軟ia systematycznie uszczuplane przez papierosy pok豉dy przeciwutleniaczy - takich jak wspomniane ju witaminy A, C czy E.

Je郵i jednak zdecydujesz si na rzucenie na這gu, czeka ci nagroda. Ju po 6 tygodniach mo瞠sz liczy na popraw kolorytu sk鏎y. B璠zie ona r闚nie lepiej reagowa na kosmetyki od篡wcze, czerpi帷 z nich wi璚ej dobrego. Nie m闚i帷 ju o licznych innych korzy軼iach z po瞠gnania papieros闚, kt鏎e zapewne doskonale znasz.

Nowe opakowania papieros闚: o co chodzi?

Najmocniejsze kampanie antynikotynowe

dzia豉nie s這鎍a na sk鏎 dzia豉nie s這鎍a na sk鏎 Shutterstock

S這鎍e: przyjaciel czy wr鏬?

Ekspozycja na s這鎍e ma nawet wi瘯szy wp造w na stan naszej sk鏎y ni geny - twierdzi Darrick Antell, chirurg plastyczny na 豉mach "The Daily Mail".

Promieniowanie UV przyspieszaj ubytki kolagenu i elastyny - bia貫k odpowiedzialnych m. in. za witalno嗆 sk鏎y. Opalanie przyspiesza procesy starzenia - informuj zewsz康 specjali軼i. M闚i si, 瞠 gdyby cz這wiek nie by wystawiony na negatywne oddzia造wania 鈔odowiska zewn皻rznego, pierwsze zmarszczki pojawia造by si w wieku 60 lat. Tymczasem ich zacz徠ki mo瞠my obserwowa najcz窷ciej ju po 25. urodzinach. Powinna ucieka przed ka盥ym promieniem?

Nie ma co panikowa. S這鎍e nie jest twoim wrogiem. Jest potrzebne chocia瘺y do wytworzenia niezb璠nej ko軼iom witaminy D. Natura w ko鎍u wiedzia豉 co robi, lokuj帷 cz這wieka na ziemi, a nie pod ni. Niewystarczaj帷a ilo嗆 鈍iat豉, chocia瘺y w ch這dniejsze pory roku, mo瞠 odbi si na naszym nastroju, jest jednym z czynnik闚 odpowiedzialnych za depresj sezonow. Gdy tracisz animusz, lubisz si troch pogrza?

Aby na wystawianiu si na promienie, zyska這 nie tylko twoje samopoczucie, ale jednocze郾ie nie ucierpia這 twoje zdrowie i uroda, wystarczy odrobina rozs康ku. Je郵i ju paradujesz w s這鎍u, koniecznie u篡j kremu z filtrem dostosowanym do twojej karnacji, nie wystawiaj si na przys這wiow patelni. Pi瘯na opalenizna trwa kr鏒ko, a konsekwencje tej zdobytej za wszelk cen, zostan z tob na sta貫. Dlatego pami皻aj, by chroni sk鏎, szczeg鏊nie tam, gdzie jest cienka: twarz (na powiekach ma tylko p馧 milimetra), szyja i r璚e. Tam naj豉twiej o szkody i tam najszybciej zauwa篡sz oznaki starzenia. Koniecznie bryluj w dobrych okularach s這necznych - ochronisz delikatn sk鏎 i zaoszcz璠zisz sobie mru瞠nia oczu - a przez to tak瞠 m. in. pionowej zmarszczki pomi璠zy brwiami.

K徙iele s這neczne sprawiaj, 瞠 sk鏎a nabiera pi瘯nych barw i wydajesz si atrakcyjniejsza? Podobny efekt osi庵niesz, stosuj帷 samoopalacze. To spos鏏 na z這cist sk鏎 bez przedwczesnych zmarszczek wi瘯szo軼i topowych modelek. Boisz si, 瞠 nier闚nomiernie rozprowadzisz kosmetyk i zamiast si upi瘯szy, oszpecisz si? Zadbaj o koloryt sk鏎y od 鈔odka, poprzez diet, dostarczaj帷 karotenu.