Kiedyś, gdy na polskich ulicach pojawiły się plakaty Andrzeja Pągowskiego, promujące kampanię organizowaną przez Główny Inspektorat Sanitarny: "Papierosy są do dupy", emocje sięgały zenitu. Mówiono nawet o obrazie moralności.
Dzisiaj niełatwo w to uwierzyć. Coraz trudniej bowiem kogokolwiek zaszokować. Udało się to Francuzom dwa lata temu. W ramach kampanii Anti-Tabac zrealizowanej przez agencję BDDP & Fils pojawiły się plakaty z młodymi ludźmi w jednoznacznie kojarzącej się pozycji. Wywołały prawdziwą burzę, ale chyba nie tę, o którą chodziło. Porównanie palenia do seksualnego niewolnictwa odwróciło uwagę od zasadniczego problemu, czyli palenia i jego szkodliwości. Nadawca kampanii - francuskie stowarzyszenie Droits des Non Fumeurs (DNF) szybko chciał się z niej wycofać, ale już zdążyła rozpocząć własne, międzynarodowe życie: w prasie, internecie, stacjach telewizyjnych na całym świecie. Palaczy we Francji ponoć nie ubyło... Mimo, że niejednokrotnie we wszystkich zakątkach świata powstały zdecydowanie ostrzejsze kampanie. Papierosy porównywano do czynów Hitlera i Bin Ladena (zbrodniarze wypadali przy nich słabo) Pocałunek z palaczem do bliskości z psem czy kozą (fotki takie niby zabawne). Podkreślano nawet, że palacz nie musi dbać o zdrowie w jakimkolwiek zakresie, bo akurat jemu i tak nic nie pomoże... My wybraliśmy jeszcze inne pomysły. Ciekawe? Oceńcie!
Z pewnością za mocne można uznać spoty wykorzystane w ramach kampanii Ministerstwa Zdrowia, pod hasłami: Papierosy Pożerają Cię Żywcem i Papierosy Pożerają Ciebie i Twoje Dziecko. Chyba nie wymagają komentarza...
Kampania społeczna Every Cigarette is Doing You Damage (każdy papieros cię niszczy) epatowała nie tylko rozkrojonym mózgiem. Równie wstrząsający był film pokazujący, co się dzieje z naczyniami krwionośnymi palacza ((http://www.worldlungfoundation.org). Czy to jednak działa? Mniej wrażliwi pewnie obejrzą i nic. Bardziej - przerwą w trakcie. Ktoś rzuci?
Napisy na papierosach, typu: "Palenie zabija" miały być słabe w przekazie. Unia Europejska, w ramach kampanii HELP, w 2005 roku zaproponowała więc ostre obrazki. Oto niektóre z nich (za kampaniespoleczne.pl):
za: kampaniespoleczne.pl propozycje opakowań papierosów w Unii Europejskiej
Problem jednak w tym, że badania nie potwierdzają skuteczności tego typu działań (czytaj więcej na ten temat)
Zdjęcia umierających ludzi, oddychających z pomocą rurki tracheotomicznej, osierocanych dzieci, zwłok niewolników papierosów to obowiązujący motyw w brazylijskich kampaniach antynikotynowych, dostępnych na stronie Światowej Organizacji Zdrowia (www.who.int)
Nie przemawiają do wyobraźni? Brazylijczycy przygotowani i na to postanowili przekonywać opornych inaczej. Jak nie wiadomo o co chodzi, zwykle chodzi o pieniądze... Aplikacja pozwalała policzyć, ile pieniędzy wydajemy na zgubny nałóg. Nie trzeba było robić tego w pamięci. Na stronie www.tabaconomia.com.br czekał gotowy, śliczny kalkulator. Niestety, już go nie ma. Chyba fajna inspiracja na aplikację...
W Indiach produkowany jest niemal co dziesiąty papieros. Zarazem uważa się, że wartości rodzinne są w tym kraju szczególnie kultywowane. Kiedy w 2008 roku wchodził całkowity zakaz palenia w miejscach publicznych, towarzyszyła mu kampania: Bierne palenie zabija niewinnych (więcej na jej temat: www.kampaniespoleczne.pl). Niemowlę uwięzione w papierosie robi na nas większe wrażenie, niż choćby makabryczna chilijska kampania z duszącymi się dziećmi w workach na głowach, utkanych z dymu. Czasem chyba lepiej sugestywnie, niż zbyt dosadnie.
Subtelnie, bez krwi i noża, a potem przerażająca pointa. Film promujący projekt www.rzuc.to powstał po to, by pomóc Ci rzucić palenie, spodobał się internautom.
Na stronie miał być prezentowany bezpłatny Kompletny Program Rzucania Palenia, ponoć uwzględniający potrzeby i indywidualną sytuację każdego palacza, który się zarejestruje. Rzuć.to - nie pogrzeb swojej szansy. Hasło niezłe. Może warto? Niestety, lata płyną, a na stronie wciąż tylko dobry film
Właściwie facet miał farta: złapał okazję... Czy jednak panom naprawdę zależy na tym, by panie nie bały się ich w tym sensie? Można sobie wyobrazić, że niejeden mężczyzna chętniej pomyśli o rozstaniu z nałogiem, straszony impotencją (nawet subtelnie), niż odległą, potencjalną chorobą nowotworową...
Pewnie tak jak panów przeraża utrata sprawności seksualnej, tak panie: utrata urody. Nie brakuje wprawdzie kampanii, gdzie pod wpływem papierosów człowiek zmienia się w potwora, ale czy są one wiarygodne? Przecież nie można powiedzieć, że każda palaczka jest brzydka, ale na pewno można, że brzydsza: poszarzała skóra, wygląd poważniejszy niż według kalendarza, zmarszczki wyraźniejsze, zęby zażółcone, oddech nieświeży... Zatem? Może czas na kampanie wyważone. Strach ma wielkie oczy, ale czy aby nie za duże?
Zobacz nasz redakcyjny eksperyment: my za 20 lat (palenia)