Witamina E - wicej ni witamina modoci

Witamina E kojarzy si nam z duszym yciem i modszym wygldem skry. Okazuje si jednak, e potrafi ona znacznie wicej. Witamina E korzystnie wpyw na ukad krenia, wspomaga prac mini oraz, jak dowodz badania, moe uchroni przed rakiem prostaty. Co jeszcze warto wiedzie o witaminie E?
Docz do Zdrowia na Facebooku!

Witamina E to grupa zwizkw chemicznych, bez ktrych organizm si nie obejdzie. Zapotrzebowanie na ni zaley od wieku oraz pci. Mae dzieci potrzebuj jej ok. 6 mg, mczyni 10 mg, a kobiety 8 mg (jeli stosuj antykoncepcj hormonaln ta dawka powinna by wiksza). Osoby, starsze, ktre ukoczyy 75. rok ycia musz dostarczy organizmowi ok. 25 mg witaminy.

Bezpieczne "E"

Hamowanie procesw starzenia to tylko jedna ze zdolnoci witaminy E. Witamina E, przede wszystkim wspiera funkcjonowanie ukadu krenia i chroni go przed gronymi zakrzepami, miadyc oraz redukuje poziom tzw. zego cholesterolu. Dziki czemu ryzyko wystpienia zwau serca czy udaru znacznie si obnia.

Zapobiega przedwczesnemu niszczeniu czerwonych krwinek, wspiera ukad nerwowy poprzez popraw przepywu bodcw nerwowych. Dodatkowo wzmacnia mskie nasienie (niedobr witaminy moe uszkadza plemniki). Nie mog o niej zapomnie kobiety w ciy . Jest ona niezbdna by pd rozwija si prawidowo (zapewnia prawidowy rozwj narzdu wzroku i w poczeniu z kwasem foliowym wspomaga ukad nerwowy). Zapobiega obumarciu podu oraz tzw. zatruciu ciowemu.

Witamina E uchodzi za jeden z silniejszych przeciwutleniaczy, czyli substancji, ktre chroni organizm przez szkodliwymi wolnymi rodnikami. Ich obecno przyspiesza starzenie oraz moe przyczyni si do rozwoju niektrych nowotworw. Ze wzgldu na silne dziaanie antyoksydacyjne cz badaczy uwaa, e moe ona skutecznie chroni przed rakiem prostaty .

Witamina E dla modoci i piknej skry

Zdolno zwalczania wolnych rodnikw zapobiega przedwczesnemu starzeniu si skry. Dodatkowo odywia, regeneruje oraz nawila skr. Mimo e kosmetyki z jej dodatkiem pasuj do kadego rodzaju skry, poleca si je przede wszystkim tym, osobom, ktrych skra jest wraliwa i podatna na podranienia. agodzi objawy uszczycy, egzemy, skutecznie walczy z trdzikiem oraz chroni przed szkodliwym promieniowaniem sonecznym.

Witamina E - kiedy jest jej za mao

Witamina E, podobnie jak witamina A , D i K nie rozpuszcza si w wodzie, tylko w tuszczach. Jej nadmiar nie jest wydalany, a magazynowany w tkance tuszczowej, dlatego te jej niedobory zdarzaj si niezwykle rzadko. Jeli jednak organizm zacznie odczuwa jej braki moemy czu si zmczeni, dr nam minie, skra szybciej rogowacieje. Niekiedy pojawiaj si kopoty z ukadem nerwowym, anemia oraz problemy z zbami i komi.

Zbilansowana i racjonalna dieta powinna dostarczy tyle witaminy, ile akurat potrzebujemy. Trzeba jednak pamita, e stosujc suplementy naraamy si na jej przedawkowanie. Jej nadmiar moe powodowa ble gowy, osabienie mini, kopoty z jelitami , zaburzenia widzenia.

Witamina E - gdzie jej szuka?

Witamin E znajdziemy m.in. w:

- olejach rolinnych (najwicej jest jej w rzepakowym, sojowym i sonecznikowym)

- orzechach laskowych

- migdaach

- tkach jajek

- kapucie biaej

- kiekach

- nasionach zb

- szpinaku

Zobacz take:

Witaminy z grupy B - ukoj nerwy i wspomog metabolizm

Witamina K - dla dobrej krzepliwoci, mocnych koci i nie tylko

Celuj w zmarszczki - proste sposoby, aby skra duej zachowaa modo

Olej sonecznikowy - bogactwo witaminy E

Witamina C - dlaczego jest taka wana i gdzie jej