Najpopularniejsze diety odchudzające w 2019 roku

W 2019 roku na czasie były przede wszystkim diety, które działają nie tylko odchudzająco, ale również prozdrowotnie. Chętnie stosowane były między innymi diety oczyszczające organizm i przyspieszające usuwanie toksyn, a także diety oparte na naturalnych składnikach. Jakie diety były najbardziej popularne i najchętniej stosowane w 2019 roku? Jakie są zalety i wady tych diet?

Post dr Dąbrowskiej

Rok 2019 zdecydowanie należał do doktor Ewy Dąbrowskiej i zaproponowanego przez nią postu zdrowotnego. Wprawdzie nie jest on typową dietą odchudzającą i ma służyć głównie oczyszczeniu organizmu i pobudzeniu procesów samoleczenia, ale wiele osób stosuje post głównie ze względu na możliwość szybkiej utraty wagi.

Zaletą postu dr Dąbrowskiej diety jest to, że opiera się ona na warzywach i owocach, w związku z czym dostarcza organizmowi wielu cennych składników, w tym błonnika. Prawidłowo przeprowadzony post może być początkiem zmiany stylu odżywiania na zdecydowanie zdrowszy i bardziej zrównoważony. Zwolennicy postu leczniczego są zdania, że może on wspomagać leczenie wielu chorób. Wadą postu Dąbrowskiej jest to, że dieta jest bardzo restrykcyjna i zakłada rezygnację z wielu produktów, w tym nabiału, produktów przetworzonych, a także słodyczy i produktów bogatych w tłuszcze.

Dieta paleolityczna

Opiera się na spożywaniu tylko takich produktów, które jedli nasi przodkowie, a dokładniej takich, które można zebrać albo upolować. W diecie tej jest miejsce dla sporych ilości mięsa oraz ryb, brak w niej jednak nabiału, roślin strączkowych oraz zbóż. Można jeść z kolei większość owoców, warzyw, nasiona i orzechy. We współczesnej wersji diety dopuszczalne jest zjedzenie kilku posiłków tygodniowo, które nie są zgodne z zasadami żywienia paleo.

Największą zaletą takiej diety jest fakt, że stosując taki sposób odżywiania eliminuje się z menu przetworzone produkty zawierające ogromne ilości soli, tłuszczu oraz cukru. W związku z tym znacznie ogranicza się ilość spożywanych tak zwanych pustych kalorii, czyli kalorycznych przekąsek, które nie mają praktycznie żadnych wartości odżywczych. Większość produktów dopuszczanych w diecie paleolitycznej ma niski indeks glikemiczny, dlatego jest to dieta idealna dla osób chorych na cukrzycę. Co więcej, dieta dostarcza dużych ilości warzyw, owoców oraz zdrowych nasion.

Zwolennicy diety tego typu zapewniają, że taki sposób odżywiania jest dla nas najbardziej odpowiedni i dieta paleo powinna być stosowana na co dzień, a nie tylko jako dieta odchudzająca. Wadą takiej diety mogą być trudności z zakupem nieprzetworzonych, naturalnych produktów, a także ich wysoka cena. Poza tym, dla wielu osób problemem może być konieczność zrezygnowania z produktów zbożowych (w tym pieczywa), a także nabiału.

Dieta Montignaca

Może być stosowana jako dieta odchudzająca, ale jest także dietą prozdrowotną, ponieważ zakłada jedzenie produktów o niskim indeksie glikemicznym. Dietę dzieli się na dwa etapy – w pierwszym spożywa się produkty, których indeks wynosi maksymalnie 50, natomiast w drugiej fazie można jeść produkty, których indeks glikemiczny jest niższy niż 80. Dzięki ograniczeniu spożycia pokarmów o wysokim indeksie glikemicznym, dieta Montignaca zapobiega gwałtownym wahaniom poziomu glukozy we krwi. Wiąże się z tym również zmniejszenie częstotliwości napadów głodu, które są związane ze skokami poziomu cukru.

Zaletą tej diety jest również fakt, że nie wymaga ona liczenia kalorii ani skrupulatnego odważania posiłków. Najistotniejszą wadą jest to, że diety tej trzeba się w pewien sposób nauczyć i poznać indeksy glikemiczne spożywanych produktów. Poza tym, ze względu na zbyt wysoki indeks glikemiczny należy wykluczyć z diety niektóre owoce, a także warzywa skrobiowe.

Dieta ketogeniczna

Jest dietą niskowęglowodanową, w której większość energii dostarczanej organizmowi pochodzi z tłuszczów. Dieta ma na celu osiągnięcie ketozy, czyli takiego stanu organizmu, w którym spalane są zapasy tłuszczu nagromadzone w organizmie. Dieta keto może być stosowana nie tylko jako dieta odchudzająca, ale również dieta lecznicza wspierająca walkę z takimi problemami zdrowotnymi jak lekoodporna padaczka oraz niektóre choroby genetyczne i metaboliczne.

Zaletą takiej diety jest fakt, że pozwala ona na dość szybkie, ale zdrowe chudnięcie (około 1 kg w ciągu tygodnia). Dieta wyklucza spożycie przetworzonych produktów, w szczególności słodyczy, dzięki czemu zmniejsza się ryzyko zachorowania na cukrzycę oraz nadwagę. Decydując się na taką dietę, należy liczyć się z tym, że wymaga ona wielu wyrzeczeń i musi być stosowana umiejętnie, ponieważ w przypadku niekonsekwencji w pilnowaniu jadłospisu, dieta nie przyniesie oczekiwanych efektów. Poza tym, stosowanie diety keto wiąże się ze sporym ryzykiem wystąpienia efektów ubocznych takich jak uszkodzenie nerek oraz wątroby.

Więcej o: