Metody relaksacji umysłu - przy nerwicy, na sen, dla dzieci. Dowiedz się więcej na temat technik relaksacji

Metody relaksacji umysłu powinien poznać każdy, ponieważ wszystkim nam, bez wyjątku, zależy na zdrowiu i dobrym samopoczuciu. Przekonaj się, w czym pomoże Ci umiejętne wykorzystywanie technik relaksacji i zrób coś dobrego dla swojego organizmu.

Techniki relaksacji – dlaczego warto z nich korzystać?

Techniki relaksacji są często wykorzystywane w różnych sytuacjach, a ich umiejętne dobieranie sprawia, że ciało i umysł lepiej radzą sobie ze stresem. Jeśli wciąż się stresujesz, jesteś stale niespokojny, musisz wyrobić w sobie naturalną reakcję odprężenia. Tylko w ten sposób będzie można przetrwać trudniejszy okres, nie szkodząc samemu sobie.

Jakie jeszcze korzyści płyną z wcielania technik relaksacji w życie?

  • relaksując się, obniżasz ciśnienie krwi, jednocześnie sprawiając, że do mięśni trafia jej więcej;
  • zrelaksowany, lepiej zapamiętujesz;
  • oddychasz wolniej, regularniej, bez nerwowości;
  • stajesz się bardziej pewny siebie, bo jednocześnie wzrasta też Twoje poczucie bezpieczeństwa;
  • Twoje mięśnie stają się mniej napięte, co często redukuje ból;
  • jesteś mniej zmęczony;
  • łatwiej Ci się skoncentrować i widocznie poprawia się nastrój.

Pamiętaj, że nie ma jednej doskonałej techniki, która pomogłaby każdemu. Należy ją dobrać do indywidualnych potrzeb danej osoby, a czasem też uzupełnić inną.

Medytacja dla początkujących może się okazać sporym wyzwaniem. Zdjęcie ilustracyjneMedytacja - jak ćwiczyć umysł? Zobacz, od czego zacząć i co powinnaś wiedzieć, nim się zdecydujesz

Relaksacja Jacobsona – idealna na stres i zmęczenie

Relaksacja Jacobsona to idealny wybór, gdy żyjesz w ciągłym stresie, a Twój organizm jest wiecznie przemęczony. Po raz pierwszy technika ta została zastosowana przez amerykańskiego psychiatrę, Edmunda Jacobsona na przełomie lat 20. oraz 30. XX wieku. Nie jest ona skomplikowana – aby spróbować tego rodzaju relaksacji, wystarczy napinać, a następnie rozluźniać określone grupy mięśni. Kiedy wdychasz powietrze, musisz napiąć daną partię mięśni na pięć sekund, a przy wydechu rozluźnić. Następnie zrób niewielką przerwę, by móc skupić się na tym, jak organizm zareagował na Twoje działania.

Aby trening był skuteczny, wykonuj go w pozycji leżącej lub półleżącej. Postaraj się wybrać taki moment, w którym nic w Twoim otoczeniu nie będzie Cię rozpraszać. Technika Jacobsona pomoże w walce ze stresem, a także w przypadku nerwicy natręctw. Jednocześnie pomaga ona zlikwidować napięcie mięśniowe.

Zobacz wideo Jak szybko pozbyć się stresu? Te metody zajmą ci tylko kilka minut

Techniki relaksacyjne przy nerwicy

Techniki relaksacyjne przy nerwicy – które z nich warto wybrać, by pomóc sobie przy tym zaburzeniu? Poza opisywaną już wcześniej techniką Jacobsena, wymienia się najczęściej dwie inne, stosowane w przypadku nerwic:

technika autogenna Schultza – to popularna metoda relaksacji, która korzysta zarówno z elementów ćwiczeń fizycznych, jak i z sugestii. Dzięki temu wpłyniesz na odpowiednie, zrównoważone funkcjonowanie organizmu. Koncentruj się kolejno na wybranych obszarach ciała, a następnie powtarzaj w myślach sugestie. Mają one wiązać się z ciężarem oraz ciepłem w konkretnych częściach ciała. Jednocześnie kontrolujesz też bicie serca oraz rytm oddechu;

techniki bioenergetyczne – należą one do systemu terapeutycznego, który stworzył amerykański psychiatra i psychoterapeuta, Alexander Lowen. Tutaj najistotniejsza okazuje się praca z ciałem. Za sprawą tego treningu nauczysz się, w jaki sposób masz postępować, by rozluźnić mięśnie, jak powinieneś oddychać, a także co robić, by unormować rytm wdechów i wydechów.

Zobacz też: Nerwica serca - czym jest? Przyczyny, objawy, leczenie

Relaksacja dla dzieci – pomoc dla najmłodszych

Relaksacja dla dzieci może się okazać przydatna szczególnie wtedy, gdy młody człowiek często się stresuje (również szkoła może generować stres) lub kiedy nie może sobie poradzić  z własną energią, a przez to nierzadko staje się nerwowy. Jak można pomóc najmłodszym, wykorzystując metody relaksacji?

  • zachęć dziecko do ćwiczeń oddechowych, tak, by mogło uczyć się "świadomego oddechu";
  • korzystaj z szeregu zabaw edukacyjnych, które będą aktywizować Twoją pociechę;
  • pokaż dziecku proste ćwiczenia rozciągające;
  • zaproś najmłodszych do gier o sportowym charakterze, które pozwalają na rozładowanie nadprogramowej energii.

Ćwiczenia relaksacyjneĆwiczenia relaksacyjne oddechowe: dla kogo są przeznaczone, jak je wykonać

Relaksacja na sen – co zrobić, gdy cierpisz z powodu bezsenności?

Relaksacja na sen – czy to może pomóc w przypadku bezsenności? Nie jest tajemnicą, że przed ułożeniem się do snu, powinieneś się wyciszyć, ponieważ wtedy ten szybciej Cię zmorzy. Niestety, niektórzy miewają zaburzenia snu, które nie pozwalają na łatwe zapadnięcie w drzemkę, a w konsekwencji prowadzą do zmęczenia, braku koncentracji, a nawet spowodowanej tym nerwowości. Na szczęście możesz wypróbować kilka sprawdzonych metod, które pomogą Ci na sen:

  • wieczorna kąpiel, zwłaszcza ta w mocno ciepłej wodzie, rozluźni Cię i wyciszy. Warto wykonać ją na godzinę, dwie przed planowanym snem;
  • poddaj się masażowi, który pomoże w odprężeniu tuż przed ułożeniem się do snu;
  • jeśli chcesz poprawić efektywność snu, zdecyduj się na lekkie, niewymagające ćwiczenia fizyczne, na przykład jogę;
  • wybierz dla siebie kilka ćwiczeń oddechowych i praktykuj je na pół godziny przed snem;
  • możesz też skorzystać z relaksacji Jacobsona, opisywanej wcześniej w treści tego artykułu.

Zobacz też: Las, przyroda - to naturalne antydepresanty

Więcej o: