Plan dnia szczliwego czowieka - od rana do wieczora

Budzisz si, otwierasz oczy, zaczyna si nowy dzie. Przed sob masz 24 h - to bardzo duo. Jak je wykorzystasz? Oto taktyka na zaliczenie dnia do udanych, krok po kroku. Zacznij od stworzenia intencji, a potem?
plan dnia plan dnia Shutterstock

1. Pobudka: stwrz intencj na dzie

Zanim otworzysz oczy, wypowiedz yczenie na rozpoczynajc si dob - pisze "elitedaily.com". Moesz to zrobi w mylach. Czego sobie yczysz na dzi? Jak chciaby si dzisiaj czu?

Docz do Zdrowia na Facebooku!

Psychologiczne modele spoeczno- poznawcze, dowodz, e wyklarowana intencja znacznie zwiksza szans urzeczywistnienia dziaania, a osoby, ktre maj cel, czciej osigaj to, czego pragn.

W Procesualnym Modelu Dziaa Zdrowotnych, ktry odnosi si m. in. do przestrzegania zdrowej diety czy aktywnoci fizycznej, intencja jest jednym z waniejszych elementw fazy motywacyjnej. W uproszczeniu: stworzenie yczenia zwikszy twoj motywacj.

Odstp od dugoterminowych zaoe: formuuj kadego dnia 24-godzinne cele. Metod maych krokw, przenoszc kamyk po kamyku jeste w stanie przenie gr, czego nigdy nie udaoby si zrobi na raz.

Przykadowe intencje: dzi chc pomia si z czonkami rodziny, zdrowo si odywia, skoczy wany projekt. Im bardziej sprecyzowane cele, tym wiksza szansa, e je zrealizujesz. Bdziesz wiadom, czego chcesz, do czego dysz.

Czytaj:

Ciki poranek? Poznaj winowajcw!

 

plan dnia plan dnia Shutterstock

2. Wyobra sobie w obrazach, co chcesz, eby si dziao

Jeszcze zanim wstaniesz, stwrz jak najwicej obrazw w gowie dotyczcych dopiero rozpoczynajcego si dnia.

Wyobra sobie, e wszystko, czego sobie yczye ju si wydarzyo. Jak byo? Pomyl o tym, jak wykonujesz czynnoci, ktre zaplanowae.

"Zobacz", jak siedzicie z rodzin wieczorem razem na kanapie, przytulacie si do siebie, robicie gupie miny, miejecie si, dzieci wchodz ci na kolana. Albo jak przygotowujesz parujc, aromatyczn zup na obiad lub siedzc za biurkiem, wypijasz intensywnie pomaraczowy sok marchwiowy.

Zaangauj jak najwicej zmysw. Co dokadnie widzisz w swojej wizji: jakie s tego kolory, ksztaty, jaki zapach czujesz? Syszysz miech dziecka, a moe bog cisz? Jakie to uczucie, gdy materia ubra, ktre masz na sobie, dotyka twojej skry? Jakie emocje to wszystko w tobie powoduje? Mzg nie rozrnia wyobraonych odczu od rzeczywistoci, wic dobierz wraenia wedug potrzeb. Nastrj si wic na dobre fale. A teraz pora wsta.

Czytaj take: Dieta na dobry nastrj

plan dnia plan dnia Shutterstock

3. Zrb plan i dziaaj

Od samego wyobraania niewiele si dzieje. We odpowiedzialno za swoje marzenia. Nikt za ciebie nie zorganizuje dnia, ktre chciaby przey: ani partner, ani rodzic, ani terapeuta czy coach.

eby mie to, czego chcesz, musisz po to sign. Czyli: woy wysiek w realizacj celu. Po to masz te 24 h. Marzysz o wasnym blogu? eby si urzeczywistni, musisz go zaoy. Chcesz lepiej si odywia? Nie stanie si to od czytania o dietach, podczas przegryzania ciasta czekoladowego. Podstaw zmiany jest dziaanie. Twoje dziaanie. Dzi to zawsze najlepszy moment na pierwszy krok. Jutro najlepiej si nadaje na kroki kolejne.

Potrzebny moe by ci plan.

We kartk,

wypisz, co chcesz zrobi,

jakie kroki si na to skadaj,

kiedy zajmiesz si ktrym z nich,

ile zajmie ci to czasu,

jakich informacji jeszcze potrzebujesz,

gdzie moesz je zdoby.

Dobry plan to ten osadzony w twoim kalendarzu, w konkretnych godzinach i zakadajcy realistyczne, a nie przerastajce twoje moliwoci, dziaania.

O fatalnych konsekwencjach wymaga wikszych od moliwoci

plan dnia plan dnia Shutterstock

4. Naucz si przebywa ze swoim cierpieniem

Wychodzisz z domu i okazuje si, e rzeczywisto nie jest wcale taka atwa jak by sobie tego yczy? Po porannym zadowoleniu, dopada ci frustracja, chciaby, eby ten dyskomfort znikn?

Nie moemy by naprawd szczliwymi, jeli nie nauczymy si by ze swoim cierpieniem - twierdz mistrzowie Wchodu. Tak, wcale nie ze szczciem, a cierpieniem. W kocu jedno bez drugiego nie istnieje. Zastanw si, jak relacj masz z tym, co w tobie jest? Czy godzisz si tylko na mie doznania, czy idziesz krok dalej i otwierasz si na zoono ludzkiej egzystencji.

To, w jakim kontakcie jeste z cierpic czci siebie, pokazuj twoje reakcje na cierpienie innych. Kto bliski przeywa kryzys? Mwisz "nie pacz", "bdzie lepiej", "przesta si smuci" czy po prostu jeste obok, wspierasz, pozwalasz si wygada.

Twoja reakcja prawdopodobnie odzwierciedla zachowania podejmowane przez ciebie wobec wasnego cierpienia. Jeli wewntrzne cierpienie tli si w tobie w tle dnia powszedniego, zamiast je negowa, zobacz, jak to jest ich dowiadcza. Stwrz temu przestrze, obdarz swj stan serdecznym wspczuciem. Staraj si nie myli akceptacji z umartwianiem.

Jak przey mier bliskiej osoby?

plan dnia plan dnia Shutterstock

5. Rb sobie przyjemnoci - potrzebujesz emocjonalnej sodyczy

"Z zakamarkw ycia wzi, to co chc. Dzi wiem, ycie cudem jest. Co chc, mog z niego mie" - piewa zesp "DeSu".

Jeli rezygnujesz z robienia sobie prezentw, odbierasz sobie sporo frajdy, a nie jeste przecie mczennikiem. Zrb sobie dzie dziecka (jako stae podejcie do ycia na co dzie) lub choby poranek, wieczr, popoudnie zachcianek.

Troszcz si o siebie, rozpieszczaj: przygotuj dobre niadanie, we gorcy prysznic, posied chwil nad gazet. Siedzisz w pracy? Zaparz aromatyczn kaw, pu ulubion muzyk. Masz ochot na spacer? Wr z pracy pieszo przez park. Marzysz o dobrej ksice? Zahacz o bibliotek. Szukaj moliwoci realizacji swoich "widzimisi". Codzienno, jak dobra potrawa, potrzebuje do peni wszystkich smakw: rwnie sodyczy.

Psycholodzy uwaaj, e osoby, ktre maj mao sodyczy emocjonalnej w yciu czsto rekompensuj to sobie, jedzc wiksze iloci sodyczy. Masz wzmoony apetyt na sodkoci? By moe zbyt mao jest przyjemnoci w twoim yciu.

A moe to niedobr chromu? Czytaj

plan dnia plan dnia Shutterstock

6. Umiechaj si, dzikuj, mw komplementy

Masz wpyw na atmosfer w swoim otoczeniu. Zaraaj serdecznoci. Umiechaj si do napotykanych osb: domownikw, wsppracownikw, przechodniw. Nigdy nie wiadomo, jak ten niby nieznaczcy gest wpynie na drugiego czowieka - zwraca uwag "elitedaily.com". I przede wszystkim na ciebie samego.

Postaraj si dzi wicej docenia bliskich ni ich krytykowa i dogryza. Skup si na tym, za co jeste im wdziczny i mw im o tym. Powiedz dzi "dzikuj" przynajmniej 5 razy.

Pamitaj, aby rozwin swoj wypowied i poinformowa dan osob, za co dzikujesz. Znajd co, co w niej lubisz, powiedz jej o tym. Do partnera moesz powiedzie: "Dzikuj, e zrobia mi kaw. Bardzo mi smakuje, kiedy j parzysz", "Dzikuj, e zaje si dziemi, kiedy byam u fryzjera. wietnie si z nimi dogadujesz". Do wsppracownika: "Jestem wdziczna, e pomoge mi przy tej prezentacji. Imponuje mi twoja pomysowo". Do sprzedawczyni w lokalnym warzywniaku: "Zawsze wybiera mi pani adniejsze sztuki owocw. Taka sprzedawczyni to skarb!".

Cokolwiek mwisz, wane, eby to bya prawda. Jeli na koniec masz ochot powiedzie "ale" i doda uszczypliwo, ugry si w jzyk i postaw kropk. Umiech, wdziczno i dobre sowo mno si, gdy si je dzieli. Gdy je dajesz bez oczekiwania rewanu, wracaj jak bumerang.

Na tyle na ile to moliwe, otaczaj si ludmi z dobr energi, w obecnoci ktrych czujesz si dobrze i unikaj tych, w ktrych obecnoci czujesz si wyczerpany i bezwartociowy.

Sprawd: W kim si zakochujemy? Kogo tylko lubimy?

plan dnia plan dnia Shutterstock

7. Zrb co, czego jeszcze nie robie

Przeam rutyn, kadego dnia zrb co nowego. Masz peen przekrj moliwoci: od skoku na spadochronie dla lubicych adrenalin, poprzez zapisanie si na lekcj obcego jzyka, a po powrt do domu inn ni zazwyczaj drog, zmian suchanej stacji radiowej czy sprbowanie nieznanej potrawy.

Kurs taca, wycieczka w pikny zaktek - zastanw si, czego chciaby dowiadczy, eby potem mc to wspomina. Niemal 10 lat bada wskazuje, e ludzie s szczliwsi, gdy wydaj swoje pienidze raczej na dowiadczenia yciowe ni rzeczy materialne - pisze Ryan T. Howell, profesor psychologii na San Fransisco State University w "Psychology Today".

Moesz sporzdzi te plan, ktry nie wie si z wydatkami. Wikszo patnych opcji ma rwnie swoje "niskobudetowe" odpowiedniki, wic nie tumacz si brakiem finansw. Np. nauk taca moesz zacz przez internet, wzorujc si na filmach instruktaowych zamieszczonych na "youtube" ju dzi. Dobrej zabawy!

plan dnia plan dnia Shutterstock

8. Odhaczaj zrealizowane punkty

Pamitasz plan zada wspomniany na pocztku powyszej listy? Nie tra go z oczu w cigu dnia. Sprawdzaj od czasu do czasu, co ju wykonae, a co jeszcze jest do zrealizowania.

Wane: podpunkty wykonane koniecznie odhaczaj. Udowodniono, e czynno wykrelania wykonanych zada powoduje wydzielanie endorfin, hormonw peptydowych wprawiajcych nas w sta zadowolenia, a nawet euforii. Prawdopodobnie ronie te twoje poczucie wasnej skutecznoci.

Aby mie wicej do wykrelania (oraz lepszy wgld na kolejno dziaa), moesz w swojej licie rozbi wiksze zadania na mniejsze czynnoci skadowe. Czyli zamiast napisa: "naprawi zlew", zamieci konkretne podpunkty: "poszuka fachowca", "zadzwoni i umwi si", "dozorowa napraw".

plan dnia plan dnia Shutterstock

9. Podsumowanie dnia: zrb list rzeczy, ktre ci si uday

Cay dzie za tob, powoli zbierasz si do spania? Czas na krtkie podsumowanie minionego dnia. Nie ma by to jednak lista plusw i minusw. Obiektywizm wsad do kieszeni. Stwrz mentaln list rzeczy, ktre ci si dzisiaj uday, ktre ci uszczliwiy, za ktre jeste wdziczny. To mog by zarwno mae, jak i wielkie sprawy.

Podzikuj sobie za wszystko, co zrobie, za swoje starania i wysiek, doce siebie. Takie podsumowanie pozwoli ci si pozby nagromadzonych resztek stresu z dnia, przygotuje do snu i da motywacj do wcielenia jeszcze wikszej liczby uszczliwiajcych czynnoci dnia nastpnego. Dobrej nocy!

Przeczytaj take:

Dieta na dobry sen

Zobacz:

 

Autorka artykuu: Magorzata Skorupa - psycholog, psychoterapeuta, autorka wielu publikacji z zakresu psychologii oraz rozwoju osobistego.