Sposoby na bezsenność, czyli co zrobić gdy mamy problemy z zasypianiem?

Sposoby na bezsenność powinny koncentrować się wokół higieny snu. Jeśli mimo jej zachowywania wciąż występują problemy ze snem, wówczas konieczna jest wizyta u specjalisty. Kłopoty z zasypianiem w istotny sposób zaburzają normalne funkcjonowanie. Już jedna nieprzespana noc wywiera negatywny wpływ na rytm kolejnego dnia, a gdy bezsenność ulega przedłużeniu, problem staje się znacznie poważniejszy.

Domowe sposoby na bezsenność. Co zrobić gdy nie możesz zasnąć?

Sposoby na bezsenność są zróżnicowane w zależności od tego co powoduje problemy z zaśnięciem. Bezsenność jest przypadłością o trudnej do ustalenia etiologii. Specjaliści dzielą jej przyczyny na czynniki zewnętrzne i wewnętrzne. Do pierwszej grupy zaliczają się m.in. niekomfortowe warunki w sypialni i hałas, a do drugiej - depresje, nerwice i niektóre choroby przewlekłe. W każdym przypadku, bezsenność jest stanem niebezpiecznym dla zdrowia. Właśnie dlatego nie można czekać, aż problem ustanie samoistnie. Jak usunąć bezsenność? Liczenie baranów nie pomoże. Znacznie większą skutecznością charakteryzują się domowe sposoby na bezsenność.

Co zrobić, kiedy nocą jest tak gorąco, że trudno nam normalnie zasnąć?Jak szybko zasnąć w czasie upałów? Najlepsze sposoby na bezsenność w gorące noce

Chcąc wyeliminować problem bezsenności, najpierw należy zadbać o prawidłową higienę snu.

  1. Istotne znaczenie mają komfortowe warunki w sypialni. Temperatura w tym pomieszczeniu powinna nie powinna być niższa niż 18 i wyższa niż 21 stopni Celsjusza.
  2. Przed snem, należy przewietrzyć pokój. Warto opuścić rolety w oknach lub zaciągnąć firany. Dzięki temu, sypialnia będzie przyjemnie zaciemniona.
  3. Poza tym, należy zadbać o wygodne ułożenie ciała. Komfortowy materac, wygodna poduszka i kołdra dopasowana do pory roku - to wszystko ma fundamentalne znaczenie.
  4. Na kilka godzin przed zaśnięciem, należy unikać korzystania z komputera, smartfona lub tabletu. Ekrany tych urządzeń emitują niebieskie światło, które dla organizmu jest sygnałem o początku dnia. Przez to, dochodzi do zaburzenia wydzielania melatoniny. 
  5. Nie jest tajemnicą, że wysiłek fizyczny wywiera pozytywny wpływ na jakość snu. Na 2-3 godziny przed zaśnięciem, warto nieco zmęczyć się spacerem lub ćwiczeniami (rodzaj i intensywność aktywności należy dobrać stosownie do swojej formy). Nie jest to metoda, która zadziała od razu, ale w dłuższej perspektywie przełoży się na liczne korzyści.
Zobacz wideo Czy alkohol pomaga zasnąć? [NaZdrowie]

Jakie środki zadziałają doraźnie? W walce z bezsennością, niezwykle pomocne okazują się ziołowe napary. Szczególnie przydatna jest melisa, która delikatnie uspokaja i wspomaga zasypianie. Dużą skuteczność wykazuje także chmiel zwyczajny i kozłek lekarski. 

Dużą skuteczność wykazuje także sok z wiśni. Ta naturalna substancja stymuluje wydzielanie melatoniny i przez to skraca czas zasypiania i wydłuża sen. Wystarczy tylko wypić szklankę soku przed położeniem się do łóżka. 

Bezsenność. Sposoby na dobry sen. Jak spać lepiej? Jak zasypiać? Dlaczego budzimy się w nocy?Bezsenność - jak sobie z nią radzić, a kiedy potrzebny jest pomoc specjalisty

Sposoby na bezsenność po alkoholu

Alkohol często wymieniany jest jako substancja ułatwiająca zasypianie. Nic bardziej mylnego. Faktem jest, że "łyczek czegoś mocniejszego" może przyspieszyć zaśnięcie, jednak trzeba wiedzieć, że alkohol skraca fazę snu głębokiego, powoduje wybudzenia i problemy z ponownym zaśnięciem. Wszystko to przekłada się na znaczne pogorszenie jakości nocnego wypoczynku.

Jak poradzić sobie z tym problemem? Istnieje tylko jedna poprawna odpowiedź - nie pić. Tę radę powinny wziąć sobie do serca zwłaszcza osoby, u których problem bezsenności pojawia się za każdym razem po spożyciu alkoholu - to jeden z objawów uzależnienia. 

Zobacz też: Diazepam: substancja wykorzystywana w terapii alkoholizmu, epilepsji czy bezsenności. Co musisz o niej wiedzieć?

Więcej o: