Medytacja - jak ćwiczyć umysł? Zobacz, od czego zacząć i co powinnaś wiedzieć, nim się zdecydujesz

Medytacja to nic innego, jak ćwiczenie umysłu, które pomaga odnaleźć spokój w innym stanie świadomości. Sprawdź, na czym dokładnie polega i jak się do niej przygotować.

Medytacja – co to jest? Poznaj definicję

Medytacja – co to jest? To rodzaj ćwiczenia, który angażuje Twój umysł i nierzadko prowadzi do uzyskania odmiennego stanu świadomości. Za jej pośrednictwem masz dotrzeć do swojego wnętrza, by lepiej poznać siebie samą, uspokoić się i wyciszyć. To jeden ze sposobów na zwalczenie negatywnych emocji, które nierzadko się w Tobie kumulują. Taki trening pozwala Ci zwiększyć własną energię, a zarazem pozbyć się dręczących Cię uprzedzeń i niepokojów.

Praktyki uważności zdobywają obecnie coraz większą popularność. To ratunek dla wszystkich zabieganych i zestresowanych - uważają liczni eksperci.Mindfulness - sztuka bycia tu i teraz

Na czym polega medytacja i jak oczyścić umysł?

Na czym dokładnie polega medytacja? W przypadku tego ćwiczenia umysłu chodzi o to, by zminimalizować napięcie, odciąć się od świata zewnętrznego i zanurzyć w samego siebie. W tym celu potrzebna jest cisza, odpowiednie miejsce i chęci. W ten sposób można odpocząć od codzienności, złapać oddech po wyjątkowo ciężkim dniu czy tygodniu.

Jak oczyścić umysł? Medytacja na początku może wydawać się czymś bardzo trudnym. Zwłaszcza jeśli należysz do osób, które nie potrafią długo usiedzieć w miejscu, denerwuje je cisza, a usta praktycznie im się nie zamykają. Postaraj się jednak podjąć to wyzwanie, ponieważ korzyści psychiczne, jakie ze sobą niesie, mogą być naprawdę spore. Musisz też wiedzieć, że medytacja jest w pełni bezpieczna i w żaden sposób nie może Ci zaszkodzić.

Zobacz wideo Joga. 5 ćwiczeń, które pomogą walczyć ze stresem

Medytacja dla początkujących – wszystko, co powinnaś wiedzieć

Medytacja dla początkujących może się okazać sporym wyzwaniem. Wiele osób znajduje mnóstwo wymówek, byle tylko się jej nie podjąć. Z jednej strony narzekają na brak czasu, z drugiej natomiast twierdzą, że to nie dla nich i w niczym nie pomoże. Tymczasem nie zdają sobie sprawy z tego, jak dobry wpływ może mieć na nie medytacja. Jak zacząć medytować? Tak naprawdę, nie potrzebujesz do tego żadnego wyjątkowego wyposażenia ani atrybutów. Wystarczy Ci poduszka, którą ułożysz na podłodze lub krzesło.

Musisz zadbać, by zacząć w odpowiednim miejscu. Towarzyszyć powinna Ci wyłącznie cisza i nikt ani nic nie może Cię rozpraszać. Z tego powodu wycisz telefon lub zostaw go w innym pokoju i wyłącz wszelkie inne przeszkadzacze. Zadbaj też o to, by w Twoim otoczeniu panował porządek. Nigdy nie rozpoczynaj medytacji po wzmożonym wysiłku fizycznym, ponieważ trudno będzie Ci osiągnąć odpowiednie skupienie przy zmęczonym organizmie. Postaraj się też rozluźnić, wykonując kilka głębokich wdechów i wydechów. Pamiętaj, by wybrać luźny strój, w którym będzie Ci wygodnie, byś nie skupiała się na tym, że coś Cię uwiera lub kłuje.

Zobacz też: Nerwica - definicja, objawy, leczenie. Jak poradzić sobie z atakiem nerwicy?

Pozycja do medytacji – jak powinna wyglądać?

Prawidłowa pozycja do medytacji zakłada, że Twoja głowa, szyja oraz tułów mają pozostać wyprostowane w pozycji siedzącej. Usiądź po turecku, pozostałe mięśnie rozluźnij i ułóż otwarte dłonie na kolanach tak, by dotykały ich wierzchem. Taka pozycja powinna umożliwić Ci pełne skupienie i wyciszenie.

fale mózgoweFale mózgowe - na jakich obrotach działa twój mózg?

Rodzaje medytacji

Rodzaje medytacji można wyróżnić ze względu na to, na czym i w jaki sposób osoba medytująca skupia uwagę. Są to wówczas:

  • Skupiona uwaga – skupiasz się na jednym przedmiocie. Możesz wybrać do tego celu oddech, mantrę, obiekt, który sobie wyobrazisz lub nawet część własnego ciała.
  • Przestrzenna uwaga – nie skupiasz się na żadnym przedmiocie, a na przestrzeni. To pozwala doświadczać wszystkiego w surowy sposób – rozpoznajesz wszystko dokładnie takim, jakim jest.
  • Bezwysiłkowa obecność – nie skupiasz się na niczym konkretnym. Kierujesz uwagę na samą siebie. Dążysz do ciszy i pustki. Tak osiąga się czystą świadomość.

Zobacz też: Medytacja dobra dla zdrowia? Są na to naukowe dowody!

Więcej o: