Gorzki lek najlepiej leczy? Skde! Wzmacniaj odporno z przyjemnoci

Szaro, mokro i jeszcze wieje. Wirusy w natarciu. Ostatni dzwonek, by zadba o odporno na wiele sposobw. Niektre s przyjemne. Nawet bardzo!
Para pod parasolem to dobry pomys. We dwoje doskonale zadbacie o odporno Para pod parasolem to dobry pomys. We dwoje doskonale zadbacie o odporno anyaberkut/Getty Images/iStockphoto

Gorzki lek najlepiej leczy? Skde! Wzmacniaj odporno z przyjemnoci

Szaro, mokro i jeszcze wieje. Wirusy w natarciu. Ostatni dzwonek, by zadba o odporno na wiele sposobw. Niektre s przyjemne. Nawet bardzo!

To, czy zapiemy przezibienie, w duym stopniu zaley od genw i wrodzonej odpornoci, ale take odpornoci nabytej. Budujemy j przechodzc infekcje, gdy organizm wytwarza wwczas odpowiednie przeciwciaa.

Szczliwie - nie tylko. Przytul kogo, pocauj, zjedz co pysznego, a zarazem zdrowego (tak, to poczenie jest moliwe), a przede wszystkim... Poznaj wszystkie nasze mie sposoby na wspieranie odpornoci. Zadbaj, eby to bya naprawd dobra jesie.

Odporno humoralna - co to takiego?

Zdaniem badaczy podwiadomie wybieramy takiego partnera, ktry ma zbliony acuch DNA do naszego Zdaniem badaczy podwiadomie wybieramy takiego partnera, ktry ma zbliony acuch DNA do naszego Fot. Shutterstock

1. We dwoje

Zdrowotnych powodw, by si kocha, jest wiele. Wzajemnie wierni, spenieni seksualnie partnerzy maj wiksz szans, by duej cieszy si yciem.

Docz do Zdrowia na Facebooku!

Osobom regularnie uprawiajcym seks atwiej utrzymywa wag i cinienie ttnicze w normie. Maj lepsze krenie, sprawniejsze minie i zdrowszy krgosup.

A co z odpornoci?

Okazuje si, e seks aktywizuje produkcj immunoglobulin (IgA), ktre s niezbdne do skutecznego zwalczania infekcji. Zatem, nim zapiesz katar, pomyl o romantycznej kolacji. Koniecznie ze niadaniem.

Ukad odpornociowy pobudza te caowanie i przytulanie. Poznaj ich zalety.

Wicej o caowaniu

Wicej o przytulaniu

Czytaj take:

Seks jest zdrowy! 7 powodw, eby si kocha

Jogurty, kefiry, malanka... Lepsze trawienie, samopoczucie, odporno. Polecamy. Jogurty, kefiry, malanka... Lepsze trawienie, samopoczucie, odporno. Polecamy. Shutterstock

2. Od kuchni

Zapewne wiesz, e bakterie to nie tylko niechciani intruzi, ale i nasi sprzymierzecy w walce z wieloma chorobami. Probiotyki w ukadzie pokarmowym zwalczaj szkodliwe bakterie i wirusy, ktre wanie t drog prbuj zaatakowa organizm. Wpywaj pozytywnie na prac jelit, a przecie odporno a w 70% zaley od ich sprawnego dziaania. Doskonae rda probiotykw to jogurty, kefiry, czy malanka.

Wicej na ten temat: Jelita - nasz drugi mzg?

Jedz 2-3 razy w tygodniu ryby i inne owoce morza, a zapewnisz organizmowi odpowiedni ilo wielonienasyconych kwasw tuszczowych, ktre wrd wielu zalet maj i t, e mog leczy agodne stany zapalne. Wiadomo, e reguluj cinienie ttnicze, a nawet utrudniaj bakteriom chorobotwrczym wnikanie do puc i oskrzeli. Rozpuszczone w tuszczu rybim witaminy A, D oraz E nie trac waciwoci, a zarazem wzmacniaj odporno.

Jeli lubisz czosnek, nie auj go sobie. To naturalny antybiotyk. Dziki zawartym zwizkom siarkowym przepdza grzyby i bakterie. Zawarty w nim ajoen wspiera limfocyty w walce z wirusami wywoujcymi przezibienie.

Cebula, czosnek, por - nieatrakcyjni uzdrowiciele

Jak zrobi syrop z cebuli?

Regularne wizyty w saunie pono skutecznie chroni przed przezibieniem Regularne wizyty w saunie pono skutecznie chroni przed przezibieniem Shutterstock

3. Jak w Skandynawii

W krajach skandynawskich wierz, e kady, kto systematycznie (najlepiej raz w tygodniu) chodzi do sauny, nie wie, co to przezibienie.

Wysoka temperatura panujca w saunie podnosi ciepot ciaa czowieka do 40 st. C. W takich warunkach ginie mnstwo chorobotwrczych bakterii i wirusw. Dodatkowo, wraz z potem, pozbywamy si toksyn.

Uwaga, sauna jest dobra dla zdrowych, jako metoda profilaktyczna. Nie jest wskazana dla osb z wieloma chorobami nowotworowymi, krenia, nerek, wtroby, puc, oczu, z nadcinieniem ttniczym i grzybic. Zatem, nim skorzystasz z jej dobrodziejstw, warto zasign opinii lekarza.

Wicej o saunie

Nawilanie powietrza wyranie ogranicza namnaanie wirusw Nawilanie powietrza wyranie ogranicza namnaanie wirusw Shutterstock

4. Dla ochody

Zocisz si, gdy "sabo grzej"? Tak realnie: to dla odpornoci lepiej. Z drugiej strony: przejmujca wilgo z pewnoci nie poprawia nastroju, a wychodzenie sprzyja problemom... Kluczowy jest umiar.

Optymalna temperatura w pomieszczeniu to 18-20 st. C.

Lubisz, gdy w pomieszczeniu jest bardzo ciepo? Wirusy rwnie. Preferuj wntrza przegrzane i suche powietrze. Zatem: kaloryfery przykr chocia na noc w sypialni (nie zapomnij jej starannie wywietrzy: przez kwadrans, otwierajc szeroko okno). Warto te pooy na kaloryferze mokry rcznik. Uwaaj na nawilacze powietrza. Gdy nie mona ich dokadnie umy i odkazi, bywaj siedliskiem chorobotwrczych grzybw.

Szukaj formy pod prysznicem Szukaj formy pod prysznicem Shutterstock

5. Pod prysznicem

Nie musisz zosta morsem, by hartowa skutecznie swoje ciao. Wystarczy naprzemienny prysznic (zimna i ciepa woda), a nawet brodzenie w chodnej wodzie. Wypenij ni wann w taki sposb, by woda sigaa do poowy ydek. Wytrzymaj w niej (cay czas si ruszajc) przez minut, a potem rozetrzyj koczyny i w ciepe skarpety. Po co to robi? Hartowanie uczy organizm szybko reagowa na zmienne warunki pogodowe. W ten sposb zapobiega spadkom odpornoci, uatwiajcym atak mikrobw.

Pamitaj, e ta metoda profilaktyczna jest przeznaczona dla osb zdrowych i najlepiej zaczyna hartowanie latem, gdy przed organizmem niewiele wyzwa odpornociowych. Ostre eksperymenty w padzierniku czy grudniu mog przynie efekty zdecydowanie odmienne od zamierzonych.

Joga o poranku gwarantuje nie tylko popraw odpornoci, ale i nastroju. Pomaga bowiem dotleni organizm. Joga o poranku gwarantuje nie tylko popraw odpornoci, ale i nastroju. Pomaga bowiem dotleni organizm. Shutterstock

6. Ruch o poranku

Zaspany? Rozdraniony? Niemal pprzytomny? A wirusy ju czyhaj. Zadbaj, by na powitanie nowego dnia wyposay organizm w odpowiedni bro. Trzeba go dotleni i rozrusza, eby nie da si infekcjom. Wiele osb, ktre nawet sysze nie chciay o aktywnoci fizycznej przed poudniem, gdy si przeamay i przemczyy kilka dni, dzi ju nie wyobraaj sobie innego poranka.

Na pocztek wystarcz agodne wiczenia. Wane, by wykonywa je przy otwartym oknie. Pobudzisz krenie krwi. Oywczy tlen trafi do kadej komrki. Gwarantowane zdrowie, a przede wszystkim nastrj i zastrzyk energii na reszt dnia.

Wybierz odpowiedni sport dla siebie

Warto wiedzie, e odmiany miodu maj zrnicowane walory zdrowotne Warto wiedzie, e odmiany miodu maj zrnicowane walory zdrowotne Shutterstock

7. W prezencie od pszczoy

Jeli lubisz i moesz je mid, to w przyjemny sposb moesz poprawi sobie odporno. Udowodniono bowiem jego dziaanie bakteriobjcze i antyseptyczne. Moesz wzmocni dziaanie miodu sigajc po jego wersje zioowe. Zioomid z pokrzywy pobudza ukad odpornoci do pracy. Gogowy i aroniowy zapewni sporo witaminy C. Jeli ju zapiesz przezibienie, najlepszy bdzie zioomid sosnowy.

Wicej o apiterapii

Wszystko o miodzie

Zobacz take:

Pomaracze Pomaracze Fot. Shutterstock

8. By pokona wirusy

Postaw na cytrusy. Nie tylko dostarcz witamin C, niezbdn do produkcji limfocytw, ktre stanowi najlepsz bro w walce z mikrobami, ale i pektyny. Substancje te usuwaj z organizmu toksyny, blokujce produkcj przeciwcia. Pamitaj tylko, by nie je ich zaraz przed wyjciem z domu: wspieraj odporno, ale i wychadzaj organizm.

Jeli masz uczulenie na owoce cytrusowe, albo zwyczajnie ich nie lubisz, pamitaj o dzikiej ry. Ma 30 razy wicej witaminy C ni cytryna. Nawet przetworzona (surowej zje raczej si nie da) wci stanowi odpornociowy rg obfitoci.

Warto te pamita, e modne poczenie: gorca herbata z cytryn nie jest optymalne. Napj warto nieco przestudzi tak, by udao si go wypi, nim cenne witamina wyparuje.

Czytaj take:

Razem czy osobno: najlepsze (i najgorsze) duety w kuchni

Cytrus cytrusowi nierwny

Fakty i mity o cytrusach

Nie musisz jecha nad morze, by zapewni organizmowi odpowiedni ilo jodu. Warto jednak zrobi to dla zdrowia: wszak tzw. Nie musisz jecha nad morze, by zapewni organizmowi odpowiedni ilo jodu. Warto jednak zrobi to dla zdrowia: wszak tzw. "aerozol morski" ma i inne zalety Shutterstock

9. Klimatycznie

Nic tak nie suy odpornoci, jak odpoczynek w odpowiednim klimacie, przez co najmniej trzy tygodnie. Nie wciekaj si, e przecie jeste po urlopie. Dobrze ci zrobi i wycieczka do tni, czy groty solnej. Parujca sl sprzyja nawilaniu powietrza i zwalczaniu mikroorganizmw chorobotwrczych.

W wersji mini, na przykad w pracy, pomyl o lampie solnej. Nie wierzymy,  e zadziaa, ale pozwoli chocia pomarzy o prawdziwym morskim aerozolu, ktry wpywa zbawiennie na ukad oddechowy i agodzi objawy alergii. Moe zmotywuje ci do jesiennej wyprawy?

Wicej o alergii - wywiad z prof. Jerzym Kruszewskim

Aloes to uznana rolina lecznicza, ale nie kada jej odmiana ma znaczenie w medycynie naturalnej Aloes to uznana rolina lecznicza, ale nie kada jej odmiana ma znaczenie w medycynie naturalnej Shutterstock

10. Zdrowie z parapetu?

Lecznicze waciwoci aloesu znane s od wiekw. Wystarczy wej do drogerii lub apteki, by si przekona, e docenili go lekarze i producenci kosmetykw. Wiele zwizkw zawartych w soku lub miszu aloesowym (gwnie lektyny) zwiksza zdolno ukadu immunologicznego do rozpoznawania i niszczenia rnych patogenw, przyspiesza gojenie ran, a nawet zapobiega zmianom nowotworowym.

Jeli jednak sdzisz, e moesz leczy si kadym sukulentem (aloes naley do tych rolin), jeste w bdzie. Jest ponad 360 odmian aloesu, a tylko w przypadku 29 udowodniono waciwoci lecznicze. Wane s i warunki hodowli. Preparaty aloesowe dostpne w aptekach przygotowuje si z wyselekcjonowanych odmian, dbajc o maksymalne stenie i zrnicowanie lektyn.