Nadchodzi menopauza? Uwaaj, co jesz! Coraz atwiej przyty, coraz trudniej zrzuci

Skoro zblia si menopauza, parasol estrogenowy przesta ci chroni. To nie koniec wiata, jednak teraz odpowiednio skomponowana dieta jest wana jak nigdy. Pozwala nie tylko unikn nadwagi i chorb cywilizacyjnych, ale take agodzi typowe objawy przekwitania.
Nawet szczciary, ktre bezkarnie mogy nie liczy kalorii i pozostaway szczupe, teraz szybko si zaokrglaj w niechcianych miejscach. Spadek nastroju lub jego wahania, uderzenia gorca, zlewne poty, szczeglnie noc, trudnoci z zasypianiem, nieuzasadnione napady rozdranienia, niepokoju, czyli menopauza tu tu? To typowe objawy pojawiajce si u kobiet nawet na 5 lat przed ostatni miesiczk. Ich nasilenie jest rne i wielu sygnaw nie wolno z gry zrzuca na nadchodzc menopauz. Nie trzeba te cierpie w samotnoci i czeka, a to minie. Niestety, wikszo kobiet tak robi.

Docz do serwisu Zdrowie na Facebooku!

Menopauza to nie choroba, ale...

W yciu kobiety s takie okresy, gdy, chocia nie jest chora, musi o siebie bardziej zadba i by pod opiek lekarsk. Wikszo pa to rozumie, np. wtedy, gdy oczekuje dziecka. Przed menopauz wsparcie medycyny wydaje si w Polsce wci fanaberi, swoist porak, zbdnym luksusem, a nawet zagroeniem (boimy si hormonw, chocia i tak latami jestemy w ich wadzy).

Ponad 90% kobiet mogoby komfortowo, zachowujc dobre samopoczucie, zdrowie i wygld, przechodzi menopauz z pomoc HTZ (wicej na ten temat) . Wci jednak decyduj si na to nieliczne panie. Co gorsza, zrzucajc wszystko na menopauz, lekcewa objawy wiadczce o problemach ze zdrowiem, wymagajcych interwencji lekarskiej. Obfite miesiczki mog przecie take wiadczy o miniakach macicy czy innym problemie ginekologicznym, zlewne poty o zaburzeniach pracy tarczycy, trudnoci z wyprnianiem - o chorobie ukadu pokarmowego, a zaburzenia snu - o depresji.

Daleko jeszcze do staroci, ale nie jeste ju nastolatk, wic przegld lekarski si przyda, nawet jeli jeste przekonana, e nie dasz si za nic namwi "na hormony".

Czytaj: badania dla dojrzaych

Pamitaj, e nawet idealna dieta moe jedynie agodzi dolegliwoci, ale nie rozwie radykalnie problemw. Stanowi wane wsparcie w szczeglnym okresie twojego ycia, ale nie zdziaa cudw.

Przeciw hutawce nastroju i uderzeniom gorca

HTZ nie jest dla ciebie? Zawsze moesz postawi na fitoestrogeny, czyli rolinne odpowiedniki kobiecych hormonw, agodnie i powoli, ale jednak, wyrwnujce niedobory w organizmie. Za ich najlepsze rdo uchodzi soja (to na niej opiera si wiele preparatw dostpnych w aptekach bez recepty). Std: mleko sojowe, serek tofu, makaron sojowy czy pasta natto s mile widziane w twoim menu. Nie do, e poprawi nastrj, to maj dobry wpyw na wygld skry i wosw, a nawet poprawiaj pami. Soja to fitoestrogenowa bomba, ale s i inne dobre rda: roliny strczkowe, szpinak, otrby owsiane, sonecznik, brokuy, szparagi.

Wicej o soi

Wicej o strczkach

Dla mocnych koci

Soja zawiera take wartociowe biaka i wap, a te s teraz bardzo potrzebne. Menopauza sprawia, e twoje zapotrzebowanie na wap nie maleje, a zdolno jego przyswajania spada. Std - aby zaspokoi potrzeby organizmu, trzeba spoywa go wicej. Bywa nawet tak, e konieczna okazuje si suplementacja (wraz z witamin D), ale o tej decyduje wycznie lekarz i proponuje j, gdy zagroenie osteoporoz staje si bardzo realne.

Wap to nie tylko koci, ale take prawidowe funkcjonowanie ukadu nerwowego. Nie masz szans, by organizm by w niego prawidowo zaopatrzony, jeli cierpisz na niedobr witaminy D, bo bez niej nie przyswoisz tego biopierwiastka.

Najlepsze rdo witaminy to oczywicie promienie soneczne, ale i morskie ryby. Te s niezwykle istotne w diecie kobiet dojrzaych take dlatego, e obfituj w nienasycone kwasy tuszczowe, zapobiegajce miadycy, wspierajce pami... Ryby powinna je minimum 2 razy w tygodniu.

Czytaj:

Wszystko o wapniu - normy, zawarto w produktach, wpyw na zdrowie

Witamina D - wszyscy cierpimy na jej niedobr?



Dla lepszego humoru

Jest wiele produktw, ktre mog poprawi nastrj. Jeli jednak stawiasz na sodycze, efekt bdzie chwilowy, bo potem bdziesz si zamartwia potencjaln nadwag. Na pewno potrzebujesz znakomitych rde witamin z grupy B i magnezu. Sporo ich w produktach penoziarnistych, ale nie tylko. Wybr jest spory, o czym moesz si przekona dziki naszej tabeli produktw z magnezem i raportowi o witaminach z grupy B .

Przydadz ci si take rda serotoniny , a take gotowa dieta na dobry nastrj .

By usprawni proces trawienia

To jasne - potrzebujesz bonnika, by posprzta w jelitach. Z drugiej strony - jeli bdziesz spoywa produkty cikostrawne, trudne do "przerobienia" na kadym odcinku ukadu pokarmowego, bonnik nie pomoe. Take, jeli przesadzisz z kalorycznoci potraw. Zatem: poznaj najlepsze rda bonnika, a potem obejrzyj nasze filmy. Pierwszy podpowie, jak jedzc usprawnia metabolizm, drugi, jak spala tuszcz, a trzeci - jak oszuka organizm i zje mniej bez godzenia si.

Dla duszej modoci, przeciw nowotworom

Witamina C to nie tylko wsparcie odpornoci, ale take cenny przeciwutleniacz. Witaminy A potrzebuj twoje oczy. Witamina E nieprzypadkowo nazywana jest witamin modoci. Kolorowy talerz, peen warzyw i owocw, jaja, kieki, orzechy, migday... Zdrowa dieta odmadza. Za due uproszczenie? Moesz wesprze si now piramid ywieniow lub diet przeciwnowotworow prof. Umberto Veronesi.

Oczywicie, potrzebujesz nie tylko witamin. Dostarczajc organizmowi jego bogate rda zapewniasz jednak i inne, potrzebne skadniki, w tym sole mineralne.

Czytaj take:

ABC witamin

Makroelementy i ich rola w organizmie

Mikroelementy niezbdne do ycia

Menopauza: twoje zioa

Szawia agodzi uderzenia gorca i zmniejsza potliwo. Czerwona koniczyna jest rwnie dobrym rdem fitoestrogenw, jak soja. Rumianek czy melisa pomagaj si wyciszy, uspokoi. Moesz te korzysta z mieszanek na konkretne dolegliwoci (przepisy - tutaj).

Menopauza: twoi wrogowie

Nasycone tuszcze (np. maso, czerwone miso), proste cukry (przede wszystkim sodycze, biae pieczywo), sl, bardzo ostre przyprawy i uywki - to najkrtsza lista twoich wrogw. Szkodz zdrowiu, pogarszaj samopoczucie. Im wicej ich w diecie, tym jeste bardziej ociaa, opuchnita, rozdraniona, masz problemy ze snem. Brakuje ci energii, apetyt ronie i waga take. Dugowieczne i zdrowe kobiety do swojej diety nie zapraszaj wrogw i rozumiej, e menopauza to jeszcze nie schyek ycia.