Halibut - ryba morska zagrożona wyginięciem. Jakie zalety ma hodowlana?

Halibut to źródło wysokiej jakości białka, selenu, kwasów omega-3 i wielu innych cennych składników odżywczych. Niestety, jest zagrożony wyginięciem z powodu przełowienia mórz i oceanów. Dlatego w naszej kuchni częściej mamy do czynienia z halibutem hodowanym niż dzikim.

Więcej podobnych tematów znajdziesz na stronie głównej Gazeta.pl.

Halibut - ryba morska należąca do prawdziwych olbrzymów

Halibuta można spotkać u wybrzeży Islandii, Grenlandii, Skandynawii oraz w Morzu Północnym, niekiedy wpływa także do Bałtyku (halibut bałtycki). Po drugiej stronie globu natomiast żyje halibut atlantycki, bytujący niedaleko wybrzeży Ameryki Północnej.

Jest rybą drapieżną, poluje na mniejsze okazy ryb morskich, ale zjada także skorupiaki. Żyje na dnie, gdzie żeruje i składa tarło, preferuje wody o głębokości ponad 50 metrów. Halibut to ryba należąca do płastug. Jest jedną z największych ryb oceanicznych świata. Wielkością niemal dorównuje tuńczykowi, osiągając do 3 metrów długości (maksymalnie do 4,5 m). Może ważyć ponad 200 kg (max do 317 kg). Obecnie jest rybą zagrożoną wyginięciem. Dorosłym osobnikom zagraża głównie człowiek, młode halibuty zjadane są przez rekiny oraz ssaki morskie, takie jak foki, delfiny oraz wieloryby.

Halibut - smak

Halibut ma delikatny słodkawy smak i delikatną konsystencję. To jędrna ryba zawierająca stosunkowo niewiele ości. Może być pieczony, smażony, gotowany, także z dodatkiem wina by uniknąć wysuszenia i podkreślić smak.

Rybę gotuje się krótko, zaledwie kilka minut. Na surowo natomiast dobrze smakuje w sushi i sashimi, z ceviche z sokiem z limonki, pomidorem czy ananasem.

Czy halibut jest zdrowy

Halibut jest rybą morską pełną korzystnych dla naszego zdrowia składników odżywczych. Jedna porcja ugotowanego halibuta ma około 40 gramów wysokiej jakości białka (czyli zawierającego wszystkie niezbędne aminokwasy, których organizm nie potrafi sam zsyntetyzować). Ponadto selen, witaminy i cenne dla serca kwasy omega-3.

Halibut - wartości odżywcze:

  • źródło pełnowartościowego białka
  • źródło kwasów omega-3
  • doskonałe źródło selenu (jest przeciwutleniaczem, ponadto selen to mikroelement związany ze zdrowiem tarczycy)
  • źródło niacyny (witamina B3 i witamina PP)  - zapobiega chorobom serca, chroni skórę przed uszkodzeniami słonecznymi
  • źródło fosforu - buduje kości, reguluje metabolizm, dba o serce
  • źródło magnezu - minerał biorący udział w syntezie białek, odpowiada za pracę mięśni
  • źródło witaminy B12 - witamina niezbędna do prawidłowego funkcjonowania układu nerwowego, bierze też udział w syntezie czerwonych ciałek krwi
  • źródło witaminy B6 - to m.in. zdrowie mózgu i całego ośrodkowego układu nerwowego

Halibut jest bardzo tłusty, ale i tak ma prawie o połowę mniej kalorii niż tradycyjny schabowy.

- Średnie stężenie rtęci w halibutach wynosi 0,241 ppm. W związku z tym ostateczne wytyczne amerykańskiej Agencji ds. Żywności i Leków (FDA) dotyczące tego, ile ryb mogą jeść kobiety w ciąży, a także matki karmiące piersią, wraz z listą konkretnych opcji, które są bezpieczne lub których należy unikać, umieszczają halibuta w kategorii dobrego wyboru. Według tej miary można spożywać 1 porcję (ok. 10 dkg) halibuta tygodniowo - czytamy w serwisie Nutrition and You.

Zobacz wideo Dyrektor ONZ Global Compact: W 2049 roku złowimy ostatnią rybę w oceanie
Więcej o: