Indyk - chude miso, ktre da si przyrzdzi na wiele sposobw

Indyk to danie, ktre znajduje wielu fanw na caym wiecie. Jednak nie tylko walory smakowe s w przypadku tej potrawy atutem. Dowiedz si, jak wartoci odywcze ma indyk i dlaczego warto wczy go do diety.

Indyk - najchudsze mięso drobiowe

Indyk cieszy się sławą najchudszego i najmniej kalorycznego mięsa drobiowego. Z tej przyczyny sięgamy po niego coraz chętniej. Jego zaletą jest także fakt, że da się go przyrządzić na różne sposoby, a każda jego część smakuje inaczej.

Wielu osobom indyk kojarzy się głównie z amerykańskim Świętem Dziękczynienia. Ale w polskiej kuchni największy ptak domowy obecny jest już od kilku wieków. Wiele źródeł podaje, że został przetransportowany z Ameryki Północnej do Europy w XV wieku. Mniej więcej 200 lat później po raz pierwszy trafił na polskie stoły. I cieszy się sporą popularnością do czasów dzisiejszych.

Spis treści

  1. Indyk i jego właściwości odżywcze
  2. Indyk - bogactwo minerałów
  3. Indyk - kaloryczność
  4. Wątróbka indyka 
  5. Indyk w roli głównej - PRZEPISY

Roladki drobiowe z pieczarkami

Indyk i jego właściwości odżywcze

Mięso indycze jest zalecane między innymi osobom odchudzającym się, kobietom w ciąży i karmiącym piersią. Kolejną grupę, w której jadłospisie powinien znaleźć się indyk, są osoby, które nie mogą uporać się z trądzikiem. Zawarte w mięsie witaminy oraz cynk skutecznie wzmacniają w takich przypadkach terapię.

Indyk w sosie czekoladowym. Zobacz PRZEPIS >>

Co zawiera mięso z indyka? To m.in. liczne witaminy z grupy B - B6, B12, B3. Ostatnia z wymienionych znana jest bardziej jako niacyna lub witamina PP. Mimo że nasz organizm wytwarza ją samodzielnie, nie są to odpowiednie ilości. Dlatego musimy przyjmować ją wraz z jedzeniem. 

Niacyna jest niezbędnym składnikiem dla dobrego funkcjonowania obwodowego układu nerwowego oraz mózgu. Niedobór witaminy może prowadzić do pelagry - choroby, która najczęściej dotyka osoby nadużywające alkoholu.

Indyk jest źródłem niacyny, czyli witaminy PP. Dowiedz się więcej na temat jej temat >>

Indyk - bogactwo minerałów

Mięso z indyka wyróżnia przede wszystkim wysoka zawartość białka przy jednoczesnym małej ilości tłuszczu. To jego przewaga nad gęsiną i kaczką, które są bardzo tłuste. Indyk zawiera także niski poziom cholesterolu.

Nie możemy także zapominać o licznych minerałach, w które jest bogate indycze mięso. Oprócz wspomnianego już cynku to także:

  • fosfor
  • potas
  • magnez
  • żelazo
  • selen

Ciekawostka: ciemne udko indycze zawiera większe ilości żelaza i cynku niż jasne mięso z piersi.

Indyk - kalorie

Chude indycze mięso jest często polecane przez dietetyków osobom, które dbają o linię lub chcą schudn. To przede wszystkim ze względu na jego niską kaloryczność. Przykładowo, 200 gram piersi z indyka to jedynie 160 kcal. Taki sam kawałek mięsa wieprzowego to aż 260 kcal.

Indyk wyróżnia się pod tym względem także na tle innych mięs drobiowych. Jest znacznie mnie kaloryczny niż kurczak, gęś czy kaczka. 

Wątróbka z indyka - smaczna, ale kaloryczna

Często możemy spotkać się z opinią, że najlepsza z wątróbek to ta z indyka. Cechuje ją bardzo delikatny smak. Warto jednak wiedzieć, że w przeciwieństwie do pozostałych części ciała indyka, jest ona bardziej kaloryczna niż wątróbka z kurczaka. Wynika to z faktu, że niektóre organy wewnętrzne indyków są znacznie bardziej otłuszczone.

Jak w tych dwóch przypadkach rozkładają się kalorie?

  • 100 gram wątróbki z kurczaka to 130 kcal.
  • 100 gram wątróbki z indyka to 240 kcal.

Indyk - jego wątróbka jest pyszna i bardzo zdrowa. Ma jednak więcej kalorii niż ta z kurczaka. Więcej na ten temat przeczytasz TUTAJ >>

Indyk w roli głównej - poznaj inspirujące przepisy

Chcesz przyrządzić pyszne danie z indykiem w roli głównej? Może skusi cię pieczeń z indyka ze śliwkami i morelami? A może szparagi z indykiem? Opcji jest wiele. I co ważne, są tu też receptury, które nie wymagają od ciebie ani dużych umiejętności kulinarnych ani czasu (np. słodko-pikantny indyk z ryżem i warzywami).

Poznaj nasze inspirujące przepisy na dania z indykiem:

Mięso z indyka - o tym pamiętaj

Co zawiera mięso z indyka? To m.in. liczne witaminy z grupy B - B6, B12, B3. To także źródło minerałów (m.in. żelaza, cynku i fosforu), a także białka. Cechuje je niski poziom cholesterolu.

O czym jeszcze warto pamiętać?

  • Mięso indycze jest zalecane między innymi osobom odchudzającym się, kobietom w ciąży i karmiącym piersią.
  • 200 gram piersi z indyka to jedynie 160 kcal. Taki sam kawałek mięsa wieprzowego to aż 260 kcal.
  • Ciemne udko indycze zawiera większe ilości żelaza i cynku niż jasne mięso z piersi.