Kaczka - soczysta i zdrowa. Dlaczego warto jeść ją częściej?

Kaczka uznawana jest za najszlachetniejszy typ drobiu. Mimo to nie jemy jej zbyt często. Wiele osób obawia się, że mięso kaczki jest zbyt tłuste. Jednak czy taka ostrożność jest wskazana? Wyjaśniamy.

Kaczka - zdrowa i smaczna, ale niepopularna

Szacuje się, że przeciętny Polak zjada tylko 200 gram kaczego mięsa w ciągu roku. Liczba ta szokuje, gdy porównamy ją ze statystykami dotyczącymi spożycia kurczaka. Podobno na jedną osobę w naszym kraju przypada aż 27 kilogramów tego mięsa! 

Jedną z przyczyn małej popularności kaczek jest ich wysoka cena. Wielu z nas woli kupić tańszego kurczaka, który jest także łatwiejszy w przygotowaniu. Poza tym bardzo powszechne jest przekonanie, że kacze mięso tuczy. Jednak czy to prawda? Okazuje się, że w tej kwestii dietetycy zachowują raczej ostrożność i nie są aż tak radykalni jak wielu z nas. Obecnie panuje przekonanie, że raz na jakiś czas możemy włączyć to mięso do jadłospisu bez obaw o figurę.

Spis treści

  1. Kaczka i jej właściwości odżywcze
  2. Kaczka - bogactwo witamin i minerałów
  3. Kaczka - kalorie
  4. Jak smakuje kaczka?
  5. Kaczka w roli głównej - poznaj PRZEPISY

Kaczka i jej Indeks glikemiczny (IG) - dowiedz się więcej na ten temat >>

Kaczka i jej właściwości odżywcze 

Dlaczego warto okazjonalnie włączyć kacze mięso to diety? Przede wszystkim ze względu na wysoką zawartość białka - 100 gram tego mięsa dostarcza aż 28 gram.

Jest to także źródło nienasyconych kwasów tłuszczowych, które mają bardzo dobry wpływ na nasz układ krwionośny. Poza tym kacze mięso zawiera żelazo, które stanowi doskonałą ochronę przed anemią, a także poprawia odporność naszego organizmu.

Ciekawostka: obecnie w Polsce odnotowuje się najniższe spożycie kaczego mięsa w Europie, a 40 procent naszej krajowej produkcji jest wysyłane na eksport.

Warkocze drobiowe - kuszący splot

Kaczka - bogactwo witamin i minerałów

Co jeszcze zawiera ten typ drobiu? To m.in. cenne witaminy, które są niezbędne do zachowania dobrego zdrowia. Są to:

  • witaminy z grupy B - B1, B2, B6, B3
  • witamina A
  • witamina E

Nie możemy zapominać także o licznych minerałach. To m.in.:

  • potas
  • sód
  • magnez
  • fosfor
  • żelazo
  • cynk
  • wapń

Kaczka i inne produkty bogate w białko. Dlaczego warto włączyć je jadłospisu? Poznaj najważniejsze powody >>

Kaczka i jej kaloryczność

Kaczka uznawana jest powszechnie za bardzo kaloryczne danie. To zniechęca więc wielu z nas do przyrządzania tego mięsa. Gości ono na naszych stołach z reguły od święta.

Mało kto jednak wie, że kaczka nie jest najbardziej kalorycznym mięsem drobiowym. W tej kategorii wyprzedza ją gęsina. W 100 g gęsiego mięsa znajduje się aż 340 kcal. Z kolei:

  • 100 gram kurczaka to 158 kcal,
  • 100 gram a indyka to 129 kcal. 

Gęś (gęsina) - pyszna i zdrowa. Jak ją przyrządzić? [WSKAZÓWKI] >>

A jak kwestia kaloryczności przedstawia się w przypadku mięsa z kaczki? Szacuje się, że 100 gram to mniej więcej 300 kcal. Jeśli zależy więc nam na obniżeniu kalorii, zdecydujmy się na samą pierś kaczki - to zdecydowanie najchudsza część jej ciała. W 100 gram piersi bez skóry znajduje się tylko 140 kcal. W przypadku, gdy nie usuniemy skóry, kaloryczność wzrasta do 200 kcal.

Ciekawostka: Barbarie jest nazywana "królową kaczek". To dlatego, że odmiana ta jest mniej otłuszczona i lepiej umięśniona.

Kaczka to pyszne mięso. Poznaj przepis na kaczkę korzenną z konfiturą >>

Jak smakuje kaczka?

Niektóre źródła podają, że kaczka została udomowiona mniej więcej 2500 lat temu przed naszą erą w Chinach. Potem jej popularność w kuchni rozszerzyła się na inne rejony świata. I nie ma w tym nic zaskakującego. Każdy, kto próbował kaczego mięsa, wie, że to danie wyjątkowe. Cechuje je przede wszystkim ogromna soczystość. Dlatego dobrze przyrządzona kaczka może być wielką ucztą kulinarną dla naszych podniebień. 

Kaczka - przepis: Ciabatta z pieczoną kaczką, oscypkiem i żurawiną >>

Kaczka w roli głównej. Poznaj przepisy

Marzy ci się pyszne danie z kaczą w roli głównej? Dowiedz się, jak możesz przyrządzić na przykład pierś z kaczki w sosie pomarańczowo-pieprzowym. A może wolisz kaczkę w owocach jagodowych i winie? Opcji jest naprawdę wiele. Poznaj inspirujące przepisy, w których kaczka odgrywa najważniejszą rolę:

Kaczka - o tym pamiętaj

Dlaczego warto okazjonalnie włączyć kacze mięso to diety? Przede wszystkim ze względu na wysoką zawartość białka - 100 gram tego mięsa dostarcza aż 28 gram. Jest to także źródło nienasyconych kwasów tłuszczowych, które mają bardzo dobry wpływ na nasz układ krwionośny. 

O czym jeszcze warto pamiętać?

  • Kacze mięso jest źródłem wielu witamin z grupy B, a także witaminy A i E.
  • Zawiera ono także liczne minerały - m.in. potas, sód i magnez.
  • Jeśli zależy nam na obniżeniu kaloryczności dania, zdecydujmy się na samą pierś kaczki - to zdecydowanie najchudsza część jej ciała.