Insomnia (bezsenno) - jedna z chorb cywilizacyjnych

Insomnia (bezsenno) jest to niewystarczajca ilo snu lub jego zmniejszona jako. Moe wynika z problemw z zasypianiem lub czstym budzeniem si w nocy. Nie ma okrelonej staej dugoci snu, ktra gwarantuje zregenerowanie organizmu. Przecitnie dorosy czowiek pi 6-8 godzin - taka dugo w wikszoci przypadkw wystarcza, aby zachowa zdrowie, wiey wygld i efektywnie dziaa w cigu dnia. Zaburzony sen wpywa niekorzystnie na prawie wszystkie procesy naszego organizmu i oglnie prowadzi do pogorszenia jakoci ycia. Insomnia postrzegana jest jako choroba agodna, a wcale taka nie jest.

Insomnia - co to znaczy?

Insomnia, czyli bezsenno to dolegliwo polegajca na niewystarczajcej iloci lub zmniejszonej jakoci snu. Wie si z trudnociami w zaniciu i budzeniem si bez potrzeby, co najczciej prowadzi do uczucia cigego zmczenia - a to z kolei le wpywa na nastrj, wygld, koncentracj, a take moe by pocztkiem powanych problemw zdrowotnych.

Czym waciwie jest sen i dlaczego jest tak wany?

Sen jest stanem czynnociowym orodkowego ukadu nerwowego, w ktrych dochodzi do zniesienia wiadomoci i bezruchu. Jest niezbdny do ycia oraz do prawidowego przebiegu procesw psychicznych:

  • w czasie snu organizm oszczdza energi, gdy spada temperatura ciaa;
  • korzystnie wpywa na gospodark hormonaln i pomaga konsolidowa pami;
  • stymuluje neurony, ktre pozostaj aktywne w czasie czuwania - znika natomiast ich aktywno w okolicy miejsca sinawego.

Insomnia jest niebezpieczna - ju jedna nieprzespana noc w duym stopniu obnia sprawno psychofizyczn. Jeeli niedobr lub za jako snu utrzymuje si przez duszy czas, wwczas dochodzi do szeregu zaburze - spadek nastroju, spowolnienie reakcji, trudnoci w koncentracji i przyswajaniu nowych informacji, brak motywacji do dziaania. Wedug lekarzy kopoty ze snem, a jednoczenie regeneracj fizyczn i umysow, mog przyczynia si do powstania niektrych odmian depresji. Co wicej, chroniczny brak snu (jeli zaburzenia wystpuj przez wikszo nocy w cigu miesica) moe prowadzi do chorb serca, nadcinienia czy otyoci.

Jak unikn bezsennoci?

Aby cieszy si dobrym snem naley przede wszystkim zadba o prawidow higien snu - powstrzymywa si od drzemek w cigu dnia, stosowa waciw diet (szczeglnie w godzinach wieczornych), nie zaywa alkoholu i rodkw pobudzajcych. Aby szybko zasn i spokojnie przespa ca noc, naley unika tustych i pikantnych potraw, czekolady, take kawy, herbaty i kakao. Warto wiedzie, ktre produkty spoywcze uatwi zasypianie - mona sign po mid, uspokajajce herbaty zioowe, orzechy, owoce kiwi. Sypialnia powinna kojarzy si wycznie ze spaniem i wspyciem, nie z prac, ani z ogldaniem telewizji.

Jedn z przyczyn bezsennoci moe by zbyt czste korzystanie z urzdze emitujcych niebieskie wiato. Bardzo czsto koczymy dzie kadc si w ku ze smartfonem, a zbyt dugie wpatrywanie si w ekran skutkuje zaczerwienieniem, podranieniem i zmczeniem oczu, ale te trudnociami w zasypianiu. Badania wskazuj na to, e urzdzenia z wywietlaczami mog powodowa wzrost melatoniny - waciwe wydzielanie tego hormonu stymulowane zasypianie i budzenie si o podobnych porach. Nie naley te ka telefonu obok poduszki, gdy to niepotrzebnie przypomina nam o budziku i moe powodowa stres. Pomieszczenie powinno by zaciemnione.

Wane rozmowy z partnerem naley przeprowadza w cigu dnia, aby unikn napicia emocjonalnego przed snem. Dobrze dziaa na organizm odpowiednie przygotowanie do snu, na przykad relaksujca kpiel, ktra bdzie momentem zakoczenia cikiego dnia, penego obowizkw i zadziaa oczyszczajco na umys.

Moe ci rwnie zainteresowa: