Efekt jo-jo, czyli przestroga przed dietami cud. Na czym polega efekt jo-jo i jak go uniknąć?

Efekt jo-jo to powrót do wagi sprzed diety lub nawet przekroczenie jej. Wynika przede wszystkim z niewłaściwego sposobu odchudzania się. Efekt jo-jo dopada nas wtedy, gdy chcemy się odchudzić zbyt szybko i niezdrowo.

Efekt jo-jo: co to jest?

Efekt jo-jo to wahania masy ciała wynikające z prób odchudzania się. Kuszące diety błyskawiczne pozwalają stracić kilka kilogramów w rekordowym tempie, jednak nie przynoszą długotrwałych efektów. Restrykcyjne diety cud skutkują w ostatecznym rozrachunku powrotem do dawnej wagi, a nawet znacznym przekroczeniem jej.

Dołącz do Zdrowia na Facebooku!

Efekt jo-jo: na czym polega?

Restrykcyjne, nierozsądne diety, które mają owocować prędkim odchudzeniem się, kończą się zwykle sromotnym niepowodzeniem. Nagłe obcięcie kilkuset czy nawet kilku tysięcy kalorii poskutkuje najpierw utratą wody - to dlatego na początku diety zwykle szybko tracimy 2-3 kilogramy. Organizm, zaalarmowany nową, niebezpieczną i nagłą sytuacją uzbraja się do walki - gdy tylko zwiększamy ilość kalorii, zaczyna we wzmożony sposób magazynować tłuszcz. Myśli: "Kto wie, może niedługo będzie jeszcze gorzej, może znów zacznie się głodzić? Trzeba się zabezpieczyć". W ten sposób wyrównuje straty, a dieta - z pozoru i z początku cudowna - kończy się fiaskiem.

W powstawaniu efektu jo-jo ważną rolę odgrywają czynniki psychiczne. Surowa dieta często nas wykańcza, powoduje przygnębienie i zmęczenie. Po jej ukończeniu zwykle rzucamy się na wszystkie produkty, których do tej pory sobie odmawialiśmy. Co więcej, restrykcyjne diety nie mają prawa dostarczać wszystkich potrzebnych składników odżywczych, dlatego organizm jest ich naturalnie spragniony i niejako zmusza nas do sięgnięcia po dotychczas "zabronione" produkty.

Efekt jo-jo: złe podejście

Postrzeganie diety jako sposobu na osiągnięcie szybkiego efektu estetycznego, to znaczy schudnięcia, prędzej czy później obróci się przeciwko nam. Po zakończeniu diety i osiągnięciu upragnionej wagi uznamy, że szczyt został zdobyty i teraz pora na nagrodę, czyli powrót do dawnych nawyków - podjadania, niezdrowych produktów, spędzania większości życia na kanapie. Jeśli postanowimy zaś, że przechodzimy na dietę po to, by być zdrowszym i diametralnie zmienić styl życia i jedzenia, mamy większe szanse na wytrwanie w swoim postanowieniu.

Sprawdź: 10 najzdrowszych WARZYW, których nie może zabraknąć w twojej diecie [ranking subiektywny]

Efekt jo-jo: jak go uniknąć?

Przede wszystkim włączyć zdrowy rozsądek. Diety cud nie działają - tak po prostu jest. Postarajmy się jeść zdrowiej, powoli zmieniać nawyki, zacząć się ruszać. Nie traktować diety jako skarania boskiego, lecz jako coś, co robimy dla siebie, dla swojego zdrowia i szczęścia. Kilka posiłków dziennie, owoce, warzywa, spacery - to powinno wystarczyć, żeby zrzucać wagę stopniowo, bez szaleństw, ale jednak efektywnie. Jeśli masz poważne problemy z nadwagą i ogólnym stanem zdrowia, warto udać się do specjalisty.

PrzeczytajChcesz wreszcie schudnąć? Upewnij się, że jesteś zdrowy. Nadmiar kilogramów bywa skutkiem konkretnej choroby

Odmawianie sobie wszystkiego i jedzenie listka sałaty dziennie nie pomoże, a wręcz przeciwnie - dość szybko podłoży nam nogę i doprowadzi, najprawdopodobniej, do poważnych zaburzeń odżywiania, a więc dolegliwości i psychicznych, i fizycznych.

Więcej o rozsądnym odchudzaniu przeczytasz tutaj:

Jesz i chudniesz! Sprawdzone, przyjemne sposoby oszukania zmysłów i żołądka

Więcej o: