Dieta lekkostrawna. Najprostszy jadłospis na trzy dni

Podstawową zasadą diety lekkostrawnej jest sięganie po produkty, które nie obciążąją układu pokarmowego. Warto jednak pamiętać, by dostarczać organizmowi wszystkich niezbędnych składników odżywczyć. Choć zazwyczaj zalecana jest osobom starszym, doskonale sprawdzi się też po operacjach czy zatruciach. Tłumaczymy, jakie produkty sprawdzą się przy diecie lekkostrawnej.

Więcej na temat zdrowia przeczytasz na głównej stronie Gazeta.pl.

Dieta lekkostrawna, a poprawniej "łatwostrawna" bazuje w dużej mierze na ograniczeniu tłuszczów. Dzięki temu, doskonale sprawdzi się przy schorzeniach wątroby, trzustki, pęcherzyka żółciowego i dróg żółciowych oraz we wrzodziejącym zapaleniu jelita grubego. Warto pamiętać, że stosowanie diety lekkostrawnej zakłada całkowite wyłączenie alkoholu z diety. Podpowiadamy, które produkty wybierać i jak skomponować przykładowy jadłospis. 

zdrowe kolacje o niskim indeksie glikemicznymDieta z niskim indeksem glikemicznym. Zrezygnuj z kilku produktów

Dieta lekkostrawna. Sięgnij po te produkty

Zasady diety lekkostrawnej opierają się nie tylko na konkretnych produktach, ale też sposobie ich przygotowania. Zrezygnować należy ze smażenia czy grillowania i wszelkich panierek. Warto natomiast gotować na parze i piec w folii. Oprócz tego, należy spożywać posiłki regularnie (4-5 razy dziennie) i zadbać o to, by nie były zbyt obfite. Należy też pamiętać o wypijaniu minimum 1,5 l wody dziennie i niespożywaniu jedzenia przed snem (ostatni posiłek powinniśmy zjeść 2 godziny przed pójściem spać).

W komponowaniu posiłków sięgnij po następujące produkty:

  • chude mięso i wędliny. Wybierz królika, kurczaka, indyka,
  • ryby, takie jak: dorsz, sandacz,
  • gotowane na parze warzywa: marchewka, młoda fasolka szparagowa, pomidor bez skórki, buraki,
  • dojrzałe, obrane owoce bez pestek: jabłka, brzoskwinie, morele,
  • desery: kisiele, galaretki, biszkopty,
  • woda niegazowana, rozcieńczone soki,
  • drobno i średniozmielone produkty zbożowe: pieczywo pszenne, sucharki, kasza kuskus,
  • oleje roślinne,
  • kefir, jogurt naturalny, zsiadłe mleko. 

Dieta 8/16 ma wielu zwolenników. Jednak czasami prowadzi do przyrostu masy ciałaDieta dr Dąbrowskiej wzbudza kontrowersje. Niektóre osoby nie powinny jej stosować

Dieta lekkostrawna. Przykładowy jadłospis na trzy dni

Dzień pierwszy

Śniadanie – wafle ryżowe posmarowane białym serem i dżemem + garść malin,

II śniadanie – omlet z dobrą jakościowo, chudą wędliną i szpinakiem,

Obiad – pierś z kurczaka ugotowana na parze podana z gotowanym ziemniakiem i surówką z marchewki (ewentualnie z puree z brokułów),

Deser – 3-4 kostki gorzkiej czekolady,

Kolacja – zupa-krem z czerwonej soczewicy.

Dzień drugi

Śniadanie – 2-3 jajka na miękko podane z 2 kromkami pieczywa chrupkiego z masłem lub białym serem i pomidorem bez skórki,

II śniadanie – bułka pszenna z dżemem,

Obiad – gulasz wołowy z papryką, cebulą, koncentratem pomidorowym podany na kaszy jaglanej, doprawiony mielonym kminkiem, bazylią i papryką,

Deser – 2 mandarynki + 1 kiwi,

Kolacja – krupnik.

Dzień trzeci

Śniadanie – płatki jaglane z bananami, malinami lub borówką amerykańską; rozcieńczony sok z pomarańczy lub zielona herbata,

II śniadanie – pieczywo chrupkie posmarowane białym serkiem z chudą wędliną i pomidorem bez skórki,

Obiad – zupa krem z dyni + pulpeciki,

Deser – sałatka owocowa z nektarynek, mandarynek i jabłka, polana jogurtem naturalnym,

Kolacja – gotowane na parze piersi z kurczaka ze szpinakiem i kaszą kuskus.

Więcej o: