Owoce kokietek ju s. Czerenie w sprzeday!

Pojawiy si niemiao, w sieciowych sklepach i na straganach, obok truskawek. Odstraszaj jeszcze smakiem (czasem kwane), marn wielkoci i cen. Warto jednak ju teraz sobie przypomnie, za co je kochamy.
Nie lubisz czereni? To prawie tak, jakby nie lubi kremwek. A przecie te pierwsze s w dodatku zdrowe. I nieprawdziwe s opinie, e na uwag zasuguj tylko ze wzgldu na zawarto biaka - znaczy te, ktre s robaczywe.

Czerenie: mineraw moc?

Pono jest ok. p tysica odmian czereni: od bladych, tych, drobnych, po niemal czarne, misiste, bardzo soczyste z ma pestk (te lubimy najbardziej). Wszystkie s niskokaloryczne (nie uwzgldniajc niechcianego wsadu): 100 g owocw zazwyczaj zawiera 40-50 kcal. Dla porwnania: taka sama ilo bananw dostarczy dwa razy wicej kalorii, a zdecydowanie bardziej kwanych wini - niemal tyle samo, co sodka czerenia.

Im ciemniejsza czerenia, tym wicej w niej antocyjanw, czyli barwnikw wzmacniajcych i uszczelniajcych naczynia krwionone. S one uznanymi przeciwutleniaczami (antyoksydantami), std wybierajc odmian owocw, warto si kierowa take ich barw.

Wicej na ten temat: Owoce i warzywa - kolor ma znaczenie!

Czerenie obfituj w potas i jod, maj sporo magnezu, wapnia, fosforu, elaza i cynku. Fakt, z pewnoci mona znale lepsze rda tych mineraw, nawet wrd owocw, jednak czerenie jemy z przyjemnoci. Im wicej, tym dawka cennych skadnikw bardziej okazaa.

Czytaj wicej o makroelementach wanych dla zdrowia

Czerenie: witamin te sporo

Czerenie poprawiaj nastrj i odporno. Maj doskonay wpyw na ukad nerwowy i pokarmowy. Zadbaj o wygld skry, usprawni metabolizm, chocia nie ma to wikszego zwizku z bonnikiem (1,3 g na 100 g), a raczej zawartych w nich witamin: C, A i co najmniej kilku z kompleksu B. To, oczywicie, znowu nie s jakie olbrzymie iloci, ale na pewno nie do pogardzenia. P kilograma czereni pokryje przecitne zapotrzebowanie na witamin C. To tak duo do zjedzenia?

Czerenie, a co z blem brzucha?

Zdrowe, smakuj surowe, w kompocie, demie, ciecie, jako dodatek do deserw i jako ich podstawa. A e od nich brzuch boli, zwaszcza, gdy owoce popijemy wod? To bajki. Brzuch rzeczywicie moe zabole, jeli si nimi po prostu przejecie. To samo mona powiedzie o kadym innym produkcie spoywczym. Grone s te zatrucia pokarmowe. Jeli wczeniej owocw nie umyjecie, mog si przytrafi i po czereniach. Zatem: problemem bywa higiena, nie dieta.

Wiecie, e w Europie czerenie najbardziej kochaj Francuzi i nazywaj je owocem kokietek? Akurat oni to si znaj na ywieniu i nie tylko.



Czytaj take:

Caa prawda o bonniku

Owocowa lista przebojw lata

Dlaczego warto je agrest?

Witaminy z grupy B - bez tajemnic

Docz do serwisu Zdrowie na Facebooku!