Siemię lniane ma mnóstwo prozdrowotnych właściwości. O jakiej porze najlepiej je pić?

Różnorodna i zbilansowana dieta to klucz do zdrowia i dobrego samopoczucia. Kiedy zewsząd atakują nas reklamy suplementów diety, cudotwórczych mieszanek do picia czy wymyślnych dań, żyjemy w przeświadczeniu, że zdrowa dieta musi być droga i złożona z trudnodostępnych produktów o tajemniczych nazwach. Nic bardziej mylnego! Na wyciągnięcie ręki mamy bowiem tanie, ogólnodostępne produkty, które świetnie sprawdzą się w codziennej diecie i wspomogą nasze zdrowie!

Jednym z takich produktów jest właśnie siemię lniane, czyli nasiona lnu. Tanie i dostępne praktycznie w każdym sklepie spożywczym. Siemię lniane ma mnóstwo prozdrowotnych właściwości. Jest bogate w błonnik pokarmowy, dzięki czemu zapewnia prawidłowe funkcjonowanie naszego układu pokarmowego, co ma istotne znaczenie m.in. w zapobieganiu nowotworom jelita grubego. W siemieniu lnianym znajdują się także kwasy tłuszczowe omega-3, które wspomagają układ odpornościowy, regulują ciśnienie tętnicze i zapobiegają powstawaniu miażdżycy.

Zobacz wideo Siemię lniane to samo zdrowie. Przekonaj się, dlaczego

Siemię lniane zawiera również przeciwutleniacze, które chronią nasz organizm przed zachorowaniem na nowotwory i wspomagają regulację poziomu glukozy we krwi. Nie bez znaczenia dla naszego organizmu są także śluzy roślinne, które wspierają pracę żołądka, chronią nasz układ pokarmowy przed toksycznym działaniem leków czy innych substancji, które mogą podrażniać przewód pokarmowy. Siemię lniane jest bogate w witaminy z grupy B, witaminę K oraz witaminę C i E.

Siemię lniane - jak przygotować? Z jakimi produktami je łączyć?

Najlepszym wyborem jest zakupienie siemienia lnianego w ziarnach i zmielenie go dopiero tuż przed użyciem. Z powodzeniem można to zrobić np. w młynku do kawy. Najnowsze badania wskazują jednak, że zmielone siemię lniane z powodzeniem można przechowywać w temperaturze pokojowej przez około tydzień. Dlaczego tak ważny jest ten czas? Z uwagi na zawarte w siemieniu kwasy tłuszczowe omega-3, które w wyniku zbyt długiego i nieodpowiedniego przechowywania ulegają utlenieniu. Siemię lniane mielone przechowujemy zatem w szczelnie zamykanym słoiku z ciemnego szkła. Słoik ten najlepiej umieścić w lodówce lub w ciemnej szafce, z dala od źródeł ciepła.

Zmielone siemię lniane możemy dodać np. do owsianek, koktajlów owocowych, jogurtów, omletów, sałatki czy deseru. Co ciekawe, siemię lniane jest świetnym zamiennikiem jajek. Wystarczy zmieszać łyżkę mielonego siemienia z trzema łyżkami wody i gotowe! Taką mieszaninę możemy dodać do naleśników, omletów czy ciasta i zastąpić nią jajka.

Siemię lniane do picia jak kisiel

Zmielone siemię lniane bardzo dobrze sprawdzi się także jako kisiel do picia. Trzy łyżki zmielonych ziaren zalewamy ciepłą wodą (wystarczy jedna szklanka i odstawiamy na nie mniej niż godzinę. Przez ten czas siemię lniane napęcznieje i przybierze formę kisielu. Po tym czasie napar odcedzamy i jest on już gotowy do picia. Stosowanie siemienia lnianego w takiej formie polecane jest m.in. we wspomaganiu leczenia choroby wrzodowej żołądka czy też podczas i po przebyciu biegunek lub wymiotów.

Kiedy najlepiej pić siemię lniane - rano czy wieczorem?

Kisiel z siemienia lnianego dobrze działa na nasz organizm zarówno, jeśli wypijemy go rano, jak i wieczorem. Pora dnia ma jednak znaczenie. Jeśli chcemy, aby siemię lniane działało osłaniająco na nasz układ pokarmowy, najlepiej wypić napar rano, jeszcze przed śniadaniem. A jeśli chcemy zapobiegać zaparciom czy też uregulować pracę naszych jelit, możemy wypić siemię lniane przed snem.

Siemię lniane nie dla każdego. Jakie są przeciwwskazania?

Nie ma zbyt wielu przeciwwskazań do stosowania siemienia lnianego. Do diety nie powinny go jednak włączać osoby uczulone na len, cierpiące na niezdiagnozowane bóle brzucha czy też chorujące na zapalenie lub niedrożność jelit.

Więcej o: