Te owoce to istna bomba witaminowa. Obniżają cholesterol, poprawiają trawienie, zwalczają bezsenność

Lipiec to miesiąc, w którym dojrzewa wiele owoców. Obecnie trwa sezon m.in. na maliny, porzeczki, agrest, brzoskwinie, jeżyny i wiśnie. Właśnie te ostatnie chcielibyśmy nieco przybliżyć, ponieważ liczba składników odżywczych i witamin, jakie dostarcza nawet jedna porcja, może zawrócić w głowie.

Wiśnie mają w Polsce spore grono wiernych fanów. Kiedy tylko na drzewach zaczynają dojrzewać lekko kwaśne, czerwone owoce - w wielu z nas budzi się wewnętrzny sadownik, którego głównym zadaniem jest zebranie plonów. Nie wszyscy jednak przepadają za specyficznym smakiem wiśni. A szkoda, gdyż są one cennym źródłem witamin. Co więcej, potwierdzono, że pozytywnie wpływają na nasze zdrowie. Dlaczego powinniśmy korzystać z dobrodziejstw sezonu na wiśnie? Wyjaśniamy.

Zobacz wideo To mit, że popijane wodą powodują ból brzucha. Są zdrowe i pyszne!

Wiśnie - właściwości zdrowotne

Warto wzbogacić swoją wakacyjną dietę o sezonowe wiśnie. Dlaczego? Przede wszystkim dlatego, że dostarczają organizmowi m.in. wit. C, która chroni przed infekcjami oraz witamin z grupy B, które nie tylko poprawiają proces trawienia i pracy jelit, ale i wpływają na zachowanie równowagi psychicznej.

Ponadto wiśnie zawierają wit. K i E, a także wapń, magnez, żelazo i potas. Zawierają także bioflawoidy, chroniące zdrowie i zapobiegające infekcjom, przeziębieniom, a nawet chorobom przewlekłym takim jak miażdżyca. Składniki odżywcze obecne w wiśniach wzmacniają ukrwienie mięśnia sercowego, zwiększają krzepliwość krwi i oczyszczają ją. Regularne spożywanie tych owoców chroni przed anemią i zatrzymuje procesy starzeniowe. Wszystko dzięki antycyjanom, przejawiającym właściwości przeciwutleniające.

Antocyjany przeciwdziałają starzeniu się komórek, a także rozwijaniu się chorób układu sercowo-naczyniowego. Dietetycy zalecają jedzenie wiśni również z powodu ich niskiej kaloryczności. W 100 g owocu, czyli w obfitej garści, znajduje się zaledwie 50 kalorii, co sprawia, że owoc ten nadaje się wprost idealnie na przekąskę dla osób chcących zmniejszyć masę ciała. Co ważne, w wiśniach znajdziemy też sporo błonnika pokarmowego, który zapewnia uczucie sytości i zapobiega zaparciom.

Nie tylko owoce. Korzyści dostarczają również liście wiśni i ogonki

Fakt ten może niektórych zaskoczyć, ale liście wiśni i ogonki również mają zdrowotne zastosowanie. Choć w smaku są gorzkie, to działają przeciwzapalnie oraz przeciwbakteryjnie. Dziękczynnie wpływają na oczyszczanie organizmu z toksyn. Przypisuje się im również działanie moczopędne. W jaki sposób najlepiej je spożyć? Polecamy je posiekać, zasuszyć, a następnie pić w formie herbaty lub naparu.

W jakiej formie najlepiej spożywać wiśnie?

W takiej, jaką lubimy! Najbardziej zalecaną formą jest zjadanie wiśni prosto z drzewa (po uprzednim opłukaniu), jeśli jednak nie przepadasz za wiśniami w postaci surowej, zawsze możesz przygotować z nich pyszne przetwory np. dżemy, konfitury lub soki. Regularne picie soku z wiśni okaże się niezwykle istotne przy bezsenności. Dzięki zawartości melatoniny, szybkie zaśnięcie przestanie być problemem. Wiśnie smakują - i działają - świetnie również pod postacią kompotu lub w cieście drożdżowym. Więcej podobnych tematów znajdziesz na stronie głównej Gazeta.pl

Więcej o: