Chleb bezglutenowy - kiedy należy włączyć go do diety?

Chleb bezglutenowy to obecnie bardzo popularny zamiennik tradycyjnego pieczywa. Dostępny w większości sklepów, jednak wiele osób przyrządza go samodzielnie. To dosyć trudna procedura, gdyż mąka bezglutenowe z reguły trudniej wyrasta i jest bardzo miałka. Jednak efekt końcowy działa zazwyczaj mobilizująco, gdyż chleb bezglutenowy domowej roboty jest zdrowszy od tego ze sklepu, a dodatkowo lepiej smakuje.

Chleb bezglutenowy - skąd ta popularność?

Chleb bezglutenowy coraz częściej pojawia się na półkach sklepowych. Przyczyną nie jest jego doskonały smak, a raczej coraz większa ilość osób, które muszą zastąpić nim w swojej diecie tradycyjne pieczywo. Dieta bezglutenowa wymaga wyeliminowania z jadłospisu wszystkich produktów zawierających gluten. Tradycyjne pieczywo, nad czym ubolewają bezglutenowcy, zawiera go niestety bardzo dużo. Całkowita rezygnacja z chleba i bułek dla wielu osób okazuje się niezwykle trudnym zadaniem. W tego typy sytuacjach pieczywo bezglutenowe staje się jednym z podstawowych elementów diety.

Wiele osób narzeka na jakość chlebów bezglutenowych ze sklepu. Są one suche i bez wyrazu. Spożywając je można rzeczywiście odczuwać spory dyskomfort z powodu swojej alergii. To zmobilizowało bezglutenowców do stworzenia przepisów, dzięki którym przyrządzimy zdrowe pieczywo bezglutenowe w domu.

 

Chleb bezglutenowy - Kiedy musimy włączyć go do diety?

Dieta bezglutenowa polega na całkowitym wyeliminowaniu glutenu z jadłospisu. Nie jest to jednak zadanie łatwe. Osoby uczulone na ten składnik muszą wyrobić nowe nawyki żywieniowe. Zazwyczaj mija trochę czasu, zanim wejdą one całkowicie w krew.

Gluten to białko, które znajdziemy m.in. w pszenicy, owsie, jęczmieniu i życie. Produkty spożywcze zawierające ten składnik obecne są więc na każdym kroku. Przez to bezglutenowcy muszą stale zachowywać czujność, gdyż ze względu na swoje zdrowie nie mogą spożywać bardzo dużej ilości potraw.

Dieta bezglutenowa to najlepszy sposób na wyeliminowanie objawów alergii na gluten.
Do najczęstszych symptomów tego uczulenia należą:

  • problemy z trawieniem (zaparcia, biegunki, wzdęcia);
  • uczucie zmęczenia następujące po spożyciu produktów glutenowych;
  • częste zawroty głowy;
  • problemy z utrzymaniem równowagi ciała;
  • choroby: łuszczyca, toczeń, zapalenie stawów;
  • bóle głowy;
  • lęki i depresja,;
  • u kobiet: brak równowagi hormonalnej, który objawia się przez PMS i zespół policystycznych jajników.

W przypadku pojawienia się kilku z wymienionych objawów, zaleca się przeprowadzenie testu żywieniowego. Na okres ok. 2 tygodni należy całkowicie wyeliminować z jadłospisu produkty zawierające gluten. Jeśli poczujesz jakąś różnicę, włącz do diety ponownie artykuły glutenowe. Czy dawne symptomy wróciły? Jeśli tak, niezwłocznie skontaktuj się ze specjalistą.

Dieta bezglutenowa - na co trzeba uważać?

Przeglądając tabele zawierające składniki produktów żywieniowych możemy dojść do wniosku, że gluten jest dosłownie wszędzie. Pieczywo, makaron, pierogi, pizza – z tych dań musimy niestety zrezygnować, jeśli rozpoznano u nas alergię na to białko.

Eliminacja z jadłospisu produktów zawierających gluten to jedyny sposób na poprawę zdrowia i formy psychicznej. Niestety, to zadanie jest bardzo trudne. W trakcie zmiany nawyków żywieniowych trzeba być bardzo ostrożnym. Należy dokładnie sprawdzać skład wszystkich produktów, które zamierzamy włączyć do naszego jadłospisu.

Pomocny w takich przypadkach okazuje się znak „skreślonego kłosa” na opakowaniach artykułów spożywczych. To oznacza, że przeszedł on specjalną kontrolę i nie zawiera niebezpiecznego dla naszego zdrowia białka. Okazuje się to szczególnie pomocne w przypadku tzw. Glutenu ukrytego. Składnik ten jest dodawany w przypadkach, gdy chce się polepszyć konsystencję produktów, które tego białka naturalnie nie zawierają. Gluten ukryty pojawia się m.in. w suszonych owocach, wędlinach, sosach, lodach, jogurtach oraz w daniach gotowych. Jest składnikiem także niektórych leków.

Produkty bezglutenowe. To możesz jeść bez objaw

Problem osób na diecie bezglutenowej jest obecnie bardzo często nagłaśniany. W internecie znajdziemy przepisy bezglutenowe, dzięki którym możemy zrekompensować sobie brak tradycyjnych produktów w diecie. Dużą popularnością cieszą się obecnie ciasta bezglutenowe i pieczywo bezglutenowe.

Produkty bezglutenowe to te, które przyrządza się z mąki kukurydzianej, sojowej, ryżowej, gryczanej, amarantusa, prosa. W przypadku alergii bez obaw możemy spożywać orzechy, soczewicę, kaszę jaglaną, sezam, ciecierzycę, ziarna słonecznika, a także siemię lniane. Bezpieczne są także jaja, mięso, ryby, warzywa, owoce, dżemy, miód, produkty mleczne.