Kwas linolenowy (ALA i GLA) - ważny nie tylko dla skóry. Funkcje, źródła i skutki niedoboru kwasu linolenowego

Kwas linolenowy należy do tzw. niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych (NNKT), które są potrzebne do prawidłowego działania organizmu. Kwas linolenowy zalicza się do kwasów tłuszczowych omega-3 oraz omega-6.
Kwas linolenowy: co to jest?

Kwas linolenowy stanowi niezbędny element diety. Ma dwa rodzaje - kwas alfa-linolenowy (?-linolenowy, ALA) oraz kwas gamma-linolenowy (?-linolenowy, GLA). Pierwsza substancja zalicza się do kwasów typu omega-3, a druga - do omega-6. Uwaga! Skrót ALA może się odnosić również do kwasu alfa-liponowego, który jest inną substancją. Więcej o kwasach omega (i o tym, dlaczego ich nadmiar nie jest dobry) możesz przeczytać tutaj.

Dołącz do nas na Facebooku!

Kwas linolenowy: jak działa?

Kwasy ?-linolenowy i ?-linolenowy należą do kwasów tłuszczowych egzogennych, czyli takich, których organizm sam sobie nie wyprodukuje - muszą być dostarczane wraz z pożywieniem. Kwasy tłuszczowe egzogenne to zarazem NNKT, czyli wspomniane już niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe. Niedobór NNKT prowadzi do kłopotów zdrowotnych. Dzięki kwasom egzogennym organizm może syntetyzować (wyprodukować) pozostałe potrzebne mu kwasy tłuszczowe. Oprócz kwasu linolenowego do NNKT zaliczają się między innymi kwas linolowy (LA), arachidonowy (AA), eikozapentaenowy (EPA) i dokozaheksaenowy (DHA).

Kwas ALA to antyoksydant, czyli substancja, która chroni organizm przed nadmiarem wolnych rodników, związków podwyższających ryzyko powstania nowotworów i przyspieszających proces starzenia się. Dzięki kwasowi alfa-linolenowemu możliwa jest synteza kwasów EPA i DHA, cennych dla organizmu substancji. Badania wskazują na to, że ALA pomaga w leczeniu cukrzycy.

> Antyoksydanty - superbroń przeciwko chorobom i starzeniu się

GLA jest bardzo ważny dla kondycji skóry. Wzmacnia komórki naskórka, a tym samym barierę ochronną skóry. Kwas gamma-linolenowy używa się w produkcji kosmetyków. Maści i kremy z jego zawartością pomagają w walce ze stanami zapalnymi skóry, alergiami, trądzikiem, łupieżem, łuszczycą.

Kwas linolenowy: gdzie go szukać?

Kwas alfa-linolenowy znajduje się przede wszystkim w olejach roślinnych - oleju lnianym, rzepakowym i krokoszowym (z krokosza barwierskiego). ALA występuje również w orzechach laskowych, włoskich i brazylijskich, pestkach dyni i winogron, soi, kiełkach pszenicy, nasionach kukurydzy, zielonych warzywach (szczególnie liściastych) i tofu.

Kwas gamma-linolenowy występuje w nasionach konopi siewnych, wiesiołka, żmijowca zwyczajnego, agrestu i czarnej porzeczki, a także w spirulinie i ogóreczniku lekarskim. GLA można znaleźć również w olejach uzyskanych z powyższych nasion.

Kwas linolenowy: skutki niedoboru





Więcej o: