Morele - nie tylko dla tych, co na diecie!

Morele uchodz za gorsz wersj dorodnych brzoskwi. Pomijajc kwesti smaku, bo ta przecie jest subiektywna, to ocena niesprawiedliwa. Warto je morele nie tylko dlatego, e teraz s naprawd tanie.
Docz do Zdrowia na Facebooku!

Morele: wartoci odywcze

Jeli kierowa si wycznie smakiem i kaloriami, to wszechobecne ostatnio morele maj si naprawd niele. S sodkie, soczyste, a zarazem 100 g wieych owocw zwykle zawiera jedynie ok. 50 kcal. Dla porwnania: wcale nie bardziej sodkie batoniki mleczne zwykle maj powyej 350 kcal, a reklamujce si jako "fitnessowe": nawet ok. 400 kcal.



Polujesz przede wszystkim na wspaniae rda bonnika? wiea morela nie zrobi w tej kategorii furory (1,7 g w 100 g), ale suszona (dla odmiany - wysokokaloryczna) to ju prawdziwa liderka: 10,7 g! Zarazem: z tak iloci bonnika kalorie nam niestraszne (dosownie znikaj). Lepsze pod tym wzgldem s tylko nieliczne produkty, gwnie orzechy ( czytaj: Orzechowy raj!).

Zdrowie, sprawny ukad pokarmowy i kontrola wagi nie opieraj si jednak tylko na bonniku, zatem i wiee owoce jest za co kocha.

Morele: dla woreczka, dla wtroby

Morele szybko "zapychaj", dlatego nie da si nimi objada bez umiaru. Wystarczy zje kilka sztuk, by pokry nasze dobowe zapotrzebowanie na beta-karoten (rdo witaminy A). Brzoskwi trzeba znacznie wicej, bo maj cztery razy mniej tego przeciwutleniacza. To szczeglnie wane latem: nie do, e pozwala duej zachowa modo, gwarantuje fantastyczny wygld skry, to jeszcze zwiksza nasz odporno na promieniowanie soneczne (wicej na ten temat: Zdrowa opalenizna - to moliwe?.)

Morele odznaczaj si silnym dziaaniem zasadotwrczym, dlatego wspomagaj leczenie nadkwasoty, zapobiegaj dolegliwociom wtrobowym i problemom z pcherzykiem ciowym (zwanym potocznie woreczkiem). Udowodniono, e zapobiegaj stanom zapalnym, a nawet zmianom nowotworowym, w obrbie jamy ustnej.

Morela czy brzoskwinia?

Morele maj tyle samo elaza, co brzoskwinie, nieco mniej wapnia, ale zdecydowanie wicej fosforu i nieprawdopodobnie duo potasu (a 300 mg w 100g). Wanie dlatego s uznanym wsparciem dla serca, reguluj cinienie ttnicze i prac nerek (wicej o potasie i innych makroelementach).

Sporo w nich witamin z grupy B (witaminy B2 trzy razy wicej, ni w brzoskwiniach), std ich ogromny wpyw na nasz ukad krenia, a nawet zadowolenie z ycia i moliwo szybkiego powrotu do formy po chorobie (Witaminy z grupy B bez tajemnic).

Brzoskwinie uchodz za afrodyzjaki i wielu osobom po prostu smakuj bardziej. Oczywicie, rwnie s zdrowe, chocia niekoniecznie te w syropie. Twierdzenie jednak, e morelom do nich daleko, na pewno sprawiedliwe nie jest.

Morelowe przetwory: byle nie za sodko

Kompoty, demy czy konfitury morelowe nie s dzi popularne, jak przed laty. Uchodz bowiem za zbyt sodkie. Tymczasem najczstszy grzech zwolennikw domowych przetworw to nadmierne ich dosadzanie. Niepotrzebne. Wspaniale smakuj, gdy ograniczymy to wtpliwe "poprawianie" smaku.

Nadziej morelami pierogi czy knedle - s naprawd nieze. Pod warunkiem, e moesz sobie pozwoli na solidn porcj mcznych da.

Suszone morele to wietna przegryzka, jednak traktowanie pestek morelowych, jak orzechw i wyjadanie ich rodka o migdaowym posmaku, to powany bd. Zawarta w nich amigdalina jest przeksztacana w naszym organizmie w trujcy kwas cyjanowodorowy.

Morele a uroda

Jeli masz cer trdzikow, zbyt tust, w wolnej chwili zrb sobie maseczk morelow. Dziaa cigajco, agodzi stany zapalne. Docenili to producenci kosmetykw. Wprawdzie wykorzystuj przede wszystkim olej z nasion moreli, ale i wiee owoce twoja buzia polubi. Jeli wierzy naszym babciom i ich przepisom na zdrow cer, morele maj moc.

Czytaj take:

Owocowa lista przebojw lata

Co mnie boli: wtroba czy pcherzyk ciowy?

Wszystko o bonniku pokarmowym

Naturalne afrodyzjaki