Makrela, ryba na odporno

Zaraz po ledziu i ososiu, makrela najczciej goci na naszych stoach. Cho na pierwszy rzut oka niczym nie rni si od pozostaych ryb, to obecno selenu czyni j wyjtkow. Dlaczego?
Makrela to z ca pewnoci jedna z najpopularniejszych ryb w Polsce. Zamieszkuje morza i oceany strefy tropikalnej. Mimo e, wyrnia si kilka rodzajw makreli (australijska, japoska, kolias, hiszpaska, krlewska i atlantycka), w Polsce najczciej dostpna jest tylko ta pochodzca z Atlantyku. W sklepach pojawia si gwnie w postaci wdzonej.

Makrela - wszystko co najlepsze w rybie

Ta morska, tusta ryba zawiera bardzo due iloci kwasw tuszczowych omega-3 i omega-6 (wspomagaj prac mzgu, obniaj cholesterol, dziaaj przeciwblowo). Na 100 gramw ryby przypada odpowiedni 3,41g i 3,79g kwasw. Kadego dnia organizm powinien dostawa ok. 1g kwasu omega-3 i 5g omega-6. Najwiksz wartoci makreli jest selen. Pierwiastek ten ma ogromny wpyw na nasz odporno. Dodatkowo chroni on czerwone krwinki i bony komrkowe przed szkodliwym dziaaniem wolnych rodnikw. Wpywa rwnie na prac serca oraz reguluje poziom hormonw wytwarzanych przez tarczyc. Makrela powinna si znale w diecie kobiet w ciy. Obnia cinienie krwi oraz korzystnie wpywa na rozwj mzgu i wzroku podu.

W 100 gramach makreli jest ok. 50 ?g selenu, a dzienne zapotrzebowanie waha si od 60-70 ?g. Bogactwo witamin z grupy B poprawia wygld skry, chroni przed anemi (jej ilo w 100 gramach trzykrotnie przekracza dzienne zapotrzebowanie). Witamina A(105 ?g/100 g, zapotrzebowanie to 800 ?g) nie tylko korzystnie wpywa na oczy, ale podobnie jak witamina E (0,9mg/100g, zapotrzebowanie to 5-8mg) zapobiega powstawaniu zmarszczek. Wap, fosfor i witamina D (1,3mg/100g; zapotrzebowanie to 10mg) wspomagaj i odywiaj koci oraz zby. Zawarto jodu pozwala regulowa prac tarczycy i poziom wytwarzanych przez ni hormonw. Zawarty w makreli cynk odpowiada za waciwe stenie kwasw w organizmie, prac mzgu, rytm serca oraz cinienie krwi. Natomiast mied ma dziaanie przeciwbakteryjne.

Mimo e ma wiele zalet, nie kady moe cieszy si jej smakiem. Makrela zawiera puryn. Ten zwizek organiczny cho obecny w ludzkim organizmie (wchodzi w skad DNA i RNA) w nadmiarze moe by szkodliwy. Unika go musz przede wszystkim osoby z podwyszonym poziomem kwasu moczowego. Gdy jest go za duo, krystalizuje si i odkada w okolicach staww wywoujc artretyzm.



Czy wdzona znaczy gorsza?

Makrela najczciej trafia na nasze stoy w wersji wdzonej. I tu zaczynaj si kopoty. Po pierwsze cz badaczy uwaa, e naley unika tak przyrzdzonych nie tylko ryb, ale i innych produktw. W czasie spalania drewna wytwarzaj si szkodliwe dla zdrowia zwizki. Na skad dymu wpywa nie tylko jako drewna, ale i sposb jego spalania (tj. temperatura), warunki tlenowe oraz wilgotno. Dodatkowo kolor wdzonej ryby zaley od typu drewna. Grusza nadaje lekko czerwony kolor, lipa, buk oraz db - brzowy.

Po drugie, kupujc ryb w sklepie nigdy nie mamy pewnoci nie tylko w jaki sposb zostaa przyrzdzona, ale przede wszystkim czy jest wiea. Dobra powinna pachnie dymem. Jeli wyczujemy kwan wo, a na misie wystpuj biae lub czarne plamy moemy mie pewno, e ryba jest popsuta. Uwag warto zwrci rwnie na miso w okolicach krgosupa. Jeli jest czerwone - ryba nie nadaje si do jedzenia.

Uczulenie na ryb

Makrela naley do grupy ryb, ktre najczciej wywouj uczulenia. Za dusznoci, obrzk jamy ustnej, migreny czy mdoci odpowiedzialna jest zawarta w jej misie histamina. Wystpuje ona w rnych rodzajach misa, wytwarza j ludzki organizm. Niestety histamina, ktra dociera do nas z ywnoci nie ulega rozkadowi i wywouje alergie oraz ostre zatrucia. Na szczcie w makreli jest jej najmniej w porwnaniu z innymi uczulajcymi gatunkami ryb. Dziki temu reakcja alergiczna nie jest a tak silna.