Fruktoza - naturalna sodycz, ktra budzi wtpliwoci

Fruktoza to cukier prosty wystpujcy przede wszystkim w owocach. Mogoby si wydawa, e jego naturalne pochodzenie rozwizuje problem nadmiernej iloci cukru w diecie. Niestety, szereg bada przypisuje jej bezporedni wpyw na rozwj cukrzycy, chorb serca czy otyoci. Jak jest naprawd?
Docz do Zdrowia na Facebooku!

Ten wszechobecny cukier owocowy (mona go znale w wielu produktach spoywczych np. w miodzie, a take lekach) jest znacznie sodszy od sacharozy i duo gorzej trawiony przez organizm. Gdy znajdzie si w organizmie trafia do mini, tkanki tuszczowej oraz wtroby. Posiada bardzo niski indeks glikemiczny i nie jest tak syccy jak sacharoza.

Zdarza si, e stanowi zastpnik cukru w przypadku chorych na cukrzyc, korzystnie wpywa na prac serca, gdy to zaczyna zawodzi. Fruktozie przypisuje si rwnie dziaanie przeciwnowotworowe. Zatem dlaczego, mimo tylu zalet cz badaczy przypisuje jej grone waciwoci?

10 proc., nie wicej

Obowizujce od dawna dyrektywy dotyczce zdrowego ywienia opracowane przez WHO zakadaj, e cukier powinien stanowi zaledwie 10 proc. (25 g) dziennego zapotrzebowania energetycznego. Ale powodu szybko rosncej fali otyoci rozwaa si zmniejszenie tej porcji o niemal poow. Redukcja ta miaaby dotyczy take fruktozy. Podobnie jak wszystkie cukry proste moe sprzyja cukrzycy, wystpowaniu chorb ukadu krenia, nadcinieniu ttniczemu czy dyslipidemii (to stan w ktrym, wraz z niskim poziomem LDL podnosi si stenie trjglicerydw.

To ona stoi za otyoci?

Prowadzone przez blisko 20 lat przez dr. Richarda Johnsona z University of Colorado testy na myszach wykazay, e regularnie przyjmowana fruktoza bezporednio odpowiada za otyo, marsko wtroby, cukrzyc, wzrost cinienia ttniczego, a nawet zmiany w nerkach. W opinii badacza ludzki organizm zachowa si identycznie.

Mniej radykalny w ocenie szkodliwoci fruktozy jest dr John Sievenpiper z McMaster University w Hamilton (Ontario). W komentarzu do wasnych bada nad wpywem fruktozy na otyo podkrela, e wane jest ile spoywamy dziennie kalorii, a nie jakie jest ich pochodzenie. Jego zdaniem, o przybieraniu na wadze decyduje zawarto kalorii, a nie ilo fruktozy w danym produkcie.

Czytaj take:

Cukier, sodziki i inne produkty sodzce - wybierz sodycz dla siebie

Owoce i warzywa, o czym wiadczy ich kolor?

ABC nadwagi i otyoci

Cukier nie musi by biay, by szkodzi!

Choroby, ktre prowadz do otyoci