Dieta kapuściana - czy rzeczywiście odchudza

Dieta kapuściana to krótkoterminowa i niskokaloryczna dieta odchudzająca, która obiecuje szybki efekt. W ciągu tygodnia mamy na niej schudnąć co najmniej 4,5 kg. Niestety, to niezdrowa i monotonna dieta, a jej efekty trudno utrzymać na dłużej - ostrzegają dietetycy.

Więcej o zasadach zdrowego żywienia przeczytasz na głównej stronie Gazeta.pl.

Dieta kapuściana powinna trwać siedem dni, podczas których żywisz się zupami, których głównym składnikiem jest kapusta. Do tego możesz jeszcze dodać niewielkie porcje innych warzyw, owoców oraz napić się odtłuszczonego mleka. Dieta kapuściana zdobyła sobie popularność w latach 80-tych ubiegłego wieku. Mimo iż przypisywana jest co najmniej dwóch instytucjom medycznym, żadna z nich się do niej nie przyznaje. Zatem autor diety kapuścianej pozostaje nieznany.

Kapuśniak w roli głównej

Do przygotowania posiłku potrzebujemy jednej główki kapusty, dwóch cebul, dwóch zielonych lub czerwonych, ewentualnie żółtych (albo kombinacji) papryk, kilku pomidorów (lub puszkę z całymi pomidorami), do tego dodajemy seler, trzy marchewki oraz bulion warzywny. Po pokrojeniu wszystkich warzyw w kostkę podsmażamy je na niewielkiej ilości oleju, a następnie zalewamy wodą i gotujemy. Można dodać nieco przypraw. Gotujemy około 30-45 minut na niewielkim ogniu, aż wszystko zmięknie. Można też dodać inne warzywa o niskiej zawartości skrobi, takie jak fasolka szparagowa lub szpinak.

Dobra wiadomość jest taka, że tej zupy możesz jeść ile chcesz. Inne dozwolone posiłki to jedna-dwie niskokaloryczne potrawy na dzień (jeden pieczony ziemniak, raz można zjeść małą porcję wołowiny lub pieczonej ryby). Do tego pijemy wodę lub niesłodzoną herbatę.

W ten sposób żywimy się maksymalnie siedem dni. Potem czekamy co najmniej dwa tygodnie i znowu wracamy do kapuśniaku.

Zobacz wideo Popularny w dietach odchudzających seler ma też działanie... odmładzające!

Czy dieta kapuściana działa? Zalety i wady

Czy działa? Tego tak naprawdę nie wiadomo, ponieważ brak wiarygodnych badań. Możemy opierać się tylko na relacjach osób, które przez to przeszły. Niska zawartość kalorii w tak skomponowanych posiłkach obiecuje jednak utratę wagi. Niestety, ta prawdopodobnie wróci, gdy tylko zaczniemy normalnie jeść. Utrata wagi wynika w jednej trzeciej z utraty tkanki tłuszczowej, ale w dwóch trzecich z utraty wody (efekt spalania zapasów glikogenu) i masy i mięśniowej.

Zaletą diety kapuścianej jest to, że jednak nie towarzyszy jej uczucie przemożnego głodu, które przeszkadza w utrzymaniu rygorów przy okazji innych kuracji odchudzających. Istnieją też pewne dowody, że krótkoterminowe i niskokaloryczne diety mogą chwilowo zmniejszać insulinooporność, co pomaga w spalaniu tkanki tłuszczowej. Zaletą tej diety jest także to, że jest tania oraz zawiera sporo owoców i warzyw.

Wadą jest niewątpliwie brak trwałych efektów odchudzania. Ponadto to monotonna dieta i nie dostarcza organizmowi wszystkich potrzebnych mu składników odżywczych, w tym białka. Może to skutkować utratą sił czy zawrotami głowy. Duża zawartość błonnika z kolei powoduje wzdęcia lub skurcze.

Więcej o: