Spacerowanie - umiarkowane tempo, wielkie zyski

Uwaasz, e spacer to nie wysiek fizyczny? Piesze wdrwki ograniczasz do spaceru po kaw w pracy bd dotarcia do pojazdu, ktrym si przemieszczasz. To wielka strata. Co moesz zyska, chodzc?
Brak ci czasu i chci na wymylne zajcia sportowe? Po prostu id na spacer. Mylisz: podczas przechadzki ani nie czuj wysiku mini, ani nie spalam niebagatelnej liczby kalorii. Waciwie wyjdzie na to samo, jeli zostan na swojej kanapie? Nic z tych rzeczy. Co daje nam zwyka przechadzka?



Spacerem do zdrowia - co si dzieje z ciaem, gdy chodzisz?

Po pierwsze podczas chodzenia dotleniasz organizm. Serce i ukad oddechowy delikatnie przyspieszaj prac. Na tyle jednak subtelnie, e nie odczuwasz zmczenia, a ttno pozwala na swobodne prowadzenie rozmowy.

Spacerowanie poprawi nie tylko stan puc i serca. Wprawi te w ruch minie. Przechadzka wzmacnia szczeglnie dolne partie ciaa: nogi, poladki, ale te ramiona czy brzuch. Poprawia ogln wydolno, reguluje poziom cholesterolu we krwi. Korzystnie wpywa na struktur koci. Rwnie dlatego, e za spraw promieni sonecznych i wiata dziennego, ktre docieraj do ciebie podczas spaceru na wieym powietrzu, w organizmie wytwarzana jest witamina D. Ona za uwaana jest nie tylko za przyjacika koci i zbw, dziki ktrej wap i fosfor jest lepiej przyswajany, ale te coraz czciej podkrela si jej antydepresyjne dziaanie. Codzienna zalecana do wytworzenia witaminy D "dawka" spaceru w naturalnym wietle dziennym to minimum p godziny.

Nie taki marny wysiek - ile spalisz kalorii?

Godzinny spacer to wydatek energetyczny, ktry pochonie okoo 200 kcal, czyli rwnowarto drodwki. Jeli wybierzesz si na dusz wycieczk, masz szans w przyjemny sposb spali nawet obfity posiek. Najmniej kalorii "wychodzisz" spacerujc po paskim terenie. Najlepsze spalanie energii gwarantuje wchodzenie pod gr. Wysiek przeliczasz na kilometry? Zazwyczaj chodzimy z prdkoci 5 km na godzin. O ile przyspieszysz kroku, podczas troch ponad godzinnego spaceru moesz pokona nawet 7 km.

Dla kogo jest chodzenie?

Jeli nie planujesz caodniowych wycieczek po grach, nie musisz si przejmowa brakiem kondycji. Ryzyko kontuzji jest stosunkowo mae w porwnaniu do innych dyscyplin. Stawy i koci s obcione w bardzo nieznacznym stopniu (cho jednak wikszym ni w przypadku sportw wodnych). Zupeny brak aktywnoci fizycznej sprzyja ich niedokrwieniu i niszczeniu - intensywne wiczenia w duej mierze je obciaj. Spacer to wic optymalne rozwizanie. W dodatku demokratycznie mog go praktykowa niemal wszyscy, niezalenie od wieku, wagi czy kondycji. Wybierz wygodne buty, najlepiej z amortyzujc wstrzsy elastyczn podeszw . Zapomnij o obcasach - stawy kolanowe bd ci wdziczne.

Recepta na dobry nastrj i odzyskanie rwnowagi

Spacer podziaa relaksujco, zwaszcza jeli wybierzesz odpowiednie miejsce przechadzki. W parku czy lesie atwiej pozby si stresw dnia codziennego. Moesz wybra wasne towarzystwo, zabra ca rodzin albo po prostu psa. Taki spacer da ci moliwo uspokojenia si, poukadania w gowie myli albo wrcz przeciwnie - zapomnienia o caym wiecie. W trakcie wdrwki fale mzgowe przestawi si na umiarkowany, charakterystyczny dla odpoczynku rytm, co pozwoli ci upora si z nadmiernym pobudzeniem. Po czym poznasz popraw? Nie bdziesz mia kopotw z zasypianiem, a z czasem atwiej bdzie ci przestawia si na tryb, tak potrzebnego organizmowi, relaksu. Czy si zdecydujesz? Wybr naley do ciebie.

Chcesz mie stay dostp do naszych treci? Docz do Zdrowia na Facebooku!