Wspomagacze metabolizmu - skadniki, ktre rozpdz przemian materii

Prnie dziaajcy ukad pokarmowy, ktry rozprawi si ze wszystkim, co do niego wrzucisz? Bez dodatkowych kilogramw czy problemw gastrycznych? Te skadniki zadbaj o to, by twj metabolizm dziaa lepiej ni do tej pory.
Biako moe duo... Biako moe duo... Shutterstock

adnych godwek. Jedz i rozkrcaj metabolizm

Zrnicowana dieta to jeden z kluczowych elementw przepisu na zdrowie. Kiedy ukad trawienny wydaje si wyjtkowo leniwy, warto go rozrusza za pomoc odpowiednich skadnikw. Wiadomo, e jego sojusznikami s choby witaminy z grupy B, bonnik czy kapsaicyna. Co jeszcze? Jak stosowa, eby nie aowa? Rzeczywicie mona je bez obaw o kontrol wagi? Warto to sprawdzi...

Rybi tuszcz nie sprzyja nadwadze Rybi tuszcz nie sprzyja nadwadze Francesca, https://www.flickr.com/photos/fra1982/, (CC BY 2.0)

Kwasy omega-3: wspomagaj hormon sytoci

Kwasy omega-3 nale do grupy nienasyconych kwasw tuszczowych i s uwaane za jedne ze zdrowszych. Nie do, e badania wykazuj ich przeciwnowotworowe dziaanie, pozytywny wpyw na serce i cay ukad krenia (m. in. zmniejszanie ryzyka wystpienia zawau serca) i moc przeduania modoci komrek ciaa, to jeszcze pomagaj zachowa szczup sylwetk.

Po pierwsze pomagaj wtrobie pozby si toksyn, dziki czemu narzd ten moe sprawniej radzi sobie z trawieniem tuszczw. Po drugie, przypieszaj cay ten proces poprzez zwikszenie reakcji organizmu na leptyn - hormon, ktry wytwarza tkanka tuszczowa. Gdy jego stenie jest optymalne, czujemy si syci, a poziom glukozy we krwi jest ustabilizowany. Niestety podczas odchudzania poziom leptyny moe si obnia, co powoduje zwikszenie apetytu (szczeglnie na sodkie), spadek produkcji ciepa, a w konsekwencji gromadzenie tuszczu.

Przed powyszymi procesami zabezpieczaj nas wanie tuszcze omega-3.

Gdzie ich szuka? Najlepiej w tustych rybach morskich tj. oso, makrela, led czy halibut, a take olejach rolinnych: rzepakowym, sojowym lub lnianym. Zawieraj je rwnie (chocia w mniejszych ilociach) orzechy woskie, soja oraz fasola.

Cakowicie wystarczy jeli 2-3 razy w tygodniu zjesz 150-gramow porcj tustej ryby lub wzbogacisz codzienne menu 2 ykami wymienionych olejw.

Ile omega 3, ile omega 6? Istotne proporcje

witaminy z grupy B a metabolizm witaminy z grupy B a metabolizm Shutterstock

Witaminy z grupy B - prawidowe trawienie wglowodanw, biaek i tuszczw

Witaminy z grupy B znane s przede wszystkim ze swojego zbawiennego wpywu na ukad nerwowy i dziaanie antystresowe. Tymczasem tak samo wane s dla ukadu pokarmowego. Bez nich substancje pokarmowe nie mogyby by prawidowo przyswojone i wykorzystane. Ich niedobory czsto powoduj problemy trawienne, m. in. biegunk, wymioty, nudnoci.

Witaminy z grupy B s niezbdne do wchaniania i wykorzystywania wglowodanw. Wpywaj na poziom odczuwanej energii, dziaaj stabilizujco na poziom cukru we krwi, przeciwdziaajc zaleganiu glukozy i tworzeniu si z niej toksycznych zwizkw. S take potrzebne do trawienia biaek i tuszczw. Witaminy, ktrych nie powinno ci zabrakn, aby wszystkie te procesy przebiegay bez zarzutu, to witamina B1, B3, B6, B7 oraz kwas foliowy (B9) - potrzebny m. in. przy produkcji kwasu odkowego.

Witaminy z grupy B najlepiej czuj si we wasnym towarzystwie - w grupie lepiej si przyswajaj. To niezwykle wane, abymy dostarczali ich sobie systematycznie, gdy organizm nie umie przechowywa ich na gorsze czasy.

Dobre rda tych cennych witamin to m. in. penoziarniste produkty zboowe, roliny strczkowe, wtrbka, tka jaj i wszystkie produkty na bazie drody.

Czytaj: wszystko o witaminach

Dzi, niezalenie od pory roku, mona zapewni w diecie odpowiedni ilo warzyw i owocw Dzi, niezalenie od pory roku, mona zapewni w diecie odpowiedni ilo warzyw i owocw yorkville, https://www.flickr.com/photos/yorkville/, (CC BY-SA 2.0)

Bonnik - naturalne sprztanie i wypenienie ukadu pokarmowego

Bonnik niejedno ma imi. Ten nierozpuszczalny w wodzie - celuloza i ligniny - w ogle nie jest przez organizm trawiony ani przyswajany. Przesuwa si przez ukad pokarmowy, przypieszajc ruchy jelit i zgarnia po drodze niczym miota zbdne, zalegajce substancje. Sowem - robi porzdek. Poza tym daje poczucie sytoci - w kocu tymczasowo zajmuje miejsce. Znajduje si m. in. w warzywach, owocach, otrbach i zboach.

Bonnik rozpuszczalny w wodzie to przede wszystkim pektyny znajdujce si w owocach. W jelicie cienkim zamieniaj si one w galaretowat, napcznia substancj. Z pektynami s w stanie rozprawi si dopiero bakterie osiedlajce si w jelicie grubym. Zanim jednak tam trafi, za ich spraw czujemy si wypenieni. Wypenienie to take efekt tego, e bonnik chonie wod i zwiksza swoj objto nawet ponad piciokrotnie.

Dziki tej cennej substancji organizm wchania mniej cukrw z poywienia - cz glukozy czy si z bonnikiem i jest wydalana wraz z nim. Ten proces jest jednym z elementw, ktry moe nas chroni przed upoledzeniem metabolizmu cukrw, insulinoopornoci, a w rezultacie - cukrzyc typu 2.

Twoja dieta jest bogata w bonnik, jeli wybierasz to, co nieoskubane, nieprzetworzone, niesprowadzone do formy biaego, mikkiego proszku. To wraz z owocami i warzywami - zaleca si 4-5 porcji dziennie - zapewni idealne bonnikowe doadowanie.

Czytaj:

Caa prawda o bonniku

Najlepsze rda bonnika

Biako zwierzce usprawnia spalanie tuszczu Biako zwierzce usprawnia spalanie tuszczu Nikchick, https://www.flickr.com/photos/nikchick/, (CC BY-SA 2.0)

Biako - zwikszone spalanie kalorii

Jeli chodzi o skadniki pokarmowe, najbardziej zasadniczym dla rozkrcania metabolizmu jest biako. Biako to podstawowy budulec tkanek, narzdw, i co wane dla odchudzajcych - mini. Im wicej bowiem tkanki miniowej, tym wikszego tempa nabiera przemiana materii. A wtedy spalasz kalorie szybciej, nawet gdy leysz do gry brzuchem.

Niezalenie jednak od tego, czy masa miniowa stanowi wikszy czy mniejszy procent twojego ciaa, sam fakt konsumpcji biaka zmusza organizm do zwikszonej pracy, przez co spalane jest wicej kalorii. Proces jego trawienia jest rednio dwa razy duszy ni w przypadku wglowodanw czy tuszczw.

S rne rda biaek. Za najlepiej przyswajalne przez organizm uchodz te pochodzenia zwierzcego. Zaleca si siganie po chudy drb, woowin czy ryby (podroby nie s tak bogate w biako). Dietetycy chwal take jajka - zawartymi w nich zestawieniu aminokwasw najbliej do ideau. Co wicej samo ich spalenie w przypadku jednego jajka to koszt energetyczny wynoszcy ponad 30 kcal. Wniosek? Jedna trzecia kalorii zostaje zuyta ju na starcie.

Biaka to jednak nie tylko miso, ryby i jaja. Dostarczy go te nabia (w wikszym stopniu przetwory mleczne, tj. sery te czy twarogowe, ni mleko), roliny strczkowe, orzechy czy tofu. Pewne iloci biaka zawieraj te produkty zboowe, zwaszcza te penoziarniste, ale warto pamita, e organizm nie przyswaja ich ju tak efektywnie.

picie wody a metabolizm picie wody a metabolizm Shutterstock

Woda - rozpuszczanie i transport skadnikw odywczych

Organizm czowieka, a wic wszystkie tkanki i narzdy, to gwnie woda (70 proc.). Jej znaczenie jest ogromne: dziki niej substancje odywcze mog by rozpuszczone i przenoszone tam, gdzie trzeba, a toksyczne produkty przemiany materii usunite.

Gdy jeste odwodniony, temperatura twojego ciaa moe si obnia, co oznacza take spowolnienie procesw metabolicznych. Tymczasem statystyki wskazuj, e pijemy znacznie mniej pynw ni nasi zachodni ssiedzi. W rok Polak wypija rednio 30 litrw wody mineralnej, Belg prawie cztery razy tyle. Warto pamita jednak, e pyny, ktrych aknie organizm, s zawarte take w warzywach, owocach, zupach i sokach (najlepiej siga po te wieo wyciskane).

Dostarczanie odpowiednich iloci wody dodatkowo poprawia nawilenie skry i bon luzowych, a take wspomaga odporno. rednie zapotrzebowanie na pyny wynosi 1,5- 2 litry dziennie. Ronie ono jednak wraz ze wzrostem temperatury za oknem - w upay moe wynosi nawet cztery litry.

Jeste wod, a co o niej wiesz?

Nie kady moe stosowa diet 3D chili Nie kady moe stosowa diet 3D chili Shutterstock

Kapsaicyna - termogeneza i spalanie na wyszych obrotach

Kapsaicyna to alkaloid obecny m.in. w papryczce chilli. To ona jest odpowiedzialna za jej piekcy ostry smak. Za jej spraw receptory blu oywaj i wszczynaj alarm o pieczeniu w ustach. Pikantny smak pozyskany z udziaem kapsaicyny to jednak nie tylko raj dla mionikw ostrych da. Badania wykazay, e pobudza ona organizm do efektywniejszego spalania tuszczw, moe przyczynia si do redukcji objto tkanki tuszczowej, a take w efekcie powyszych obnia poziom trjglicerydw we krwi. Kapsaicyna wpywa rwnie na termogenez, pobudzajc proces wydzielania ciepa. Organizm pracuje na zwikszonych obrotach. Metabolizm rwnie.

Chcesz zgasi poar w ustach po zjedzeniu wybitnie ostrego przysmaku? Pamitaj, kapsaicyna nie rozpuszcza si w wodzie, a w tuszczach, dlatego popicie pikantnej potrawy wod wcale ci nie pomoe, a wrcz moe pogorszy sytuacj. Skuteczniejsze w jej neutralizowaniu okae si tuste mleko lub - dla odwaniejszych - olej rolinny.

Uwaga, kapsaicyna jest toksyczna w wikszych dawkach. Z tego wzgldu, co prawda bywa dodawana do przypraw, serw czy zup w bezpiecznych ilociach przez producentw, ale nie mona jej ju naby w formie wyizolowanej. Jeli chcesz skorzysta z jej zalet, spoywaj j w minimalnych dawkach - to ostra zawodniczka.

Najlepsze pozycje seksualne, gdy kochanego ciaa jednak za duo