Dieta w zespole jelita nadwraliwego - co je, a czego unika?

Naprzemienne biegunki i zaparcia, ble brzucha, wzdcia - to mog by objawy zespou jelita nadwraliwego - zaburzenia, na ktre uskara si coraz wicej osb, zwaszcza kobiet. Jak agodzi jego dolegliwoci z pomoc diety? Radzi dietetyczka Aleksandra Kilen-Zasieczna.
Zesp jelita nadwraliwego (irritable bowel syndrome - IBS) jest najczciej wystpujcym zaburzeniem czynnociowym przewodu pokarmowego. Zdecydowana wikszo chorych to kobiety.



Bardzo czsto u osb z zespoem jelita nadwraliwego (IBS) poza niekomfortowymi dolegliwociami dotyczcymi przewodu pokarmowego wystpuj take objawy ze strony ukadu nerwowego - depresja lub zaburzenia osobowoci. Profilaktyka oraz leczenie choroby nie jest atwe i wymaga obserwacji organizmu. Ostatnie badania pokazuj pozytywny efekt leczenia IBS przy pomocy probiotykw i prebiotykw, z jednoczesn antybiotykoterapi. Rwnie waciwa dieta moe agodzi objawy i zmniejsza dyskomfort, uatwiajc codzienne funkcjonowanie. Dlaczego dieta jest tak istotna w zespole jelita nadwraliwego?

Zesp jelita draliwego a dieta



Okoo 60% chorych utosamia objawy z rodzajem spoytego pokarmu - oznacza to, e rne produkty mog agodzi bd zaostrza dolegliwoci.

W zalenoci od typu choroby wprowadza si rne modyfikacje dietetyczne. Zesp jelita draliwego moe mie posta biegunkow, zaparciow i mieszan. Warto podkreli, e gwnym elementem leczenia jest postpowanie farmakologiczne. Przed wprowadzeniem zmian w zakresie odywiania (najlepiej z pomoc specjalisty ds. ywienia czowieka - dietetyka) warto prowadzi dzienniczek ywienia uwzgldniajc w nim wystpujce objawy.

Zesp jelita draliwego: podstawowe zasady diety



Znajomo zasad ywieniowych w agodzeniu objaww choroby moe znacznie uatwi ycie. Podstawow zasad w kadej postaci IBS jest spoywanie 4-5 posikw w cigu dnia, co okoo 3-4 godziny. Pierwszy posiek warto je do 1 godziny po obudzeniu si, ostatni na okoo 3 godziny przed snem. Zawsze przy planowaniu diety naley uwzgldni inne towarzyszce choroby.

W okresie wystpowania biegunek naley stosowa diet lekkostrawn, niskotuszczow, z ograniczeniem bonnika pokarmowego (przyspiesza przemian materii i dziaa dranico na jelita - jest zalecany przy zaparciach).

Bonnik jest jednak niezbdny do prawidowego funkcjonowania przewodu pokarmowego, dlatego nawet w postaci biegunkowej naley wybiera:

- delikatne warzywa i owoce: ziemniaki, marchewk, buraczki, pietruszk, mody groszek i mod fasolk szparagow, cukini, dyni, kabaczek, bakaana - w postaci gotowanej; cukini, cykori, saat, pomidory bez skrki, tart marchewk - w postaci surowej; soki warzywne; owoce najlepiej bez skrki i pestek - jabka, maliny, pomaracze, banany, brzoskwinie, melon, awokado; przeciery owocowe

- oczyszczone produkty zboowe - biae pieczywo, sucharki, pieczywo chrupki, pszenne makarony, biay ry, drobne kasze (kasza manna, kaszka kukurydziana, kasza jaglana, patki owsiane, amarantus)

- chude miso (drb, chuda woowina, cielcina, krlik) i chude ryby (dorsz, sandacz, morszczuk, lin, szczupak)

- zioa i przyprawy uatwiajce trawienie - kminek, koperek, cynamon

- herbaty zioowe.

Najczstsze bdy ywieniowe przy zespole jelita draliwego. Czego unika?



Najczstszymi bdami ywieniowymi, powodujcymi wystpowanie dolegliwoci u osb z IBS jest spoywanie pokarmw wysokotuszczowych, picie napojw zawierajcych kofein oraz jedzenie surowych owocw i warzyw.

W zespole jelita nadwraliwego naley unika

:

- warzyw kapustnych, kalafiora, cebuli (zwaszcza surowej), papryki, warzyw strczkowych (oprcz fasolki szparagowej i modego groszku), czosnku, kukurydzy, brukselki i grzybw (mona prbowa je pieczarki)

- liwek, gruszek, moreli, wini i czereni

- tustych mis i serw (tych, twarogowych tustych, pleniowych, podpuszczkowych, topionych, do smarowania typu fromage), sosw majonezowych i majonezu, mietany, ketchupu, musztardy, octu

- kwanych owocw i warzyw, czekolady, demw, sodzikw oraz sokw owocowych - mog wywoa procesy fermentacyjne w jelitach

- napojw i da sodkich i zimnych, ostrych oraz sonych

- wody i innych napojw gazowanych.

Jak modyfikowa diet przy zaparciach?

W okresie wystpowania zapar naley zwikszy iloci spoywanych owocw, warzyw oraz penoziarnistych produktw zboowych, poniewa naturalnym czynnikiem pobudzajcym perystaltyk przewodu pokarmowego jest bonnik pokarmowy. Wraz ze wzrostem spoywania bonnika naley zwikszy ilo wypijanych pynw, do co najmniej 1,5 l, a najlepiej 2-2,5 l na dzie. Warto spoywa fermentowane produkty mlecznych, stosowa agodne przyprawy (przyspieszaj motoryk jelit) oraz unika produktw zapierajcych, ogranicza spoywanie tustych mis, produktw typu fast food oraz sodyczy.

Autork tekstu jest Aleksandra Kilen-Zasieczna, dietetyk, specjalista ds. ywienia czowieka, wacicielka Poradni Dietetycznej JeszFresh w Warszawie.

Chcesz mie stay dostp do naszych treci? Docz do Zdrowia na Facebooku!