Jak działa e-recepta. Czy możemy zrealizować e-receptę na prośbę starszej czy chorej osoby?

Jak zrealizować e-receptę starszej lub chorej osobie? Można to zrobić bez problemu, a jeżeli ta osoba upoważni nas w Internetowym Koncie Pacjenta do wglądu w swoje konto, pomożemy jej także sprawdzając choćby dawkowanie leku, albo przypominając o wizycie u lekarza.

E-recepta - czym jest i jak działa?

E-recepta jest elektronicznym dokumentem, który zastąpił tradycyjną papierową receptę. Ma wiele zalet. Przede wszystkim e-receptę można zrealizować w każdej aptece w Polsce, przy czym, jeżeli zawiera więcej leków, każdy z nich można teraz kupić w innym miejscu bez utraty prawa do refundacji. E-recepta, co ważne, jest nie do zgubienia. Nawet jeżeli zapomnimy kod, lub zgubimy wydruk informacyjny, e-recepta nadal jest do znalezienia, jest bowiem zapisana na indywidualnym Internetowym Koncie Pacjenta. E-recepty dodatkowo minimalizują ryzyko pomyłek, wynikających z błędnego odczytania zapisu przez farmaceutę, ponieważ są zawsze czytelne.

Jak to działa?

  • Lekarz wystawia nam e-receptę.
  • Gdy mamy aktywny i skonfigurowany profil w Internetowym Koncie Pacjenta, na nasz telefon przychodzi SMS z czterocyfrowym kodem, który podajemy potem w aptece wraz z naszym PESEL-em. Możemy ponadto otrzymać wtedy e-mail z załączoną w formacie PDF informacją o e-recepcie.
  • Lekarz daje nam ponadto wydruk informacyjny z naszymi danymi i przepisanymi lekami, który również możemy pokazać w aptece, na przykład gdy nie pamiętamy kodu, zapomnieliśmy telefonu itp. Nie jest to recepta, tylko pomocniczy wydruk. Zawiera kod kreskowy, dzięki któremu farmaceuta znajdzie naszą e-receptę w elektronicznej bazie.

Warto skonfigurować swój profil w Internetowym Koncie Pacjenta

Posiadanie aktywnego konta stronie IKP (Internetowe Konto Pacjenta) oznacza że:

  • Możemy sprawdzić nazwy leków zapisanych nam przez lekarza, a także dawkowanie.
  • Użytkownicy IKP mają wgląd w informacje o lekach przepisanych ich małoletnim dzieciom (do 18-tego roku życia).
  • Osoby przewlekle chore, po konsultacji telefonicznej z lekarzem, odbiorą kolejną e-receptę bez konieczności pojawienia się w gabinecie lekarza.
  • Możemy upoważnić bliską osobę lub opiekuna do wglądu w nasze konto i do wykupywania naszych recept.
Zobacz wideo Solarski: Ministerstwo chce, żeby w każdym mieście wojewódzkim był szpital dla pacjentów z koronawirusem

Jak długo ważna jest e-recepta? 30 dni, ale z wyjątkami. E-recepta na antybiotyki jest ważna 7 dni od daty wystawienia

E-recepta ważna jest generalnie 30 dni, ale z pewnymi wyjątkami. Oznacza to, że niektóre recepty mają siedmiodniowy termin ważności, inne 120 oraz 365 dni. Wszystko zależy od tego, jakiego typu jest przepisywany lek. W przypadku, gdy recepta ma być ważna przez rok, lekarz musi to zaznaczyć na recepcie. E-recepta na antybiotyki ważna jest tylko 7 dni. Natomiast na preparaty immunologiczne - 120 dni.

E-receptę ważną 30 dni nie można zrealizować po terminie. Jeżeli chcemy wykupić taką e-receptę później, musi być na niej informacja, zawarta przez lekarza: "data realizacji od...". To oznacza, że 30 dni liczy się dopiero od tej daty. Takie oznaczenia stosuje się, gdy lek jest na zdiagnozowaną chorobę przewlekłą, aby pacjent mógł uniknąć comiesięcznych wizyt u lekarza.

E-recepta zachowująca ważność przez 365 dni, wystawiana jest dla przewlekle chorych, którzy muszą na stałe przyjmować określone leki. Wtedy na e-recepcie widnieje informacja od lekarza, że recepta jest "ważna do...". Lekarz może przepisać leki maksymalnie na 360 dni kuracji. Ważne jest jednak, że nawet roczna e-recepta wymaga, aby pierwsze opakowanie leku wykupić do 30 dni od daty wystawienia. Jeżeli to przeoczymy i przyjdziemy do apteki po tym terminie, farmaceuta będzie mógł nam sprzedać tylko taką ilość leku, jaka przypada proporcjonalnie do liczby dni, które upłynęły od daty wystawienia recepty albo do daty ważności. Jednorazowo jest możliwość wykupienia leku na maksymalnie 180 dni.

I jeszcze jedno obostrzenie. Na e-recepcie ważnej 365 dni musi być zawarta informacja o dawkowaniu. Jeśli jej nie ma, czas na wykupienie leku mija po 30 dniach. Ponadto kupowanie leku "na raty", czyli w mniejszej niż wypisane na e-recepcie ilości opakowań, oznacza że kolejne zakupy muszą być dokonywane w tej samej aptece.

E-recepty wykupimy w imieniu innej osoby, jeżeli ta wcześniej upoważniła nas do tego poprzez Internetowe Konto Pacjenta

Zarejestrowanie się w Internetowym Koncie Pacjenta pomaga nie tylko w zarządzaniu własnymi e-receptami, ale umożliwia także upoważnienie bliskiej osoby lub opiekunki do realizacji recept. Założenia tzw. profilu zaufanego można dokonać przez internet (pz.gov.pl), ale także na przykład w oddziale ZUS czy NFZ. Można także skorzystać z centrum pomocy pod nr telefonu (42) 253 54 50, e-mail: pz-pomoc@coi.gov.pl.

Upoważniając kogoś do wglądu w nasz profil, podajemy imię, nazwisko, PESEL upoważnianej osoby, zaznaczamy do czego ją upoważniamy i na jaki okres. Zawsze możemy też cofnąć takie upoważnienie. Ważna uwaga: osoba, którą upoważniamy do wglądu w nasze Internetowe Konto Pacjenta, sama także musi mieć aktywny profil w IKP.

Osoba upoważniona może sprawdzać na naszym koncie leki, dawkowanie, a także może mieć wgląd w e-skierowania oraz sprawdzać terminy zaplanowanych wizyt u lekarzy w ramach NFZ. Warto także upoważnić szpital lub lekarza, albo pielęgniarkę czy farmaceutę do swojego konta w IKP, szczególnie gdy udajemy się do szpitala lub mamy chorobę przewlekłą.

Źródło: pacjent.gov.pl

Więcej o: