O tym należy pamiętać

Naukowcy są zdania, że wykorzystujemy zaledwie 10 proc. możliwości naszego mózgu. Możemy znacznie więcej, jeśli tylko zaczniemy ćwiczyć mózg, zapewnimy mu odpowiednią dawkę tlenu i dietę.

Rozgrzewaj umysł !

- Nasz mózg lubi być zaskakiwany. To zmusza go do intensywniejszej pracy, dlatego jeśli np. zawsze podnosisz słuchawkę telefonu prawą ręką - czasem podnoś lewą. Wchodź po schodach tyłem. Rysuj obiema rękami jednocześnie.

W tym samym czasie machaj lewą nogą i prawą ręką, i odwrotnie.

- Często rozwiązuj krzyżówki, rebusy, łamigłówki.

- Ucz się na pamięć wierszy, tekstów piosenek, akapitów książek, słówek z języka obcego.

- Wykonuj ćwiczenia, które pozwolą ci rozszerzyć nieco pamięć, np. napisz na kartce 10 rzeczowników zaczynających się np. od przedrostka "roz" - rozmaryn, rozgłos, rozsada, rozbitek, rozwielitka. Odłóż kartkę i na drugiej napisz te wyrazy w tej samej kolejności.

- Napisz na kartce co najmniej 10 dowolnych rzeczowników. Następnego dnia, nie patrząc na tę kartkę, ułóż jakąś historyjkę, starając się wykorzystać owe wyrazy. Sprawdź, czy w opowiadaniu znalazły się wszystkie zapisane poprzedniego dnia rzeczowniki.

Układaj ciągi prostych skojarzeń!

- W jaki sposób zapamiętać np. numer dowodu osobistego? Otóż wystarczy ponumerować poszczególne części swojego ciała. Palce stóp (1), kolana (2), biodra (3), pośladki (4), talia (5), piersi (6), ramiona (7), szyja (8), czoło (9), włosy (10). Załóżmy, że numer dowodu to 1247310. A łatwa do zapamiętania historyjka może brzmieć np. tak: wspinam się na palce (1), uginam kolana (2), ściągam pośladki (4) i unoszę ramiona (7) wysoko do góry. Potem zaczynam tak szaleńczo kręcić biodrami (3), że aż niszczę swoją fryzurę (10).

- Jak zapamiętać imię i nazwisko świeżo poznanej osoby? Też wystarczy ułożyć ciąg skojarzeniowy, np. jeśli ta osoba nazywa się Ewa Maj-Jaskólska, wystarczy zapamiętać, że to pierwsza na świecie kobieta (Ewa), która w maju (Maj) lubi podglądać jaskółki (Jaskólska).

- Pamiętaj też, by nowe wyrazy, ciągi cyfr powtarzać jak najczęściej. W pierwszej dobie co najmniej trzykrotnie. Jeśli chcesz, by na dłużej zostały w twojej pamięci, przez pierwsze 3 dni powtarzaj je co najmniej 6 razy i koniecznie przypomnij je sobie tuż przed zaśnięciem.

Dotleniaj szare komórki!

- Stań prosto i lekko rozstaw nogi. Pomału podnoś ręce do góry nad głowę i jednocześnie nabieraj powietrza w płuca. Wraz z wydechem opuszczaj ręce. Takie ćwiczenie powtarzaj 5 razy dziennie.

- Zamknij oczy i wciągaj powoli powietrze nosem. Potem zatkaj palcem prawą dziurkę i wydychaj powietrze lewą dziurką. Następnie znowu nabierz powietrza, ale tym razem wypuść je prawą dziurką. Ćwiczenie to wykonuj co najmniej 2 razy dziennie po 10 minut.

- Leżąc, nabieraj powietrza tak, by najpierw wysoko unosiła się klatka piersiowa, a potem brzuch. Wykonuj ćwiczenie 10 minut.

Dostarczaj paliwo wraz z dietą!

- Mózg potrzebuje dużo energii - czerpie ją przede wszystkim z glukozy.

Ta glukoza to nie tylko zjadane przez nas słodkie kryształki z cukiernicy, ale też węglowodany, które organizm przetwarza na cukier. W diecie korzystnej dla pracy mózgu nie może więc zabraknąć pieczywa czy makaronów.

- Równie istotne są też niektóre witaminy A, C, E (znajdziesz je przede wszystkim w owocach i warzywach) oraz mikroelementy: magnez i cynk. Te pierwiastki są m.in. w fasoli, pestkach dyni, jabłkach, gruszkach, brzoskwiniach, orzechach, brokułach, ziemniakach, owocach morza.

- Niezbędne dla mózgu kwasy tłuszczowe omega-3 dostarczysz mu, jadając m.in. ryby morskie, siemię lniane, orzechy.

- Pamięć poprawiają też produkty zawierające lecytynę - tę substancję znajdziesz np. w soi, kukurydzy, kiełkach pszenicy, orzeszkach ziemnych.

Zapomnij

- O długotrwałym stresie - tzw. hormony stresu niszczą połączenia między neuronami.

- O zbyt małej ilości snu - za mała liczba faz marzeń sennych (potrzebujemy ich 4-5 w ciągu nocy) to mniej zapamiętanych informacji.

- O stosowaniu używek - po wypaleniu 10 papierosów, wypiciu 4 filiżanek kawy czy 2 drinków dochodzi do zakłócenia procesów chemicznych w mózgu.

- O złej diecie - jeśli obfituje w tłuszcze zwierzęce, sprzyja rozwojowi miażdżycy. Wtedy złogi cholesterolowe odkładają się także w ścianach tętnic zaopatrujących mózg w tlen i cenne substancje odżywcze.

- O braku ruchu na świeżym powietrzu - jest to powodem ciągłego niedotlenienia komórek mózgowych.

Więcej o: