Afirmacja: polecana przez specjalistów od rozwoju duchowego technika kształtująca podświadomość

Od pewnego czasu popularność wśród osób dążących do samorozwoju zdobywa afirmacja. Termin ten używany jest przez trenerów osobistych, do afirmacji zachęcają specjaliści od medytacji i rozwoju duchowego. Sprawdzamy, czym jest afirmacja i jakie może przynieść efekty.

Afirmacja: co to jest?

Za twórcę teorii autoafirmacji uważany jest Claude Steele, psycholog, który jako pierwszy spopularyzował termin afirmacja. Co to jest takiego? Afirmację najprościej określić mianem rodzaju narzędzia motywacyjnego, które pozwala skierować myślenie na właściwe tory i koncentrować się na dobrych emocjach. Termin afirmacja pochodzi od łacińskiego słowa affirmatim, oznaczającego potwierdzenie czegoś lub zgodę na coś. To właśnie amerykański psycholog, Claude Steele, który w swojej pracy zajmował się w szczególności badaniem stereotypów, przyczynił się do popularyzacji afirmacji. Zaczęto się nią interesować szerzej w latach osiemdziesiątych minionego stulecia. Afirmacja to najczęściej prosta sentencja odnosząca się do własnych marzeń czy pragnień, regularnie wypowiadana kilka razy dziennie przez minimum trzy tygodnie. Zdaniem specjalistów technika ta pozwala na zakodowanie pewnych pożądanych faktów w podświadomości, a w konsekwencji doprowadzenie do szybszej realizacji planów i zamierzeń.

Psychoterapia onlineRobot terapeuta, może jest słabszy niż człowiek, ale łatwiej się przed nim otworzyć

Pozytywna afirmacja: jak to działa?

Pozytywna afirmacja przez wielu postrzegana jest jako klucz do sukcesu. Każdy ma jakieś cele do zrealizowania, marzenia do spełnienia czy oczekiwania od życia. Czasem trudno jest nam określić, czego tak naprawdę chcemy, a afirmacja ma nam w tym pomóc. Dzięki pozytywnej afirmacji jesteśmy w stanie zdefiniować, jakie są nasze marzenia i do czego w życiu chcemy dążyć. Jest to pierwszy krok do realizacji naszych celów. Warto wiedzieć, że ludzki mózg nie ma zdolności do samodzielnego odróżniania prawdy od kłamstwa, toteż wielokrotnie powtarzane stwierdzenia przyjmuje za pewnik. Jeśli ktoś źle myśli o swoim życiu i rzeczywiście w jego życiu źle się dzieje, to nie oznacza to, że w jego przypadku afirmacja nie zadziała. Wręcz przeciwnie, ona już działa - tyle że jest to afirmacja negatywna. Dlatego konieczne jest przeprogramowanie swojego myślenia: pozytywna afirmacja to pozytywna myśl wypowiadana w taki sposób, jakby była już faktem. Jej zadaniem jest przyciąganie rzeczy dobrych, choć nie zawsze będą one zgodne z naszymi oczekiwaniami. Na pewno jednak będą nas motywować do podejmowania dalszych działań.

Zobacz wideo Jak szybko pozbyć się stresu? Te metody zajmą ci tylko kilka minut

Afirmacja: przykłady

Jak wygląda pozytywna afirmacja? Przykłady to chociażby następujące, regularnie powtarzane twierdzenia:

  • Jestem szczęśliwa/y i pełna/y energii;
  • Jestem spokojna/y, pełna/y cierpliwości i wyrozumiałości;
  • Wspieram i kocham siebie;
  • Lubię przebywać w swoim towarzystwie;
  • Uwielbiam siebie;
  • Jestem życzliwa/y dla siebie;
  • Ufam swojej intuicji;
  • Otaczają mnie dobrzy ludzie, którym ufam;
  • Jestem zadowolona/y ze swojej pracy, czuję się w niej doceniona/y;
  • Wyjeżdżam na wakacje do miejsca, które zawsze chciałam/em odwiedzić.

Afirmacja: jak stosować?

Wiemy już, czym jest afirmacja. Jak stosować to narzędzie motywacyjne? Przede wszystkim należy odpowiednio dobrać treść afirmacji. Warto więc stosować słowa, które będą na nas oddziaływały pozytywnie i nie będą w jawnej sprzeczności ze stanem faktycznym. Jeśli mamy problemy finansowe, zamiast afirmować "jestem bogata/y", lepiej powtarzać "z roku na rok zarabiam coraz więcej" czy "kocham pieniądze, a one kochają mnie". Ważna jest cierpliwość i systematyczność w powtarzaniu afirmacji. Tylko w ten sposób możemy zasiać ziarno w naszej podświadomości. Afirmacje można wypowiadać na głos, słuchać ich nagranych lub zapisywać w zeszycie. Powinny być wypowiadane w czasie teraźniejszym, trzy razy dziennie, po kilka razy. Warto formułować je kolejno w pierwszej, drugiej i trzeciej osobie liczby pojedynczej, w każdej minimum pięć razy. Afirmacje należy powtarzać przez co najmniej 21 dni.

Afirmacja: jak zacząć?

Gdy uznamy, że pomoże nam afirmacja, jak zacząć, by była ona skuteczna? Na początek należy nazwać problem, z którym chcemy się zmierzyć i określić, co chcemy zmienić. Następnie warto skupić się na przeciwieństwie wskazanego przez nas stanu rzeczy i ustalić, co w danej dziedzinie życia będzie dla nas spełnieniem. Kolejnym krokiem będzie wytyczenie sobie konkretnego celu. Teraz już tylko pozostaje nam sformułować pozytywną myśl, która stanie się naszą afirmacją. Powinna być krótka, koniecznie w czasie teraźniejszym, dobrze by zawierała nasze imię. Specjaliści zalecają zapisywanie afirmacji, gdyż wówczas angażujemy w nią nie tylko nasz umysł, ale i ciało.

Afirmacja a akceptacja. Co warto wiedzieć?

Afirmacja i akceptacja to na dobrą sprawę synonimy, jednak w psychologii afirmacja będzie raczej drogą do wzmocnienia poczucia akceptacji u osoby, która ją stosuje. Pozytywna afirmacja może pomóc w wyzbyciu się kompleksów, budowaniu wiary w siebie czy polubieniu samego siebie. Dzięki afirmacji jesteśmy więc w stanie przepracować i zaakceptować swoje słabości, wyzbyć się negatywnych myśli o sobie i swoim życiu, znaleźć motywację do wyznaczania i osiągania kolejnych celów.

Praca zdalna nie dla każdego.Depresja - europejska choroba, która może cię zabić

Afirmacja a depresja. Leczenie uzupełniające depresji

A jak mają się do siebie afirmacja i depresja? Wyniki badań przeprowadzonych na Uniwersytecie Stanowym w Arizonie sugerują, że afirmacje mogą być przydatne, jako dodatkowe wsparcie leczenia pacjentów z depresją albo lękiem. Oczywiście, nie zastąpią terapii, ale warto sięgnąć po nie, jako przydatną technikę, swego rodzaju leczenie uzupełniające. Włączenie afirmacji do indywidualnego planu leczenia depresji, w formie dopasowanej do stanu zdrowia pacjenta i jego potrzeb, sugerują zarówno autorzy badań, jak i terapeuci.

Zobacz też: Medytacja - jak ćwiczyć umysł? Zobacz, od czego zacząć i co powinnaś wiedzieć, nim się zdecydujesz

Więcej o: