Pięć przesądów o zdrowiu, w które na pewno wierzysz

Wiele naszych przekonań o zdrowym trybie życia jest błędnych. Myślisz, że pięć porcji owoców i warzyw dziennie to mus? Uważasz, że najwięcej ciepła ucieka przez głowę? Zobacz, czy masz rację!
CC0 CC0 Pexels / Pixabay.com

Pięć przesądów o zdrowiu, w które na pewno wierzysz

Wiele naszych przekonań o zdrowym trybie życia jest błędnych. Myślisz, że pięć porcji owoców i warzyw dziennie to mus? Uważasz, że najwięcej ciepła ucieka przez głowę? Zobacz, czy masz rację!

Jak ugryźć pięć porcji owoców i warzyw?

Słyszeliśmy już sto razy, że mamy jeść pięć porcji warzyw i owoców dziennie. Trend piątki utrzymuje się na Zachodzie od lat dziewięćdziesiątych. Nie mówi się jednak o tym, jakie mają być porcje i proporcje.

Dołącz do serwisu Zdrowie na Facebooku!

Poziom otyłości w Polsce rośnie. Według raportu "Potrafisz schudnąć" z 2015 roku już co drugi Polak cierpi na nadwagę albo otyłość! "Najgrubsze" jest województwo świętokrzyskie (aż 54,77% osób ma problem ze zbędnymi kilogramami), a "najchudsze" - opolskie (tylko 34,81%). Warto więc dowiedzieć się czegoś więcej o sławetnych pięciu porcjach.

Jedna warzywno-owocowa dawka ma liczyć 80-100 gramów. 200 mililitrów świeżego, naturalnego soku może zastąpić jedną z pięciu porcji. Urozmaicaj dietę, postaraj się jeść produkty różnokolorowe - raz zieloną sałatę, innym razem cytrusy czy pomidory. Nie kupuj na jedno kopyto, zwróć uwagę na sezonowość roślin (grejpfruty zimą, truskawki latem); możesz także wybierać spośród mrożonek.

Przeczytaj o 9 najpopularniejszych mitach żywieniowych, które obaliliśmy

Nie daj się zwariować. To prawda, że im więcej owoców, tym lepiej, ale nic się nie stanie, jeśli na chwilę zejdziesz poniżej normy. Niektórzy twierdzą, że należy jeść siedem, a nawet dziewięć porcji. Nie przesadzajmy. "British Medical Journal" podaje, że ryzyko zachorowania na zawał jest takie samo dla zarówno dla osób, które spożywają pięć dawek dziennie, jak i tych, które zjadają ich aż siedem. Wygląda na to, że owoce i warzywa nie chronią ludzi przed nowotworami. Większy wpływ ma otyłość, brak aktywności fizycznej, picie i palenie.

CC0 CC0 PublicDomainPictures-14 / Pixabay.com

Zdejmij czapkę!

Z pewnością nieraz zostaliście ostrzeżeni przed tym, że najwięcej ciepła ucieka z organizmu przez głowę. Ale czy rzeczywiście tak się dzieje?

Dowiedz się, jak załagodzić objawy migreny

Naukowcy wykazali, że głowa wcale nie jest wyjątkowa. Tak naprawdę ciepło ucieka równie szybko z każdej części ciała. Nieporozumienie wynika prawdopodobnie z eksperymentu przeprowadzonego przez wojsko amerykańskie w latach pięćdziesiątych ubiegłego wieku. Zaobserwowano, że w arktycznych warunkach to właśnie głowy ziębną najbardziej. Ale nic w tym dziwnego, bo badani nie mieli czapek!

CC0 CC0 Mortiz320 / Pixabay.com

Przed kacem nie uciekniesz

Rachel Vreeman i Aaron Carroll, naukowcy z Uniwersytetu w Indianapolis, stwierdzili, że nie ma żadnego cudownego środka na kaca.

Czy istnieje alkohol, po którym nie ma kaca?

Banany, aspiryna, fruktoza, glukoza, rozmaite suplementy... nic z tego! Na kaca najlepiej działa umiarkowane picie albo abstynencja.

CC BY 2.0 CC BY 2.0 Eekim / Flickr.com

Czytaj, kiedy chcesz

Dobra wiadomość dla moli książkowych - czytanie po ciemku nie psuje wzroku! Jest męczące i potrafi irytować, może też skutkować bólem głowy i oczu, ale nie powoduje żadnych stałych uszkodzeń. Aby poprawić jakość nocnego czytania, ustaw lampę tak, by źródło światła nie znajdowało się za twoimi plecami i strumień padał bezpośrednio na tekst.

Poznaj domowe sposoby na zmęczone oczy

CC BY 2.0 CC BY 2.0 Tony Hisgett / Flickr.com

Nadpobudliwe słodycze

Podobno szklanka coli sprawia, że dzieciaki są hiperaktywne. Przeprowadzono przynajmniej 12 skrupulatnych badań na ten temat. Nie wykazały one związku między ilością cukru w organizmie a poziomem aktywności dziecka. Możliwe, że rodzice, kierowani przesądem o cukrze i nadpobudliwości, subiektywnie oceniają swoje dzieci.