Czy i ile powinniśmy ćwiczyć podczas pandemii?

Nadmierne ćwiczenia bez odpowiedniej regeneracji mogą spowodować, że nasz organizm będzie bardziej podatny na zakażenie, szczególnie gdy mówimy o wirusach atakujących drogi oddechowe. Więcej ćwiczeń to niekoniecznie większa odporność. Jednak niewielka lub umiarkowana aktywność jest potrzebna podczas kwarantanny. Jak w takim razie ćwiczyć "w sam raz" w czasie pandemii? - zastanawiają się badaczki z Wayne State University.

Nie od dzisiaj wiadomo, że dla optymalnego działania układu odpornościowego ćwiczenia fizyczne nie są bez znaczenia. Ale co to właściwie oznacza i czy zawsze wysiłek fizyczny jest dla nas korzystny? Naukowcy pokazują w takiej sytuacji literę "J", aby zobrazować, na czym polega problem. Co nam mówi taka "krzywa"? Że ćwiczenia należy wykonywać z umiarem.

Badania przeprowadzone w Hongkongu na około 25 tysiącach dorosłych osób w czasie epidemii grypy w 1998 roku wykazały, że łagodne oraz umiarkowane ćwiczenia, robione trzy razy w tygodniu, zmniejszyły ryzyko śmierci w wyniku infekcji w badanej grupie. Osoby, które w ogóle nie ćwiczyły oraz osoby zbyt intensywnie ćwiczące, były najbardziej podatne na ciężki przebieg choroby. Kluczem okazało się umiarkowanie.

Autorki artykułu opublikowanego w The Conversation to badaczki z Wayne State University, zajmujące się na co dzień kinezjologią, czyli nauką o ruchu ciała człowieka. Postanowiły podpowiedzieć czytelnikom, jak najlepiej ćwiczyć, aby pomóc swojemu organizmowi w czasie pandemii.

"Ograniczone dane ostrożnie sugerują, że ćwiczenia do trzech dni w tygodniu, dwa do trzech miesięcy wcześniej, lepiej przygotowują układ odpornościowy do walki z infekcją wirusową" - piszą autorki.

Jednak co z tymi, którzy nie ćwiczą regularnie? Czy lepiej zacząć teraz, w czasie pandemii, czy też zaniechać aktywności fizycznej?

Zobacz wideo Co z igrzyskami w Tokio?

Jak ćwiczyć w czasie pandemii?

Autorki radzą aby wykonywać łagodne lub umiarkowane ćwiczenia przez 20-45 minut maksymalnie trzy razy w tygodniu. Podczas kwarantanny należy dbać o to, aby zachować siły i kondycję, ale nie o to chodzi, aby ją teraz rozbudowywać. "Jedz i śpij dobrze, aby wzmocnić układ odpornościowy" - piszą autorki. "I pozostań optymistą".

Czego należy unikać?

  • Nie powinniśmy ćwiczyć do wyczerpania sił. Maraton nie jest teraz odpowiednią formą aktywności fizycznej. Nadmierny wysiłek obciąża organizm i zwiększa ryzyko infekcji.
  • Nie ćwicz, gdy masz objawy grypopodobne.
  • Nie ćwicz więcej niż pięć dni w tygodniu.
  • Nie ćwicz w zatłoczonych i zamkniętych pomieszczeniach.
  • Nie dziel się napojami ani naczyniami.
  • Nie pij zbyt wielu płynów, szczególnie gdy jesteś chory, aby wypłukać toksyny. To nie tak działa.

Opinią i radami podzieliły się na łamach The Conversation: Tamara Hew-Butler oraz Mariane Fahlman z Wayne State University.

Źródło: ScienceAlert.com, The Conversation

Więcej o:
Komentarze (9)
Czy i ile powinniśmy ćwiczyć podczas pandemii?
Zaloguj się
  • klucha11

    Oceniono 18 razy 10

    Zdawało mi się że kobitka ze zdjęcia loda robi
    Ale nie
    Szkoda

  • jkmjkm

    Oceniono 7 razy 3

    Pan Jarosław nie ćwiczy i pięknie wygląda, a zatem - ćwiczenia nie są dobre.

  • darek638

    Oceniono 2 razy 2

    To nie jest sensowny artykuł tylko bajki. Wysiłek fizyczny jest dla zdrowia
    absolutnie niezbędny ale jak to robić i z jakim natężeniem to całkowicie
    indywidualna sprawa. To co dla jednego jest absolutnym minimum komuś
    innemu może poważnie zaszkodzić. Nie ma żadnych średnich.

  • red_eye

    Oceniono 2 razy 2

    To zdjęcie z ćwiczącą dziewczyną, wygląda trochę jakby laska ćwiczyła z gorącym ptakiem :D

  • iza_orman35

    Oceniono 8 razy 2

    Ja już na ćwiczenia nie mam chęci przez te siedzenie w domu, tylko bym spała, w czasie kryzysu ratuję się tigerami i siedzeniem na balkonie :-( oby to wszystko szybko wróciło do normy

  • dante_waw

    Oceniono 3 razy 1

    Widac czesc redakcji pracuje zdalnie i wladze w dodatku "zdrowie" przejely fanki "bodypozytywnosci"... jutro druga frakcja zasiadzie przy biurkach i bedzie wciskac robaczywe batony by ANN ... i cwiczenia Chodakowskiej "do wykonania w domu w trakcie kwarantanny"..

  • franclajn

    Oceniono 3 razy 1

    Teź jestem w depresji i boję się kaźdego nowego dnia. Przeraża mnie nie tylko koronawirus, ale także tacy wpływowi osobnicy jak gość z wiewiórką na głowie i bezzębny, brzuchaty karzeł, który siłę do życia czerpie z nienawiści do innych.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX