Siedem powodw, eby stosowa olej rzepakowy

Olej rzepakowy nieprzypadkowo jest nazywany "zotem pnocy". Coraz bardziej doceniany w kuchni, wykorzystywany w pielgnacji, skutecznie rywalizuje z oliw. Warto pozna jego gwne zalety.

Cudze chwalicie, swego nie znacie! Zaskakujce, e to powiedzenie moe dotyczy take wyboru oleju. W Polsce przyjo si przekonanie, e najzdrowszym tuszczem rolinnym jest oliwa z oliwek, tymczasem wybierajc polski produkt, nie tylko wspierasz rodzimy przemys czy rolnictwo. Przede wszystkim troszczysz si o wasny organizm, bo lokalne produkty su nam najlepiej.

1. Bogactwo kwasw nienasyconych

Osoby, ktrym zaley na zdrowym ywieniu, zwracaj uwag na zawarto nienasyconych kwasw tuszczowych, szczeglnie kwasu alfa-linolenowego (znanego lepiej jako omega-3) w tuszczach. To jedna z kluczowych waciwoci decydujcych o wyborze danego produktu. Polski olej rzepakowy zawiera nawet 10 razy wicej kwasu omega-3 ni oliwa z oliwek. Ju dwie yki dziennie pozwalaj pokry zapotrzebowanie na niego u dorosego czowieka.

Olej rzepakowy jest te doskonaym rdem kwasw omega-6 i omega-9, ktre wspomagaj utrzymanie odpowiedniego poziomu cholesterolu we krwi oraz ograniczaj ryzyko wystpienia chorb krenia i cukrzycy. Dziaaj pozytywnie na skr i wzrok, wspieraj prac minia sercowego, maj waciwoci przeciwzapalne.

Organizm nie jest w stanie sam wytwarza kluczowych kwasw omega, zatem dostarczanie ich z poywieniem jest jedyn metod, by zaspokoi zapotrzebowanie organizmu na te substancje. Z olejem rzepakowym to do proste.

2. Optymalne proporcje kwasw omega

Okazuje si, e w przypadku tuszczw znaczenie ma nie tylko ilo skadowych oraz ich jako, ale rwnie proporcje midzy nimi. Tuszcze, zasadniczo korzystne dla zdrowia, mog wchodzi w reakcje i dziaa inaczej ni zakadamy. Idealny stosunek kwasw omega-6 do kwasw omega-3 powinien wynosi 2:1. Tuszcz, w ktrym s zachowane takie proporcje, dziaa przeciwzapalnie. W przypadku oleju rzepakowego s one optymalne.

3. Zawarto cennych witamin

Olej rzepakowy jest jednym z najlepszych rde witamin E i K. Pierwsza z nich dziaa przeciwutleniajco, wic walczc z wolnymi rodnikami, stanowi remedium na przedwczesne procesy starzenia i powstawania nowotworw. Druga natomiast wspiera proces krzepnicia krwi i pozytywnie wpywa na stan koci. Dwie yki oleju rzepakowego zapewniaj pokrycie poowy dziennego zapotrzebowania na witamin E i 20 proc. na K.

Olej rzepakowy zawiera te beta-karoten, czyli prowitamin A, kojarzon czsto z kolorytem skry i przyspieszonym procesem opalania. Ma ona jednak jeszcze inne zalety tj. wsparcie systemu odpornociowego czy funkcjonowania narzdu wzroku. Sprzyja te obnieniu poziomu tzw. zego cholesterolu we krwi i, podobnie jak witamina E, hamuje negatywne dziaanie wolnych rodnikw na komrki.

Olej rzepakowy jest bogaty rwnie w sterole rolinne (fitosterole), kolejne substancje usprawniajce procesy kreniowe i opniajce starzenie si komrek.

4. Doskonay: i na ciepo, i na zimno!

Oleje dzielimy na rafinowane oraz toczone na zimno. Rafinacja to proces, ktry pozwala podwyszy punkt dymienia (najnisza temperatura, przy ktrej ogrzewany tuszcz ulega rozpadowi i traci wartoci odywcze). Olej rzepakowy nie traci jednak na swoich wartociach odywczych i warto stosowa go w obu formach (w przypadku rafinowanego nieco nisze s tylko poziomy witamin). Dziki wysokiej zawartoci jednonienasyconych kwasw tuszczowych osiga wysoki punkt dymienia (242 stopnie Celsjusza!) i nie traci jednoczenie adnych swoich zalet.

5. Sprawdza si na patelni i do wypiekw

Olej rzepakowy stanowi idealny tuszcz na patelni. Smaenie jest czsto opisywane jako koszmar dietetykw. Negatywne skutki takiej obrbki jedzenia s jednak minimalizowane, jeeli zastosuje si odpowiedni produkt, czyli olej rzepakowy rafinowany.

Taki olej nadaje si te do pieczenia. Warto sprbowa zastpi nim raz, czy dwa maso podczas przygotowywania, chociaby ciast. Efekt robi wraenie. To opcja nie tylko zdrowa, ale te optymalna dla osb na diecie wegetariaskiej.

Przez wysoki punkt dymienia, olej rafinowany nadaje si nie tylko do kilkuminutowego smaenia, czy pieczenia, ale rwnie do dugiej obrbki termicznej.

6. Krl saatek

Olej rzepakowy toczony na zimno doskonale komponuje si z saatkami. Jego delikatny smak sprawia, e osoby, ktre nie przepadaj za charakterystyczn dla oliwy goryczk, powinny by zadowolone.

Stosowanie oliwy w saatkach jest charakterystyczne dla kuchni rdziemnomorskiej i z pewnoci to dobre rozwizanie. Dieta mieszkacw poudniowej Europy jest bogata w ryby i inne owoce morza, wic spora zawarto omega-6 w oleju z oliwek jest rwnowaona przez omega-3 z wanie z tych produktw. My jemy niestety wci niewiele ryb, wic olej rzepakowy w saatce, zawierajcy kwasy omega w dobrych proporcjach, na pewno sprawdzi si znakomicie. Nie zastpi dobrego rybiego biaka, ale uchroni nas przed ewentualnym prozapalnym zaburzeniem proporcji kwasw tuszczowych.

7. Naturalny kosmetyk

Wystarczy doda do wody odrobin oleju, a nastpnie naoy na wosy lub je przemy tak mieszank, by uzyska korzystn dla urody pukank. Do olejowania wosw zwykle wykorzystuje si oliw, ale ten taszy sposb dziaa analogicznie.

Wosy bd znacznie atwiej si rozczesywa, wysuszone bd wyglda na zdrowsze i lnice. Regularne stosowanie oleju dziaa nawilajco, odywczo i wzmacniajco. Najlepiej robi sobie takie domowe spa raz w tygodniu.

Olej rzepakowy przyda si rwnie jako skadnik naturalnych masek do twarzy, czy jako rodek do demakijau.

Dziaanie finansowane z Funduszu Promocji Rolin Oleistych