Dieta dla w這s闚

Jednym z warunk闚 pi瘯nych w這s闚 jest odpowiednio zbilansowany jad這spis. Co je嗆, by w這sy wygl康a造 zdrowo, nie wypada造 i nie 豉ma造 si? Zapytali鄉y eksperta

Dlaczego dieta ma wpływ na kondycję naszych włosów?

dr Agnieszka Bliżanowska:*- Kondycja włosów w dużej mierze zależy od składników odżywczych, jakich dostarczamy organizmowi. Włosy, podobnie jak paznokcie, magazynują nie tylko białko, ale także w dużych ilościach minerały, takie jak np. krzem, cynk czy magnez. W razie niedoboru tych składników, organizm "zabiera" je z miejsc, w których są mniej potrzebne. Dlatego by uniknąć problemów związanych z łamliwością włosów, konieczna jest dobra, zbilansowana dieta.

Jakie składniki odżywcze powinniśmy dostarczać organizmowi, by mieć piękne, lśniące włosy? Za co są odpowiedzialne poszczególne witaminy?

- Istnieją trzy grupy składników odżywczych, które mają kluczowy wpływ na kondycję naszych włosów. Są to: aminokwasy siarkowe (cysteina i metionina), witaminy (zwłaszcza z grupy B, A i E) oraz minerały (cynk, miedź, żelazo i krzem). Cysteina i metionina pełnią rolę budulcową. Witaminy A i B6 wspomagają wzrost włosów oraz chronią je przed chorobami i niekorzystnym działaniem czynników zewnętrznych. Pozostałe witaminy z grupy B zapobiegają łojotokowi, czyli ograniczają przetłuszczanie się włosów, a witamina E wspomaga zaopatrzenie w składniki odżywcze mieszków włosowych. Żelazo i cynk są niezbędne dla procesu wzrostu i wzmacniania włosa, zaś niedobór miedzi powoduje, że włosy tracą sprężystość.

W jakich produktach znajduje się najwięcej tych witamin i są najlepiej przyswajalne? Jak dbać o dietę dobrą dla włosów i skóry jesienią i zimą, gdy mamy ograniczony dostęp do warzyw i owoców?

- Cysteina i metionina nie są magazynowane w organizmie na długo, dlatego produkty, w których się znajdują, należy spożywać codziennie. Są to: mięso i ich przetwory, jaja, ryby, drób, a także niektóre warzywa strączkowe i nasiona. Warto sięgać po p豉tki owsiane, otręby pszenne i soję. Produkty te są także bogate w witaminę B6. Aby dostarczyć organizmowi witaminy E, należy spożywać oleje roślinne, mleko i warzywa zielonolistne. Witamina A występuje natomiast w bardzo wielu warzywach i owocach, od marchewki, pomidorów, papryki i brokuł po brzoskwinie i melony. Warto pamiętać, że te witaminy rozpuszczają się w tłuszczach i tylko w tym połączeniu są przyswajalne.

Źródłem żelaza są głównie produkty pochodzenia zwierzęcego oraz szczaw, botwinka i herbata. Cynk najlepiej przyswajalny jest na czczo, więc na śniadanie warto jest zjeść kromkę razowego chleba. Najbogatsze w cynk, żelazo i miedź jest czerwone mięso, jaja i podroby, a więc pokarmy zawierające dużą ilość tłuszczów zwierzęcych, dlatego lepiej przyjmować je w postaci suplementów diety. Podobne rozwiązanie warto zastosować w przypadku witamin w sezonie jesienno-zimowym, gdy dostęp do warzyw i owoców jest ograniczony.

Czy przyjmowanie suplementów diety jest skuteczne i bezpieczne?

- Część mikroskładników może być dostarczana do organizmu w postaci suplementów diety. Korzystnie na kondycję włosów wpłyną zwłaszcza te oparte na bazie skrzypu i pokrzywy oraz zawierające szeroki zestaw składników mineralnych. Skrzyp na przykład jest cennym źródłem krzemu, który potrzebny jest do prawidłowego funkcjonowaniu tkanek szybko rosnących, a takimi są paznokcie i właśnie włosy. W aptekach znajdziemy wiele tego typu preparatów.

Koktajle witaminowe można także aplikować bezpośrednio pod skórę głowy dzięki zastosowaniu metody mezoterapii. Dzięki temu dostarczamy substancji odżywczych bezpośrednio w miejsce problemu. To dobre rozwiązanie dla osób cierpiących na wypadanie włosów, ale i tych, które chcą je po prostu wzmocnić. W tym celu stosuje się ostrzykiwanie skóry głowy np. preparatem Dermaheal HL. Zawiera on aż 56 składników, w tym witaminy, aminokwasy, minerały, koenzymy i peptydy biomimetyczne. Te ostatnie szczególnie wzmacniają włosy i stymulują cebulki do budowy trzonu włosa. Serię zastrzyków śródskórnych wykonuje się manualnie w odstępach 5-10 mm. Dla uzyskania odpowiedniego efektu stosuje się serię ok. 4 zabiegów w 1-2 tygodniowych odstępach czasu. Przeciwwskazania dla mezoterapii to m.in. alergie na składniki preparatu, ciąża i karmienie piersią, nieuregulowana cukrzyca, choroby notworowe i skóry.

Czy pojawiły się jeszcze jakieś nowatorskie metody wzmacniania włosów w gabinetach?

- Kuracja Regeneris, składająca się z dwóch etapów. W pierwszym przygotowuje się preparat na bazie płytek krwi pacjenta - pobiera się niewielką ilość krwi, aby ją odwirować i tym sposobem wydobyć osocze bogatopłytkowe, w którym znajdują się czynniki wzrostu. Następnie do osocza dodawany jest patentowany żel, który powoduje rozbicie i uwolnienie aktywnych czynników wzrostu. Drugi etap to podanie tak przygotowanego preparatu pod skórę za pomocą mezoterapii. Kurację stosuje się w serii po cztery zabiegi, ale w zależności od potrzeb, można ją uzupełnić o kolejne.

* dr Agnieszka Bliżanowska jest lekarzem dermatologiem z Centrum Dermatologii i Medycyny Estetycznej WellDerm we Wrocławiu

Tabelka: