Domowe sposoby na miesiczkowe dolegliwoci

Niby fizjologia, a potrafi solidnie dokuczy. W czasie menstruacji masz prawo czu si gorzej, nawet wtedy, gdy nieprzyjemne objawy nie s sygnaem choroby. Nie bd jednak mczennic i nie czekaj cierpliwie, a okres si skoczy. Jest wiele bezpiecznych metod, ktre skutecznie agodz bl, napicie, czy obfito krwawie. Jeli zawiod, z pomoc przychodzi medycyna.
Docz do nas na Facebooku!

Hutawka hormonw, pewna utrata krwi, zuszczanie bony luzowej macicy... Zasadniczo te naturalne, a nawet podane zjawiska, nie powinny szczeglnie utrudnia ci normalnego funkcjonowania. Jeli jednak naleysz do tych 40% kobiet, ktrym miesiczka daje si wyranie we znaki, skorzystaj z dowiadcze innych kobiet i sprbuj sobie pomc. Niekoniecznie musisz faszerowa si zaraz lekami. Po nie warto sign dopiero wtedy, gdy inne sposoby zawiod, na wyrane polecenie ginekologa i pod jego nadzorem.



Nie korzystaj jednak z metod naturalnych, dopki nie upewnisz si, e twoje trudne dni to tylko "taka uroda", a nie problem zdrowotny. To moesz zrobi wycznie u lekarza, niejednokrotnie po przeprowadzeniu szczegowych bada, np. cytologii, usg dopochwowego, kontroli hormonw. Pamitaj, e nawet kobieta, ktra nie ma adnych dolegliwoci ze strony ukadu rozrodczego, powinna odwiedza ginekologa co najmniej raz w roku.

Domowe sposoby na miesiczkowe dolegliwoci: bl brzucha

Skurcze macicy, konieczne, by usun zuszczajc si bon luzow, zwykle utrzymuj si przez pierwsze dwa dni miesiczki. Czasem s niemal niezauwaalne, ale bywaj te bolesne. Zwykle, by je zwalczy, wystarczy, e skorzystasz z poniszych propozycji.

1. Wykorzystaj moc zi. Zioa naley jednak zacz systematycznie pi ju na kilka dni przed przewidywanym terminem miesiczki. Nie pomog, jeli bl ju si rozhula.

Pomocne s wszystkie roliny lecznicze o dziaaniu rozkurczowym i uspokajajcym, choby rumianek, kozek lekarski, mita, melisa, nagietek lekarski, rozmaryn, ruta zwyczajna. Dziaaj solo i w zespole, chocia wtedy szybciej i mocniej. Specjalne mieszanki s dostpne w aptekach, bd sklepach zielarskich, mona te przygotowa je samodzielnie.

Popularny jest odwar z kory kaliny koralowej. Wystarczy yk stoow rozdrobnionej kory zala szklank gorcej wody. Po ogrzaniu do wrzenia gotujemy pod przykryciem pi minut i wypijamy po kwadransie jedn do trzech yek stoowych odwaru. Kalin najlepiej raczy si kilka razy dziennie, po posiku.

Czsto polecany napar z melisy przygotujesz nastpujco: yk zi zalej w termosie 1,5 szklanki wrztku i zamknij naczynie na godzin. Pij wielokrotnie w cigu dnia po 1-3 yki stoowe.

Nieza jest te herbatka z jasnoty biaej: dwie yki kwiatu tej roliny oraz i yk licia melisy zalej dwiema szklankami wrztku. Odstaw na kwadrans. Pij maymi porcjami pomidzy posikami.

2. Postaw na wod. Gdy ble w podbrzuszu i krzyu zaczynaj si ju na kilka dni przed miesiczk, moesz agodzi je wtedy z pomoc gorcej kpieli. Dodaj do niej kilka kropli olejku z szawii muszkatoowej, majerankowego i z rumianku rzymskiego.

Pomoe take dodanie do wody mieszanki rumianku i lawendy czy olejku lawendowego (10 kropli). Suszone kwiaty w do pciennego woreczka, a potem do wody, olejek po prostu trzeba dola (10 kropli).

Pamitaj, e kpiele odpadaj, gdy dojdzie ju do krwawienia. Lepiej zastosuj tylko ciepe (nie gorce) okady na brzuch (rozluni napite minie, zagodz skurcze macicy, poprawi ukrwienie), ale tylko pod warunkiem, ze krwawienie nie jest obfite. Mogyby nawet doprowadzi do krwotoku.

Przy obfitym krwawieniu pozostaje szybki prysznic: woda powinna by raczej chodna.

3. Zrb sobie agodzcy masa. Wykonuj doni okrne ruchy wok ppka. Najpierw zataczaj malutkie koa, potem coraz wiksze. Moesz te gadzi brzuch rkami od jego bokw do rodka. Takie masae rozluniaj, a zarazem przyspieszaj oczyszczanie macicy, zatem zapobiegaj kolejnym bolesnym skurczom. Skuteczno zabiegu jest wiksza, gdy uyjesz olejku. Do zwykej oliwy dodaj trzy krople olejku majerankowego i po kropli olejkw: cyprysowego oraz z rumianku rzymskiego.

4. Zadbaj o waciwe menu. Dowiedziono, e wap obnia aktywno skurczow macicy. Zatem w twoim jadospisie nie moe zabrakn mleka i przetworw, ryb, warzyw strczkowych, orzechw. Mleko i jego przetwory pomagaj te poprawi twj nastrj. Dziki zawartoci tryptofanu, zwikszajcego wydzielanie serotoniny, atwiej pokona stres i ograniczy napicie mini.

W walce z napiciem miniowym bywa te pomocna witamina B6, zatem nie auj sobie kiekw, otrbw pszennych, ryb morskich, fasoli, soi i misa z indyka.

5. Ruszaj si! Jasne, mylisz sobie, "dobra rada". Przecie, gdy odczuwasz bl, trudno ci nawet myle o wysiku, a co dopiero si do niego zmusi. Sprbuj jednak si przeama i przynajmniej wyj na krtki spacer. Chodzenie czy kilka skonw ju wyranie poprawia krenie i rozlunia. Jeli dasz rady? wykonaj dwa agodne wiczenia w domu, siadajc na pododze. Jedn nog odsu w bok i ugnij tak, by caa dotykaa podogi, drug trzymaj prosto przed sob. Na wyprostowanej nodze po zoony koc. Powoli pochyl si i sprbuj oprze na kocu gow. Oddychaj powoli i gboko. Wytrzymaj w tej pozycji dwie minuty. Powtrz wiczenie, zamieniajc nogi. Take siedzc na pododze oprzyj si na rkach pooonych za plecami i wyprostuj krgosup. Rozsu szeroko nogi. Pozosta w tej pozycji przez trzy minuty. Potem pochyl si gboko do przodu i oprzyj okcie na pododze przed sob. Patrzc przed siebie, postaraj si tak siedzie przez cztery minuty.

Pamitaj: wiat si nie zawali, jeli czasem si poddasz i zayjesz lek przeciwblowy. Unikaj jednak salicylanw, gdy dziaaj nie tylko przeciwblowo, ale i przeciwzakrzepowo, czyli mog nasili krwawienie. Najlepiej porad si farmaceuty, a jeszcze lepiej ginekologa (zwaszcza, gdy ble brzucha to twoi wierni towarzysze), co stosowa doranie (i kiedy - czasem trzeba dziaa z wyprzedzeniem) w trudne dni.

Domowe sposoby na miesiczkowe dolegliwoci: obfite krwawienia

Jeli zuywasz dziennie wicej ni 10 tradycyjnych podpasek lub ponad sze o duej chonnoci, a zmiany podpaski czy tamponu co 2-3 godziny w cigu dnia s niewystarczajce i zdarza ci si zabrudzi bielizn, okres jest na pewno zbyt obfity. Odwied ginekologa, a jeli ten stwierdzi, e tak masz urod i nie wymagasz specjalnego leczenia, sprbuj uatwi sobie ycie:

1. Wybieraj odpowiednie rodki higieniczne. Najlepsze s podpaski lub tampony o maksymalnej chonnoci, gdy ograniczaj stres zwizany z ryzykiem zabrudzenia bielizny. Na opakowaniu znajdziesz waciwe oznaczenia, uatwiajce wybr: zazwyczaj s to "ezki". rodki o najwikszej absorpcji maj wszystkie pokolorowane (na tych o mniejszej chonnoci cz ezek ma tylko zaznaczony kontur). Wybieraj podpaski starannie mocowane do bielizny (ze skrzydekami i szerokim paskiem kleju na caej dugoci), by nie przesuny si podczas stosowania, a take gwarantujce utrzymanie wilgoci wewntrz, dziki specjalnej powoce, ktra pomaga j zatrzyma. Jeli decydujesz si na tampon, a boisz si, e nie zdysz zmieni go na czas, stosuj take podpask. Takie poczenie daje maksymaln pewno.

2. Odywiaj si odpowiednio. Podczas obfitej miesiczki wraz z krwi tracisz elazo, a to moe doprowadzi do niedokrwistoci. Jeli zaley ci na adnej cerze, mocnych wosach i niezym oglnym osabieniu, chro si przed anemi. Zadbaj, by w twojej diecie nie zabrako elaza, w ktre obfituje przede wszystkim miso, ale i: penoziarniste produkty zboowe, roliny strczkowe, zielone warzywa liciaste, buraki i orzechy.

Pamitaj, e do produkcji traconych w czasie menstruacji erytrocytw (czerwonych krwinek) niezbdne s take witaminy z grupy B. Nie zabraknie ich, jeli czsto spoywasz ryby, nabia, jaja, wszelkie kieki oraz soja.

Krwinki potrzebuj te witaminy C: znajdziesz j w cytrusach, czerwonych porzeczkach, ziemniakach, truskawkach czy dzikiej ry.

Zielone warzywa, nabia, misa czy jaja, pomog te dostarczy organizmowi witamin K: wan, gdy poprawia krzepliwoci krwi.

Krtko mwic: twoja dieta powinna by maksymalnie zrnicowana i lekkostrawna. Nieatwo o tak, dlatego wiele kobiet walczy z objawami niedokrwistoci z pomoc preparatw mieraowo-witaminowych. Jeli ju musisz, nie rb tego czciej ni raz na p roku i duej ni przez 14 dni. Jeli i taka kuracja nie stawia ci na nogi, najwyszy czas szuka pomocy u lekarza.

3.Odpoczywaj. Pozwl sobie na relaks. W trakcie okresu zwolnienie obrotw niemal zawsze przynosi ulg, gdy wysiek pobudza ukad krenia, a zatem sprzyja nasileniu krwawie. Po si wczeniej, posuchaj koysanek i dopu wiadomo, e ju za par dni, za dni par, wszystko wrci do normy... Taka wiadomo te leczy.

3. Bierz czsto prysznic. Pamitaj, e klasyczna kpiel w wannie jest zakazana, gdy grozi to nie tylko nasileniem miesiczki, ale nawet krwotokiem (krew chluszcze i konieczna jest natychmiastowa pomoc lekarska). Orzewiajcy prysznic w raczej chodnej wodzie doskonale wpynie na twoje samopoczucie. Pamitaj jednak, by czci intymne my specjalnym pynem do tego przeznaczonym lub po prostu biec wod. Zwyke mydo zaburza naturaln flor bakteryjn pochwy i w efekcie sprzyja stanom zapalnym.

Uwaga! Jeli bardzo ci zaley na ograniczeniu krwawie, na tyle, by skorzysta nie tylko z metod naturalnych, a zarazem nie planujesz ciy, pomyl o antykoncepcji hormonalnej, blokujcej owulacj. Wybr metody zawsze wymaga konsultacji z ginekologiem (rodki s dostpne wycznie na recept) i zaley od wielu czynnikw. czy je jedno: przy prawidowo dobranych krwawienia powinny wyranie si zmniejszy.

Domowe sposoby na miesiczkowe dolegliwoci: przeduajce si miesiczki

Kada sytuacja, gdy okres trwa ponad siedem dni, wymaga konsultacji z ginekologiem. Trzeba jednak przyzna, e i tygodniowa menstruacja moe da w ko. Niestety, jeli zazdrocisz koleankom, ktre maj trzydniowy okres i te by tak chciaa, nie mamy dla ciebie dobrych wieci. Zwykle takich efektw nie osiga si z pomoc natury. Rozwizaniem, podobnie jak przy obfitych krwawieniach, moe by antykoncepcja hormonalna, na zlecenie lekarza.

W przypadku kobiet w wieku przedmenopauzalnym czasem stosuje si zabiegi (np. z uyciem lasera czy krioablacji - specjalnej schodzonej sondy) trwale niszczce luzwk, zatem przestaje si ona zuszcza. Nie stosuje si ich u modszych kobiet, gdy prowadz do zaronicia jamy macicy i trwaego braku miesiczki.

Z metod naturalnych, pozwalajcych poczu si lepiej, moesz wyprbowa:

1. Zioa. Waciwie nie ma rodkw zioowych, ktre zatrzymywayby uporczywe krwawienia. Jednak w miar systematyczne picie herbatek zawierajcych roliny o dziaaniu regulujcym funkcje ukadu rozrodczego (np. ruta zwyczajna, arnika grska, bylica pospolita, kozek lekarski, rumianek), moe sprzyja skrceniu menstruacji. Zapomnij o nich jednak w trakcie miesiczki, gdy mogyby j jeszcze nasili.

2. Waciw diet Nie rni si od tej polecanej kobietom, ktrych krwawienia s obfite. Krwawic przez duszy czas rwnie jeste naraona na niedokrwisto i zwizane z ni konsekwencje.

3. Orzewiajce prysznice. W przypadku dugotrwaych miesiczek rwnie trzeba zapomnie o kpielach, by nie nasili krwawienia, ale niezbyt ciepy prysznic, nawet kilka razy dziennie, na pewno pozwoli poczu si bardziej komfortowo.

Domowe sposoby na miesiczkowe dolegliwoci: inne dolegliwoci

Zazwyczaj, gdy udaje si pokona klasyczne problemy przy miesiczce, ustpuj te niechciane objawy towarzyszce. Gdy tak si nie dzieje, jest i pomoc dla ciebie.

Jeeli masz po prostu kiepski nastrj, pozwl sobie na leniuchowanie, najlepiej w pomieszczeniu wypenionym zapachem kojcej lawendy. Obejrzyj sprawdzon komedi. Pomedytuj. Rb to, co lubisz, a zapomnisz o stresie i tym samym zagodzisz inne dolegliwoci.

Jeli podczas miesiczki niemal zawsze boli ci gowa, moliwe, e cierpisz na migren. Ogranicz (najlepiej maksymalnie) spoycie czekolady, tego sera, orzechw, cytrusw i czerwonego wina, gdy tak, jak krwawienie, take te produkty mog by przyczyn migrenowego ataku. Tak jak menstruacja moe wywoa atak migrenowy, tak i te produkty mu sprzyjaj. Kiedy boli gowa, zbawienna bywa cisza i odpoczynek w zacienionym pokoju. Pomaga take pocieranie skroni lodem. Pamitaj, e skuteczne leczenie migreny nie polega jedynie na dziaaniach doranych. Jeli gowa dokucza czsto i intensywnie, najlepiej odwied neurologa i z jego pomoc szukaj optymalnego rozwizania. Skierowanie otrzymasz od lekarza pierwszego kontaktu.

Gdy podczas okresu czujesz si zmczona i osabiona, signij po produkty zalecane przy obfitych miesiczkach. Anemia atakuje wiele, zwaszcza modych, kobiet. Moe masz ju jej pocztki i odpowiednie odywianie pomoe unikn choroby.

Kiedy miesiczce towarzysz wymioty, biegunka czy brak apetytu (typowe dolegliwoci tzw. penoobjawowego zespou bolesnego miesiczkowania), pozwl sobie na dzie godwki, a potem zaserwuj diet lekkostrawn (bez potraw tustych, smaonych w gbokim tuszczu, intensywnie przyprawionych i penych konserwantw). Nie zapominaj o nabiale, by uzupeni wap, jednak zamiast sodkiego mleka wybieraj produkty, ktre dostarcz ci dobrych bakterii probiotycznych, regulujcych prac ukadu pokarmowego (jogurty, kefiry, malanka). Jedz mniej, ale czciej. To usprawni prac odka i jelit. Zaparcia zwalcza dieta bogata w bonnik, obfitujca w warzywa i pieczywo penoziarniste.