Dobre bakterie dla odpornoci

W naszym klimacie przez wikszo roku naraeni jestemy na infekcje. Wiosn, jesieni i zim nasz organizm musi stawia czoa chorobotwrczym mikrobom. Pomagaj mu w tym bakterie, ktrych ok. 2 kilogramy nosimy ze sob wszdzie.

Proszeni gocie

Bakterie wywouj choroby - wie o tym kade dziecko. Ale bakterie pomagaj nam rwnie chroni si przed atakiem chorobotwrczych drobnoustrojw, ktre s dla nas grone. yj wszdzie - na zewntrz i wewntrz naszego ciaa. Dorosy czowiek wspdzieli swj organizm z ok. 2 kilogramami bakterii. Wikszo z nich bytuje w naszym przewodzie pokarmowym. Poniewa spoywamy coraz wicej lekw i przetworzonej ywnoci, dobrze gdy czasami uzupenimy zapasy bakterii. Tylko gdzie ich szuka?

Jogurty wzmacniaj odporno?

Specjalnie przygotowanym rdem probiotycznych bakterii s jogurty, serki i inne przetwory mleczne zawierajce probiotyki. Bakterie kwasu mlekowego zawarte w tych produktach pomagaj odbudowa i wzmocni naturaln flor bakteryjn obecn w jelitach. eby produkt faktycznie mg zosta uznany za probiotyczny, powinien zawiera odpowiedni ilo bakterii - powyej 10 mln ywych komrek bakterii w 1 ml.

 

Jeli na opakowaniu nie znajdziemy nazwy rodzaju, gatunku i szczepu bakterii, istnieje ryzyko, e produkt jest probiotyczny tylko z nazwy. Producent, ktry zada sobie wiele trudu, eby wzbogaci jogurty lub inne produkty w kultury probiotycznych bakterii, chtnie si tym pochwali.

Kiszone = zdrowe

Dobrym rdem bakterii kwasu mlekowego s te produkty poddane procesowi kiszenia. Np. znana nam dobrze kiszona kapusta. Kiszenie ywnoci to bardzo stary i naturalny sposb jej konserwowania. W procesie fermentacji mlekowej, cukry proste zamieniane s na kwas mlekowy. ywno poddana procesowi kiszenia jest odporna na rozwj niechcianych mikroorganizmw, dziki czemu dugo zachowuje wieo i nadaje si do spoycia.

Kiszona kapusta jest zdrowym dodatkiem do obiadu - jest dobrym rdem witaminy C ( 100 g kiszonej kapusty to ok. 30 mg witaminy C), ma mao kalorii, wzbogaca smak potraw, idealnie nadaje si do skomponowania rnych surwek, a oprcz tego zawiera naturalne kultury bakterii kwasu mlekowego.

Nie tylko kapusta i ogrki

Nie tylko kiszone ogrki czy kapusta pomagaj wzmacnia odporno. Podobnym procesom poddaje si w rejonie Morza rdziemnego oliwki. Na Ukrainie popularnym dodatkiem do potraw s kiszone jabka. Co jeszcze mona podda procesowi kiszenia? Papryk, bakaany, cukini, czosnek, czerwon kapust, buraki wikowe a take liwki i gruszki. Tego typu przetwory zawieraj o wiele mniej cukru ni surowe warzywa i owoce. Cukry proste kiszonych rolin wykorzystywane s w procesie fermentacji mlekowej.

Dobre bakterie

Najwaniejsze w procesie fermentacji jest doprowadzenie do rozwoju waciwych bakterii. W przeciwnym razie ywno moe zaplenie lub popsu si i nie bdzie nadawa si do spoycia. Co zrobi, eby zapewni warunki do rozwoju waciwych bakterii?

Przygotowujc przetwory w domu, naley dokadnie umy roliny, ktre podda chcemy fermentacji, wymy i wyparzy wrztkiem soje, kiszone warzywa lub owoce poukada ciasno, eby znajdowao si midzy nimi jak najmniej powietrza, a nastpnie zala wrzc solank. W ten sposb stworzymy odpowiednie warunki do rozwoju bakterii kwasu mlekowego - ywno zostanie poddana podanej fermentacji i nie popsuje si.

Dieta ze wspomaganiem

W okresach obnionej odpornoci, po antybiotykoterapii, zatruciach pokarmowych czy w trakcie tzw. grypy odkowej, kiedy naturalna flora bakteryjna wymaga odbudowy, pomc mog specjalnie przygotowane preparaty. Czasy, kiedy probiotyki w szklanych ampukach dostpne byy na recept, dawno miny. Dzi mamy do dyspozycji wiele preparatw, ktre dobiera moemy sami, w zalenoci od indywidualnych potrzeb.

Oprcz preparatw zawierajcych szczepy bakterii znajdziemy na aptecznych pkach rwnie prebiotyki i synbiotyki. Rni si midzy sob nie tylko nazw, ale przede wszystkim sposobem dziaania. Prebiotyki to substancje, ktre uatwiaj wzrost prawidowej flory bakteryjnej. Preparaty te nie zawieraj ywych bakterii, ale stymuluj ich wzrost. Do naturalnych prebiotykw, ktre spoywa moemy kadego dnia nale np. bonnik i skrobia. Synbiotyki natomiast zawieraj zarwno substancje prebiotyczne, jak i bakterie. Dziki temu dostarczaj bakterii, ktre s niezbdne a take pomagaj wytworzy w jelicie odpowiednie do ich rozwoju warunki.