Dlaczego dieta Dukana może być niebezpieczna dla zdrowia?

Część lekarzy i dietetyków ostrzega przed stosowaniem najpopularniejszej od kilkunastu miesięcy diety w Polsce - diety doktora Dukana. Dlaczego?

Podstawowe zasady diety Dukana

Dieta stworzona przez Pierre Dukana to sposób odżywiania się, w którym zdecydowaną większość energii dostarcza organizmowi białko. Zakłada bardzo wysoką podaż tego składnika odżywczego w zamian za drastyczne ograniczenie tłuszczów i węglowodanów. Zalecana podaż białka jest na poziomie od 2 do 3 gramów na kilogram masy ciała na dobę (osoba ważąca 70 kg powinna w ciągu doby przyswoić od 140 do 210 g białka). Autor podzielił okres stosowania diety na cztery zasadnicze etapy:

fazę uderzeniową (trwającą od 1 do 10 dni),

fazę równomiernego rytmu utraty wagi (trwającą do momentu osiągnięcia zaplanowanego celu - ubytku określonej liczby kilogramów),

fazę utrwalania uzyskanej wagi - długość tej fazy zależy od ilości straconych kilogramów.

w poprzedniej fazie - 1kg mniej to 10 dodatkowych dni fazy trzeciej (jeżeli osoba schudła 10 kg to faza trzecia będzie dla niej trwała 100 dni)

faza definitywnej stabilizacji - oznacza powrót do naszego wcześniejszego odżywiania z wyjątkiem ścisłej diety proteinowej w każdy czwartek do końca życia.

Chcesz schudnąć i potrzebujesz porady dietetyka? Zobacz, co przygotowaliśmy!

Dlaczego ta dieta jest skuteczna?

Głównie ma to związek z "odtłuszczającym" aspektem białka. Jeśli w diecie jest zdecydowanie więcej białka niż reszty składników odżywczych, może ono mieć działanie odchudzające. Jednak musimy pamiętać, że dieta proteinowa działa na nasz organizm bardzo podobnie jak głodówka: ustrój człowieka w sytuacjach skrajnych przede wszystkim oszczędzać składnik naszej diety, jakim jest białko. Wiąże się to z tym, iż z rozpadu tego składnika organizm otrzymuje aminokwasy, które są niezbędne do życia (składnik budulcowy wszystkich najważniejszych organów: wątroby, serca, nerek, itd.),

w przeciwieństwie do nadmiaru tłuszczu. Dlatego w momencie braku energii nasz organizm, mimo wszystko nie chcąc stracić ważnych składników - aminokwasów, daje "rozkaz" hormonalny do spalania zapasów tłuszczów celem pozyskania brakującej energii. Reasumując, dieta Dukana w swoim założeniu "oszukuje" ustrój człowieka.

W jaki sposób może wpłynąć na nasze zdrowie?

Doktor Dukan a raczej jego dieta przede wszystkim powoduje przejście naszego organizmu w stan przewlekłej ketozy, czyli procesu, w którym dochodzi do spalania tłuszczów przy znacznym niedoborze glukozy we krwi. Przewlekła ketoza to zakłócenie równowagi kwasowo-zasadowej naszego organizmu i zakwaszanie go. Długotrwała kwasica ma niekorzystny wpływ na nasze zdrowie i może prowadzić do: odwodnienia, osłabienia i senności, nudności i wymiotów, bólów brzucha i w klatce piersiowej oraz do zaburzeń elektrolitowych (hipokaliemia, hiponatremia, hipofosfatemia). Jak nasz organizm radzi sobie z nadmiernymi pokładami białka? W niektórych przypadkach może dochodzić do odkładania się metabolitów tego składnika w nerkach, co z kolei znacznie zwiększa ryzyko częściowej lub całkowitej niewydolności tych narządów.

W swojej praktyce spotkałem wiele osób, które skarżyły się na skutki diety wysokobiałkowej.

Pani Joanna (31 lat, nauczycielka z województwa świętokrzyskiego): W czasie ciąży lekarz prowadzący zwrócił uwagę na niepokojące wyniki profilu nerkowego w badaniach morfologicznych krwi. W ciągu kilku miesięcy nastąpiła poprawa. Po kilku latach Pani Joanna chcąc zgubić kilka kilogramów postanowiła stosować dietę dr. Dukana. W przeciągu 1,5 miesiąca zrobiła przypadkowo badania kontrolne krwi, w wynikach ujawniło się, że funkcja filtracji nerek znacznie się pogorszyła. Lekarz zdecydowanie zalecił odstawienie diety, efekt - po okresie miesiąca nerki znowu zaczęły normalnie funkcjonować. Niestety, Pani Joanna wróciła bardzo szybko do swojej poprzedniej wagi.

Musimy również pamiętać, iż zbyt duża ilość białka w diecie to także zagrożenie dla innego bardzo ważnego narządu, jakim jest wątroba. To ona bierze udział w przemianach wszystkich białek, jakie trafiają do naszego organizmu. Dlatego nagłe zwiększenie podaży tego składnika w diecie może przeciążyć ten narząd i doprowadzić do jego niewydolności. Dieta dr. Dukana jest również bardzo niebezpieczna dla osób z nadciśnieniem tętniczym. Duże ilości białka podwyższają ciśnienie krwi i mogą być w skrajnych przypadkach przyczyną udarów lub zawałów serca.

Długotrwałe wykluczenie z diety owoców i warzyw oraz produktów zbożowych i tłuszczów najpewniej doprowadzą nasz organizm do bardzo niebezpiecznych niedoborów witamin i składników mineralnych (wit.C; tych z grupy B, kwasu foliowego, fosforu, wapnia i magnezu oraz potasu). U mężczyzn stosowanie diety Dukana może wpłynąć na obniżenie libido ze względu na zdecydowane obniżenie dostarczanej energii wraz z pożywieniem.

Musimy zwracać szczególną uwagę na wszystkie diety, które mają prowadzić do szybkiej utraty kilogramów, a dodatkowo eliminują z pożywienia jeden lub dwa główne składniki odżywcze (białka, tłuszcze lub węglowodany). Prawidłowo skomponowana dieta redukcyjna ogranicza spożywanie energii, ale w swym składzie zawiera wszystkie składniki odżywcze w odpowiednich proporcjach. Każdy powinien odpowiedzieć sobie na pytanie: czy chcę zaryzykować utratę lub pogorszenie się mojego zdrowia dla diety, która przez większość specjalistów i wybitnych naukowców jest zdecydowanie odradzana, a wręcz przez nich odrzucana? Osobiście, jako magister dietetyki bezwzględnie odradzam stosowanie diety Dukana.

Tekst: styliscizdrowia.pl

b> Dołącz do nas na Facebooku!